Judgment is moraalfilosofie in gamevorm
Reviews

Judgment is moraalfilosofie in gamevorm

Als privédetective in de fictieve evenknie van de Kabukicho-wijk in Tokio zit je nooit zonder werk. Er zijn meer Yakuza-familiehuizen dan restaurants, op straat vindt elke anderhalve minuut wel een worstelpartij plaats en zelfs doorsnee buurtbewoners hebben het morele kompas van een willekeurige oliemaatschappij. Eigenlijk is er geen beginnen aan.

Toch is het hoofdpersoon Takayuki Yagami voor een groot deel te doen om rechtvaardigheid. Hij heeft tijdens zijn vroege carrière vooral louche figuren vrijgepleit, maar realiseerde zich na een complexe zaak dat hij zo meer kwaad dan goed doet. Yagami verdwijnt van de detectiveradar en neemt pas jaren later weer een nieuwe opdracht aan. Dit is waar Judgment begint: met een poging van deze detective om recht te doen aan zijn ambt.

©GMRimport

Notitieblok

In eerste instantie lijkt dit niet meer dan een verhalende twist op eerdere Yakuza-games. De spelwereld is bijvoorbeeld nagenoeg gelijk aan die uit eerdere PlayStation 4-delen. Nog steeds kun je bij een kattencafé langs, speel je klassiekers in de Sega Arcade en word je continu midden op straat belaagd door uitschot. Qua world building blijft Yakuza ongeëvenaard, maar dit is vooral iets waar nieuwkomers in de serie profijt van hebben. Heb je de afgelopen periode Yakuza 0, Kiwami (2) of 6 gespeeld, dan is Judgment qua locaties en minigames vooral een herhalingsoefening.

Toch biedt Judgment ook in dat geval een ijzersterke ervaring. Door Yagami’s detectiveperspectief zie je Yakuza bijvoorbeeld in een heel ander licht. Het is sowieso erg boeiend om met andere rechercheurs, maar ook rechters en politie, in gesprek te gaan over de wet en ethiek. In de fictieve wereld van Yakuza begeven zij zich ook ergens tussen goed en kwaad, door beslissingen te nemen die niet altijd zuiver en rechtmatig zijn. Persoonlijke vetes leiden geregeld tot rechtszaken – en het is aan jou om te onderzoeken welke verhalen bij welke waarheden horen.

Judgment verwacht daardoor van je dat je altijd bij de les blijft en misschien zelfs in een notitieblokje bijhoudt welke informatie je hebt en hoe betrouwbaar deze is. Het komt namelijk geregeld voor dat je plots in een verhit gesprek verzeild raakt waarin je zelf bepaalt welke vragen je stelt, dan wel welk bewijs je aanlevert. In de eerste twee hoofdstukken ligt dit nog redelijk voor de hand en kun je zelfs wegkomen met een gokje of twee, maar het verhaal wordt al snel complex, met talloze spelers in een groots machtsspel.

Hoewel je nauwelijks kunt spreken van subtiele personages, is het ontzettend fascinerend om de talloze intriges binnen Yakuza-families te onderzoeken

-

Moreel kompas

Dit is precies wat Judgment zo interessant maakt, ook voor de ervaren Yakuza-speler. Hoewel je nauwelijks kunt spreken van subtiele personages, is het ontzettend fascinerend om de talloze intriges binnen Yakuza-families te onderzoeken. En hoezeer je ook probeert om hier van een afstandje naar te kijken, al snel raak je ook zelf in de conflicten betrokken – met prachtige en tragische dialogen en confrontaties tot gevolg. Nog nooit richtte een Yakuza-game zich zo expliciet op ethische kwesties, zonder daar ook maar iets van het kenmerkende exces qua verhaalvertelling voor op te geven.

In die zin beweegt Judgment zich meer in de richting van Telltale-games als The Wolf Among Us en The Walking Dead, alsook bijvoorbeeld Heavy Rain en Ace Attorney. Die ontwerpkeuze past uitstekend bij de grimmige én absurdistische stijl van Yakuza. Sowieso is de Ryu Ga Gotoku Studio van Sega in staat om een reeks aan personages het gewicht te geven dat bij hun rol en positie past. Na een paar uur spelen heb je daardoor direct in de smiezen wanneer een gesprek van belang is, omdat die ene rechter of journalist toevallig meeluistert.

Watch on YouTube

Markant

Wel is het jammer dat je tussendoor relatief veel nodeloze gevechten moet aangaan, vooral op straat en in matig vormgegeven kantoorcomplexen. Dit haalt je eerder uit de dramatiek van het verhaal dan dat het een welkome afwisseling is op de serieuzere kant van de game. De ontwikkelaar had zeker meer kunnen doen om Judgment ook qua gameplay (en ook locaties) een eigen identiteit te geven, hoewel dit vooral opvalt als je de afgelopen jaren braaf alle andere delen hebt doorlopen.

Belangrijker: Judgment is een van de fijnste en markantste zomertitels van 2019, of je nu bekend bent met de serie of niet. Sowieso is het de gaafste manier om in moraalfilosofie te duiken.

Judgment is verkrijgbaar vanaf 25 juni voor PlayStation 4. Voor deze review is de game op een PlayStation 4 Pro getest.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Judgment gebruikt de absurditeit en world building van Sega’s Yakuza-reeks om een wrang en ambigu verhaal te vertellen over een privédetective. De verhaalvertelling is weinig subtiel, het vechtsysteem nauwelijks vernieuwend en de spelwereld zelden uniek. Toch kan deze detectivegame zich qua kwaliteit makkelijk meten met de beste Yakuza-delen.

Plus- en minpunten
  • Verhaalvertelling, world building, complexe ethische vraagstukken
  • Wéér dezelfde locaties, vechtsysteem blinkt niet uit

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Minecraft-maker wil spiritueel vervolg ontwikkelen
Nieuws

Minecraft-maker wil spiritueel vervolg ontwikkelen

'Ik heb in feite Minecraft 2 aangekondigd'

Minecraft-bedenker Markus 'Notch' Persson heeft op social media aangegeven een spiritueel vervolg op Minecraft te willen ontwikkelen.

Op 1 januari plaatste hij een poll op X waarin hij vroeg of hij verder moest werken aan zijn huidige project - een "traditionele roguelike gecombineerd met een firstperson dungeon crawler", of "een spiritueel vervolg op Minecraft".

Dat laatste is sowieso opvallend, aangezien het voor het eerst is dat Notch alleen al hint naar de mogelijkheid dat hij aan een spiritueel vervolg op de immens populaire game wil werken. Notch is zelf niet meer werkzaam bij het door Microsoft overgenomen Mojang en zijn naam is voor een groot deel zelfs uit Minecraft gehaald nadat hij controversiële opmerkingen maakte over onder andere homoseksualiteit en afkomst.

Gisteren verduidelijkte Notch zijn eerder geplaatste poll, waarbij hij aangaf serieus te zijn over de mogelijkheid dat hij aan een spiritueel Minecraft-vervolg wil werken. "Ik heb in feite Minecraft 2 aangekondigd", zo stelde hij. "Ik dacht dat mensen misschien wel zouden willen dat ik nog een game maak die erg op de eerste lijkt, en ik vind het geweldig om weer aan games te werken."

Hij geeft daarbij wel aan dat spirituele vervolgen op populaire games niet altijd even goed uitpakken, en dat hij er voor wil waken dat dit niet het geval is bij zijn nieuwe project. "Ik ben daarnaast een man van mijn woord, en ik wil het op een manier doen die niet stiekem inbreuk maakt op het ongelooflijke werk dat Mojang en Microsoft doen."

Hoe dan ook lijkt een nieuwe, op Minecraft lijkende game van Notch voor nu nog een toekomstdroom. Zoals gezegd werkte de ontwikkelaar al aan een roguelike en ziet het er gezien de woorden van Notch er naar uit dat dit Minecraft-achtige project nog niet eens in ontwikkeling is.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bloomberg voorspelt: 'GTA 6 wordt uitgesteld naar 2026, Hollow Knight Silksong komt dit jaar'
Nieuws

Bloomberg voorspelt: 'GTA 6 wordt uitgesteld naar 2026, Hollow Knight Silksong komt dit jaar'

Ook wordt de aankondiging van Half-Life 3 verwacht

Gamejournalist Jason Schreier heeft op Bloomberg zijn voorspellingen voor het jaar gedeeld. Hij vermoedt dat Grand Theft Auto 6 wordt uitgesteld naar 2026, maar dat Hollow Knight Silksong wel dit jaar uitkomt.

Schreier benadrukt in het artikel dat het puur om voorspellingen gaat. De journalist heeft echter een zeer betrouwbare reputatie en veel ervaring, dus zijn voorspellingen dragen wel enig gewicht.

Hoewel Rockstar Games en Take-Two meermaals hebben aangegeven dat Grand Theft Auto 6 aankomend najaar uitkomt, denkt Schreier dat het spel uitgesteld zal worden naar 2026. "De volgende GTA is een gigantische en ambitieuze game. De druk om het geweldig te maken is buitensporig en Rockstar Games wil geen buitensporig overwerk gedurende de laatste maanden van ontwikkeling forceren."

Schreier verwacht echter wel dat het langverwachte Hollow Knight Silksong, dat al jaren geleden is aangekondigd maar nog altijd geen releasedatum heeft, dit jaar uitkomt. Verder voorspelt hij dat Half-Life 3 aangekondigd gaat worden. Dat is in lijn met recente geruchten over de mogelijkheid dat Valve aan een nieuwe Half-Life-game werkt. Tot slot vermoedt hij dat vooral Microsoft en Sony zich nog meer op multiplatformreleases zullen richten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!