Header

I Expect You To Die

I expected more

De naam van I Expect You to Die verwijst naar een van de beroemdste citaten uit de filmgeschiedenis. Geheim agent James Bond ligt vastgebonden op een tafel en de superboef Goldfinger staat op het punt om een laserstraal te activeren om Bond in tweeën te snijden. “Do you expect me to talk?” zegt Bond. “No, Mr. Bond. I expect you to die,” is het antwoord van de schurk.

Het spel I Expect you To Die leent meer dan alleen dat citaat. Het is de distillatie van de Bond-fantasie in gamevorm. Jij bent een geheim agent die moet ontsnappen aan allerlei gevaarlijke situaties die door een superboef zijn ontworpen. Hierbij moet je slim gebruik maken van de voorwerpen in je omgeving.

De Bond-sfeer druipt er vanaf. Het spel begint met een fantastisch gestileerd introfilmpje (waar je in vr middenin zit) terwijl de song ‘I expect you to die’ wordt gezongen. Dit is bijna de prijs van toegang waard en geeft het spel meteen het cachet van een grotere productie. En na de intro word je in het hoofdkantoor toegesproken door je baas, gespeeld door niemand minder dan Anthony Daniels, beter bekend als C-3PO uit Star Wars. De stem legt je de basis van de game uit en als je klaar bent voor je eerste opdracht doe je dat door een film met een briefing in de projector te leggen. Heb je de uitleg gezien, dan word je getransporteerd naar de daadwerkelijke scène.

In de basis is I Expect you To Die vergelijkbaar met een escape room. Alle aanwijzingen en de dingen die je nodig hebt om te ontsnappen liggen in je omgeving. Met de Oculus Touch vr-controllers kun je al deze voorwerpen aanraken, oppakken en gebruiken. Je speelt zittend (een uitzondering, de meeste Touch spellen doe je staand) wat betekent dat niet alles binnen handbereik ligt. Gelukkig is hier een oplo ing voor: je hebt een implantaat waarmee je telekinetische gaven krijgt. Je kunt dus op afstand voorwerpen optillen en naar je toe halen of juist in de verte neerzetten.

Voorwerpen gedragen zich tot op zekere hoogte realistisch en een groot deel van de lol zit 'm in het uitzoeken van hoe verschillende voorwerpen en de omgeving op elkaar reageren. Er zijn heel wat humoristische interacties (en reacties van de voice over) te ontdekken, die ook achievements geven.

De kwaliteit van de puzzels is heel hoog, waardoor je je ook even superslim voelt als je de oplo ing hebt gevonden. Op geen enkel moment voelt een puzzel oneerlijk of zit de besturing in de weg. De Touch-controllers zijn wat dat betreft een zege voor het adventure-genre, omdat we eindelijk werkelijk dingen kunnen doen in de spelwereld. Er is geen twijfel over hoe je die spuitfles met schoonmaakmiddel moet gebruiken: dat doe je gewoon. En daardoor krijg je een zeer sterk gevoel van aanwezigheid in de game.

Maar

Toch is er een groot probleem met I Expect you To Die: het spel is véél te kort. Er zijn vier scenario’s, die gaandeweg ook groter en complexer worden maar alles bij elkaar niet meer dan twee uur speeltijd vragen. Het is een mooi afgerond geheel (met een opening voor een vervolg of dlc) maar na afloop is er een heel sterk gevoel dat het spel gestopt is voor het werkelijk op gang kwam. Door de hoge kwaliteit en sterke sfeer is I Expect You To Die zo’n game die je ab-so-luut moet spelen, als hij in de aanbieding is.

I Expect You To Die is verkrijgbaar voor pc met Oculus Rift en op PlayStation 4 met PlayStation VR.