Horizon Forbidden West: Burning Shores zet ons niet in vuur en vlam
Reviews

Horizon Forbidden West: Burning Shores zet ons niet in vuur en vlam

Uitgekleed en uit balans

Een goede uitbreiding bestaat doorgaans uit het beste van de hoofdgame, mét een kleine twist. Ook de uitbreiding op Horizon Forbidden West is volgens dat beproefde recept gemaakt. Gebouwd op de schouders van een reus, maar voorzien van nieuwe locaties, missies, vijanden en wapens, heeft Burning Shores op papier alles aan boord om weer een uur of tien te boeien.

Burning Shores speelt zich direct na het einde van Forbidden West af. Je moet het hoofdverhaal dus ook eerst uitgespeeld hebben, voordat je aan de uitbreiding kunt beginnen. Ben je eenmaal zover, dan kun je een belletje verwachten van Sylens, een van de laatste rollen van de recent overleden Lance Reddick. Op zijn advies reist Aloy af naar de ‘brandende kust’ van Californië.  

Oplopende temperaturen

Het gebied rondom wat nu Los Angeles heet, is in de wereld van Horizon haast onherkenbaar veranderd door eeuwen aan aardverschuivingen en vulkanische activiteit. Te midden van ruïnes en lavastromen broeit een nieuw kwaad. Het is uiteraard weer aan Aloy om dat met wortel en tak uit te roeien.

Eenmaal daar aangekomen, broeit er echter ook nog iets heel anders. Aloy ontmoet al snel Seyka, een gestrande Quen. Ze hebben het gemeenschappelijke doel om vermiste stamgenoten van Seyka terug te vinden, maar het duurt niet lang voor er meer tussen de twee ontstaat. Het is leuk om eens een andere kant van de zo stoïcijnse, heldhaftige Aloy te zien, maar het is de vraag of deze uitbreiding daar de beste plek voor is. 

Gehaast

Aloy en Seyka hebben namelijk best wat tijd nodig om te ontdooien, maar zoveel tijd is er niet in deze uitbreiding. Bijna alle missies zijn daarom onderdeel van één doorlopend verhaal om de twee dames maar zoveel mogelijk schermtijd te gunnen, maar zelfs dan voelt hun verhaalboog gehaast aan. Een specifiek bezoek aan een vergaan pretpark voelt bovendien aan als een pagina die rechtstreeks uit het script van The Last of Us: Part 2 komt. Maar dan met dialogen die nog weleens worden afgekapt of worden verstoord doordat Seyka per ongeluk ergens achterblijft. Horizon is wat enscenering betreft nou eenmaal geen The Last of Us.

Horizon is wél weer goed in hele andere dingen, zoals de gevechten met gigantische robots. Maar ook dat wordt een beetje naar de achtergrond gedrukt in Burning Shores. Er zijn nauwelijks nieuwe vijanden en daardoor ook nauwelijks uitdagende confrontaties. Het is alsof de game zijn kruit bewaart voor het eindgevecht, dat dan weer zo bombastisch is dat je bij vlagen alleen maar kan ontwijken en hopen op een goede uitkomst.

Dit laatste gevecht is ook het enige moment dat een beetje verantwoordt waarom Burning Shores alleen op PlayStation 5 verschijnt, en niet net als de hoofdgame ook op PS4. Wie door die exclusiviteit een soort next-gen Horizon verwacht, zal teleurgesteld zijn.

Less is niet altijd more

Andere activiteiten zijn letterlijk op een hand te tellen. Het is niet erg dat er gesnoeid is in de overdaad aan generieke icoontjes op de map. Metal Flowers en Firegleam kunnen we bijvoorbeeld missen als kiespijn. Maar er komt ook niets voor in de plaats. Er is daarom bijna geen enkele reden om het landschap te verkennen.

Sterker nog, zelf de boel verkennen wordt actief tegengewerkt doordat bepaalde regio’s ontoegankelijk zijn gemaakt totdat je ze bezoekt voor een verhaalmissie. Burning Shores is daardoor haast een lineair avontuur geworden. Het is een enorm contrast met Forbidden West, waar hoofd- en zijmissies juist heerlijk in balans waren en je veel vrijheid genoot.

Weinig schokkends

Zodoende ga je in vogelvlucht door de beschikbare missies heen en heb je na een uur of twaalf al het onderste uit de kan geschraapt. Burning Shores is niet slecht, want het is gebouwd op het ijzersterke fundament van Forbidden West en profiteert daardoor van een vloeiend vechtsysteem en oogstrelende graphics, zeker als een bergwand onheilspellend verlicht wordt door een kolkende lavastroom. Maar waar The Frozen Wilds nog een soort snelkookpanversie van Horizon Zero Dawn was, met alle ingrediënten in een extra hoge concentratie, voelt Burning Shores uit balans.

Zowel Aloys persoonlijke ontwikkeling als haar ontdekkingen vormen heus een belangrijke opmaat naar Horizon 3, en bovendien is het fijn nog één keer Lance Reddick als Sylens te zien. Voor fans is dat al reden genoeg om af te reizen naar het zuiden. Maar met een omgeving zo interessant als de vulkanische ruïnes van Los Angeles, verwacht je toch wat meer spreekwoordelijke aardverschuivingen. 

Horizon Forbidden West: Burning Shores is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5

Goed
Conclusie

Het is makkelijk om te roepen dat Horizon Forbidden West: Burning Shores ‘leuk voor de fans’ is. De uitbreiding biedt immers meer van hetzelfde en het verhaal rolt de rode loper uit voor Horizon 3. Maar veel meer zit er niet in en dat maakt het ook een hele gemakzuchtige uitbreiding. We kunnen niet aan de indruk ontkomen dat er meer gedaan had kunnen worden met het tektonisch instabiele Los Angeles.

Plus- en minpunten
  • We zien een andere kant van Aloy, bombastisch eindgevecht, nog altijd oogstrelend mooi
  • Gehaast, uit balans, weinig activiteiten naast het hoofdverhaal

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!