Logitech G635 en G733: twee gameheadsets met een volledig verschillende insteek
Reviews

Logitech G635 en G733: twee gameheadsets met een volledig verschillende insteek

Computerhardware en Logitech gaan hand in hand: al 38 jaar produceert het Amerikaans-Zwitserse bedrijf muizen, controllers en surround sound-sets. Met de G-series richt Logitech zich specifiek op gamers en dat resulteert in hoekige ontwerpen en een overdaad aan ledverlichting. Ook de G635 en de G733 ontkomen niet aan deze ontwerpdrift. Kekke ontwerpen zijn echter zeker niet alles wat de G-serie van Logitech te bieden heeft.

In onze hands-on met de Logitech G Pro Wireless kwamen we voor het eerst in aanraking met de G-series en zijn plus- en minpunten. Hoewel de G635 7.1 Lightsync Gaming Headset en G733 Lightspeed Wireless rgb Gaming Headset niet onder de Pro-noemer vallen, zijn er de nodige overeenkomsten te vinden tussen de Pro- en de standaard G-series-modellen. Zo maken zowel de Pro-variant als de G635 en G733 gebruik van de Logitech G Hub-applicatie en werkt de G733 middels eenzelfde 2.4 Ghz draadloze verbinding als de G Pro Wireless. Het prijspunt ligt, met 110 euro voor de G635 en 149 euro voor de G733, wel een stuk lager dan de 199 euro van de G Pro Wireless.

De G733 beschikt daarnaast over BlueVoice: een technologie die bij de G Pro Wireless niet goed uit de verf kwam. Uiteraard bekijken we dit voor de G733 met een volledig frisse blik. Ben je echter geïnteresseerd naar de achtergrond en een kleine uitleg over deze technologie en de recente groeidriften van Logitech, raden we aan toch even de G Pro Wireless hands-on te bekijken. Daarin worden deze zaken namelijk uitgebreid worden besproken.

Hoekig en drukkend

Ditmaal dus geen Pro in de naamgeving maar simpelweg een G. Het wegvallen van de Pro-noemer resulteert zoals gezegd in een hoop extra esthetische bombarie; het ontwerp van de G635 7.1 Lightsync is op z’n minst uitgesproken te noemen. Dankzij de twee ringen rgb-ledverlichting en de nodige hoekigheid heeft de headset iets weg van een getunede, Japanse sportauto. Zelfs de microfoon - verstopt in de linkerschelp - is puntig. De oorschelpen zijn erg ruim opgezet en bekleed met stof zodat de warmteopbouw meevalt. Ondanks de ruimte klemt de headset stevig, waarbij de druk onevenredig verdeeld is aan de voorkant van de oren. Dat zorgt ervoor dat je toch al gauw even pauze wil van deze headset.

De G635 is middels een usb-a-verbinding compatible met Windows- en Mac-pc’s, en het is tevens mogelijk de headset met een minijackkabel te verbinden met consoles en handheld-apparaten. Zoals gezegd is de Logitech G Hub-applicatie er voor het aanpassen van diverse instellingen met betrekking tot de klankbalans en de verlichting op de G635. De surround sound - dat behoorlijk wordt benadrukt in de naamgeving van de headset - kent drie modi: Entertainment, Gaming en Sports. Op de buitenkant van de linkerschelp is ruimte voor een drietal programmeerbare knoppen, waarvan er een kan schakelen tussen deze modi. Ook vind je hier een volumeknop en een muteknop voor de microfoon.

©GMRimport

Lokalisatie, klank en in-game ervaring

De verschillen tussen de surround sound modi zitten hem voornamelijk in langere of kortere uitklank - en daarmee een verschillende hoeveelheid nadruk - in de lagere frequentieregionen. Waar ze allemaal hetzelfde in zijn is, helaas, een ietwat troebele weergave. Binnen de gamingmodus valt voornamelijk op dat de dynamische balans tussen omgevingsgeluid en directe actie vervaagt. Omgevingsgeluid wordt in klank en ruimtelijkheid behoorlijk overtuigend neergezet door de surround sound. Het gaat echter mis tijdens actieve handelingen zoals schieten of het openen van een deur: daarbij valt het voorgrond-achtergrondperspectief tussen omgevings- en voorgrondgeluiden volledig in duigen.

In standaard stereomodus is de klankbalans en het perspectief een stuk beter op orde. Voornamelijk de precisie in de midden en hogere frequentieregionen valt op. Dat komt niet alleen in-game lokalisatie, maar ook de definitie in geluidseffecten en de klank van in-game dialoog ten goede. Het laag van deze headset is wat minder overtuigend, flink aanwezig en laat zich - als de headset is verbonden middels de usb-kabel - kenmerken door een lange uitklank. Dat is voor gamegeluid niet altijd nadelig, maar draagt er - samen met de eerdergenoemde drukverdeling van de schelpen - wel aan bij dat je deze headset geen uren achter elkaar wilt dragen.

Verbind je de headset via de minijackkabel, waarmee je effectief gezien de geluidskaart aan boord van de headset buitenspel zet, dan verandert de luisterervaring drastisch. Hierbij is het juist het goed gebalanceerde laag tegenover het gebrek aan definitie in de hogere regionen dat opvalt. Een balans die in de praktijk iets meer geschikt blijkt voor muziek, maar dan weer wat tekort schiet voor vlotte, in-game actie.

©GMRimport

Hoekig en comfortabel

De G733 Lightspeed Wireless rgb Gaming Headset is in zijn looks minder uitgesproken dan de G635 en richt zich meer op aanpasbaarheid. Het kleurrijke elastiek dat de hoofdband bedekt - en dat direct doet denken aan de zeer comfortabele Arctis-headsets van Steelseries - is los te koppelen en te vervangen voor een andere variant. Daarnaast is er voor de microfoon ook een aantal kleurrijke, ietwat infantiele popfilters in de vorm van schuimrubber sterren, hartjes en een goedkeurende duim beschikbaar.

Net als bij de G635 zijn ook de oorkussens van de G733 bekleed met stof en ruim opgezet. Desalniettemin is het op comfortgebied een wereld van verschil: de G733 voelt als een wolkje op je hoofd. Ondanks dat de G733 draadloos is - en dus een batterij aan boord heeft - is hij met zijn 278 gram noemenswaardig licht. De drukpunten van de oorschelpen zijn bij de G733 daarnaast een stuk evenrediger verdeeld met desondanks nog steeds een licht zwaartepunt aan de voorkant van de oren. Daar tegenover staat dat deze draadloze variant een stuk minder stevig drukt dan de G635, waardoor dat een minder groot probleem is.

©GMRimport

Een nieuwe kans voor BlueVoice

Naast 7.1 surround sound beschikt de G733 zoals gezegd over de Blue Voice-technologie. Deze technologie kan in theorie, middels een aantal geluidseffecten, de klank van de microfoon perfectioneren. Toen we deze techniek eerder bekeken, was het bij lange na niet halen van de beloofde studiokwaliteit opvallend. Dat kwam deels doordat de microfoon waarop de techniek wordt toegepast in de basis niet toereikend was en deels omdat de effecten binnen BlueVoice niet van studiokwaliteit zijn.

Ditmaal is het helaas een soortgelijke ervaring. De klank van de microfoon van de G733 schiet kwalitatief te kort om zich te lenen voor manipulatie middels de effecten van BlueVoice en de effecten zelf blijven van matige kwaliteit. De klank van de microfoon is dun en aan de schelle kant. Evenals bij onze vorige ervaring versterkt BlueVoice deze negatieve eigenschappen eerder dan dat het ze oplost. Wel moet worden gezegd dat, mits je BlueVoice uitschakelt, de microfoon in de G733 iets beter reageert op medeklinkers - iets wat voornamelijk lijkt te komen doordat de microfoon meer naast de mond is gepositioneerd. Dat maakt de uiteindelijke klank van de microfoon in de G733 meer gebalanceerd dan die van de microfoon in de G Pro Wireless.

©GMRimport

In-game actie

De geluidsweergave van de G733 is uitstekend. De headset klinkt redelijk rustig en heeft een open klank die overeenkomt met het luchtige en comfortabele draaggevoel. Net als de G635 laat de G733 zich kenmerken door veel definitie in het midden- en hooggebied, maar de headset legt wel iets meer nadruk op deze frequentieregionen. Het laag blijft bij de G733 - in tegenstelling tot de G635 - wat meer binnen de perken en dat resulteert in een prettige strakheid zonder overdreven uitklank. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat de G733 zich iets beter gedraagt bij muziekweergave dan de G635. Wel zorgt de extra nadruk op het middenhoog voornamelijk bij elektronische muziek voor iets te veel schelheid.

In-game resulteert de extra nadruk op het middenhoog in een snel aanvoelende vertaling met veel aandacht voor actiegeluiden zoals schieten, herladen en brullende motoren. Wat daarnaast ook absoluut vermeld moet worden, is de extreem goede lokalisatie die de G733 in het hele frequentiespectrum weet te overleggen. Dat komt niet alleen het maken van in-game beslissingen ten goede, het zorgt - zowel in-game als bij het luisteren van muziek - ook voor een extra dosis immersie.

©GMRimport

Concluderend

De G733 Lightspeed Wireless rgb Gaming headset is lichtgewicht, zeer degelijk gebouwd, extreem comfortabel en beschikt over prima klankbalans. In-game laat deze headset zich voornamelijk kenmerken door zijn strakheid in het laag en de uitstekende lokalisatie. Logitech overdrijft wel in de mid-hoog responsie van de headset. Dat zorgt tijdens het gamen voor een nadruk op de actie, maar de headset vertaalt daardoor (elektronische) muziek ietwat schel.

De 2.4Ghz Wireless verbinding blijkt - net als bij de G Pro Wireless - een goede troef: de verbinding is latency-vrij, heeft een extreem groot bereik en klinkt uitstekend. Wat wel wederom teleurstelt is BlueVoice: dit blijft simpelweg aanmodderen met tegenvallend klinkende effecten op niet goed klinkende microfoons. Dat is jammer, want in theorie zou dit echt een meerwaarde kunnen zijn voor Logitech. Desalniettemin zet Logitech - mits je echt een probleem hebt met het iets hoekigere ontwerp van de G733 - zijn eigen G Pro Wireless middels deze headset buitenspel.

©GMRimport

De G635 7.1 Lightsync Gaming headset is qua comfort iets minder succesvol dan de G733. De schelpen drukken stevig, onevenredig om je oren en dat zorgt ervoor dat je deze headset na een uurtje of twee al even af wilt zetten. Verbind je de headset middels usb-kabel dan is klankbalans is zeker degelijk. Voornamelijk de definitie in de hoogfrequente informatie springt er positief uit. Daartegenover staat dat het laag van deze headset helaas wel wat aan de ongedefinieerde kant is. Sluit je de G635 aan middels de minijackkabel, dan verandert de luisterervaring drastisch en zul je strakker laag maar minder definitie in de hogere frequentieregionen ervaren.

De surround sound kent meerdere modi die zich laten kenmerken door verschillende hoeveelheden laagrespons. Bij rustig omgevingsgeluid is de surround sound redelijk overtuigend, maar het ontbreekt bij drukkere situaties snel aan definitie. Zo schiet de G635, ondanks zijn goede hoogrespons, toch op elk punt net iets te kort om echt indruk te maken.

Meer hands-on:

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
      Nieuws

      Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

      Op alle moderne consoles en Steam

      Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

      Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

      Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

      Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
      Nieuws

      Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

      Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

      Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

      Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

      Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

      De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

      Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!