Kentucky Route Zero barst van de creativiteit
Reviews

Kentucky Route Zero barst van de creativiteit

Kentucky Route Zero spelen is net als het stuiten op een oud boek in de bibliotheek. Je vindt het ergens tussen andere boeken verstopt, het is half van de plank afgevallen en het lijkt alsof niemand meer weet dat het daar ligt.

Maar je begint het stoffige boek te lezen en wordt meteen gegrepen door de setting en de personages. Misschien begrijp je niet alles helemaal, maar de wereld zuigt je zo erg op, dat je het hele boek uitleest op de vloer van de bibliotheek. Verward kijk je om je heen. Weten andere mensen wel dat dit boek bestaat? Het lijkt wel alsof dit verhaal speciaal voor jou is geschreven, met beelden die uit je dromen zijn geplukt. Is dit boek er wel echt, of is het een vreemde illusie? Ben je wel echt in die bibliotheek, of lig je thuis in je bed te dromen?

Het is wellicht een rare manier om een recensie te beginnen, maar Kentucky Route Zero is dan ook een rare game. Droomachtige beelden en verhalen volgen elkaar op in een langzame, maar onophoudende stroom aan creativiteit. Soms lijken ze niks met elkaar te maken hebben, andere keren vallen allerlei puzzelstukjes juist in één keer op hun plaats. Al kun je de afbeelding die je zo bij elkaar hebt gepuzzeld, misschien niet helemaal plaatsen.

©GMRimport

Bezorgde bezorger

Even terug naar de basis: de opzet van Kentucky Route Zero is in principe simpel. Het is een point-and-click adventure, maar dan zonder puzzels. Eigenlijk is het dus meer een interactief boek. Jij speelt (meestal) als Conway, een oude vrachtwagenchauffeur die zijn laatste bezorging doet voor een failliete antiekwinkel. Hij kan het adres niet vinden en dus vraagt hij om hulp bij een tankstation.

Daar begint de vervreemding: een blinde bediende verwijst je door naar een soort mythische snelweg, de Zero. Deze weg heeft geen afslagen, je kunt er eigenlijk niet komen en als je er eenmaal bent, verdwijnt de ingang. Voor de speler is het een absurd gegeven, maar voor de personages in de spelwereld is het de normaalste zaak van de wereld. De game valt namelijk onder het magisch realisme, een stroming waarin de gewone wereld wordt verweven met droomachtige elementen. Het resultaat is een bijzondere omgeving die vaak normaal lijkt, en door de inwoners ook als normaal wordt gezien, maar waar zich heel aparte zaken afspelen.

©GMRimport

Roadtrip

De bezorging van je antiekbestelling is dan wel de drijvende kracht achter het verhaal, maar is absoluut niet het belangrijkst. Wat volgt is namelijk een roadtrip waarbij Conway telkens nieuwe personages ontmoet en een gesprek aan kan knopen. Het graven in de levensverhalen van deze reisgenoten is het meest plezierige in de game. De dialogen zijn uitstekend geschreven en het is een genot om steeds meer te weten te komen over je metgezellen en alle vreemdelingen die je onderweg tegenkomt.

Ook de bizarre locaties die Conway bezoekt, maken een blijvende indruk. Onderweg stuit je bijvoorbeeld op een museum voor huizen, waar dan ook weer echt mensen in wonen. Of je moet je een weg zien te worstelen door de immense bureaucratie in een kantoorgebouw, alleen om aan iemand de weg te kunnen vragen. Het zou jammer zijn om hier alles te verklappen, maar laten we zeggen dat de game vele scènes bevat die je hersenen even wakker schudden.

De dialogen zijn uitstekend geschreven en het is een genot om steeds meer te weten te komen over je metgezellen en alle vreemdelingen die je onderweg tegenkomt

-

Ongeëvenaard

Er wordt bovendien naar hartenlust geëxperimenteerd met manieren van verhaalvertelling. Lang niet alles wordt op een normale manier verteld en de game weet regelmatig te verrassen met een nieuwe vorm. Eén van de situaties beleef je bijvoorbeeld niet vanuit Conway’s oogpunt, maar vanuit iemand die jaren later de bewakingsbeelden terugkijkt en commentaar levert op zijn keuzes. Het is bijzonder knap dat een game wiens eerste episode in 2013 uitkwam, nog altijd ongeëvenaard is in dit soort ongebreidelde creativiteit.

Vooral de interludes - kleinere aktes die je tussen de hoofdstukken door geserveerd krijgt - blinken daarin uit. Dit waren oorspronkelijk zoethoudertjes die het lange wachten tussen de verschillende episodes draagbaar moesten maken, maar passen bijzonder goed in het hele pakket. Tijdens het spelen lijken het losstaande verhaaltjes, maar verderop in het avontuur steken personages of thema’s uit die interludes toch weer de kop op. Bovendien heeft ontwikkelaar Cardboard Computer hier echt de vrijheid genomen om te experimenteren. Zo beleef je als zwijgzaam ensemble-lid een theaterstuk, maar kun je ondertussen om je heen kijken en tegelijkertijd de aanwijzingen van de regisseur, een journalist die in het publiek alvast zijn recensie schrijft of de geluidsman afluisteren.

De avonturen van Conway staan met één been in de realiteit en de andere in een magische wereld, maar de thema’s die worden aangesneden zijn uit het echte leven gegrepen. Kentucky Route Zero behandelt soms zware thema’s die erg realistisch aanvoelen. Vooral de strijd tegen grote organisaties die steeds meer macht vergaren, komt goed over. Burgers halen zich steeds meer schulden op de hals om te kunnen overleven. Er zijn niet genoeg banen, hele dorpen zijn in verval en iedereen heeft moeite om de dag door te komen.

©GMRimport

Verhalenbundel

De game presenteert constant kleine verhaaltjes die aansluiten op die grotere ideeën. Soms vertelt een passant je iets dat je een beter beeld geeft over je eigen verhaal, maar net zo vaak kom je iets tegen dat eigenlijk nergens wat mee te maken heeft, maar wel leuk is om te lezen. Denk aan een kort verhaal over een man die scheepswrakken schildert, of een gesprekje met een oude man die hulp zoekt bij het maken van zijn online dating-profiel. Het zijn geen dingen die het verhaal voortstuwen, maar het is wel heerlijk om in weg te zinken.

Daarbij moet gezegd dat de game dat trucje net iets te vaak herhaalt. Zo rond Act 4, wanneer de zoveelste voorbijganger zijn levensverhaal aan je begint te vertellen, begint het een beetje langdradig te worden. Misschien komt dat doordat we een game die de afgelopen zeven jaar druppelsgewijs is uitgebracht nu als compleet pakket doorspelen. Toch is het opvallend in een project dat verder barst van de innovaties.

Na een uur of acht spelen kom je bij het net uitgebrachte Act 5, de ontknoping van een jarenlang avontuur dat ooit als Kickstarter-project begon. Ook in dit laatste hoofdstuk wordt een gedurfde stap gezet, met een emotioneel einde als gevolg. Het is een passend slot voor een game waarin veel dingen uit het leven zijn gegrepen, maar uiteindelijk niks is wat je verwacht. Wie schrijfwerk van het hoogste niveau in games wil ervaren, moet Kentucky Route Zero een kans geven. Deze game is getest op Nintendo Switch.

Kentucky Route Zero: TV Edition is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Met Kentucky Route Zero: TV Edition komt er een einde aan dit bijzondere Kickstarter-project, dat in zeven jaar tijd vijf episodes afleverde. Deze point-and-click-reeks barst uit zijn voegen door de creativiteit en vreemde gebeurtenissen. Er is geen beter schrijfwerk te vinden in games.

Plus- en minpunten
  • Uitstekend geschreven, creatieve vormen van verhaalvertelling, betoverende sfeer, realistische thema’s
  • Zakt in het midden een beetje in

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Riot Games hint naar nieuwe League of Legends-series
Nieuws

Riot Games hint naar nieuwe League of Legends-series

'Er zijn nog veel andere verhalen om te vertellen'

Hoewel het op dit moment lopende tweede seizoen van animatieserie Arcane de laatste is, heeft Riot Games eens te meer gehint naar andere series gebaseerd op League of Legends.

Op X vroeg iemand aan Marc Merrill, de medeoprichter van League of Legends-ontwikkelaar Riot Games, waarom er na het tweede seizoen niet meer seizoenen van Arcane verschijnen. Daar antwoordde Merrill op met het volgende: "Er zijn nog veel andere verhalen te vertellen." Dat lijkt te suggereren dat er meerdere andere series gebaseerd op LoL zullen verschijnen.

Eerder hintte Riot Games al naar andere series: "Arcane is nog maar het begin van onze verhaalvertelling en samenwerking met de geweldige animatiestudio Fortiche. Vanaf het allereerste moment hadden we een specifiek einde in het achterhoofd, wat betekent dat het verhaal van Arcane in het tweede seizoen afloopt. Maar Arcane is nog maar het eerste van vele verhalen die we in Runeterra willen vertellen."

Er zijn inmiddels zes afleveringen van het tweede seizoen van Arcane te bekijken, en de laatste drie afleveringen arriveren aanstaande zaterdag. Onlangs bleek al dat de serie wereldwijd enorm populair is.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Herstelde Double XP-tokens komen toch weer naar Call of Duty: Black Ops 6
Nieuws

Herstelde Double XP-tokens komen toch weer naar Call of Duty: Black Ops 6

Treyarch werkt aan een oplossing

Treyarch heeft laten weten dat het bedrijf de intentie heeft om de herstelde Double XP-tokens uit Call of Duty: Modern Warfare 2 en 3 toch terug te brengen naar Black Ops 6.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game. Toen het eerste seizoen van Black Ops 6 afgelopen donderdagavond begon, bleek echter dat de tokens alsnog waren toegevoegd - tot blijdschap van veel spelers.

Kort daarna werden de Double XP-tokens echter weer verwijderd. In recente patch notes viel te lezen dat Treyarch "een probleem heeft opgelost waardoor incorrect oude XP-tokens geactiveerd konden worden in Black Ops 6". Ondanks de positieve reactie van veel spelers, besloot de ontwikkelaar de tokens dus toch weer te verwijderen.

Logischerwijs leverde deze keuze veel kritiek op van spelers, en Treyarch is dan ook in de digitale pen gekropen om te melden dat ze de oude Double XP-tekens tóch weer terugbrengen. "Aan het begin van het eerste seizoen zorgde een bug ervoor dat spelers oude XP-tokens in Black Ops 6 konden activeren. Dit leverde helaas ook een risico voor de stabiliteit van de game op. Daarom hebben we het gepatcht."

Het bedrijf vervolgt: "We realiseren ons hoe erg spelers het waarderen dat ze oude XP-tokens in Black Ops 6 en Warzone kunnen gebruiken. We testen dan ook een manier om dit correct te implementeren via een toekomstige update. Dit geeft ons de tijd om er voor te zorgen dat de stabiliteit intact blijft voordat we deze optie introduceren."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!