Epos Sennheiser GSP 670
Reviews

Epos Sennheiser GSP 670

Epos is een nieuw merk met flinke ambities: marktleider worden op het gebied van hoogwaardige audioproducten voor gaming. Power of Audio, zo luidt de slogan. Epos komt niet onbeslagen ten ijs: zo nemen ze niet alleen een hoop kennis mee van het bedrijf Demant - een specialistische firma op het gebied van gezondheidszorg en geluid - ze werken ook nog eens samen met Sennheiser.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Sterker nog: de bestaande gamingportfolio van Sennheiser Communications gaat voortaan verder onder de noemer Epos | Sennheiser. Epos is dus effectief gezien een afsplitsing van Sennheiser, maar gaat op termijn ook volledig alleenstaande producten ontwikkelen.

Het eerste wapenfeit, en daarmee de lancering van Epos, is echter ontwikkeld in samenwerking met Sennheiser: de Epos | Sennheiser GSP 670-headset. Als je bekend bent met de gamingcollectie van Sennheiser, zie je direct dat dit een continuering is van de bekende GSP-lijn. De Epos-naam lijkt hier dan ook vooral te dienen voor het uitdragen van de nieuwe ambities en het verleggen van de focus van de marketing naar de audiofiele insteek. Een insteek die de headset ook direct in een hogere prijscategorie doet vallen: met 319 euro is de GSP 670 niet bepaald goedkoop.

©GMRimport

Connectiviteit

De GSP 670 is een volledig draadloze headset die je middels bluetooth kunt verbinden met je pc, PS4, smartphone of tablet. Voor het verbinden met een pc en PS4 moet je gebruikmaken van de meegeleverde dongle. Bluetooth kan vanwege de latency effect hebben op de spelervaring, maar Epos heeft de snelheid van deze verbinding uitstekend voor elkaar.

Voor de bijbehorende firmware heeft Epos de Gaming Suite (voorheen Sennheiser Gaming Suite) applicatie. Deze applicatie - die alleen beschikbaar is voor Windows 10 - installeert niet alleen updates, het biedt ook een overzicht van de verschillende audio-presets die de klank van de headset beïnvloeden, alsmede de optie om een functie toe te wijzen aan de smart-button. De smart-button onderop de rechter schelp kan dienen voor het wisselen tussen de audio-presets óf om de 7.1-surround sound in te schakelen. Voor de PS4 is er geen applicatie beschikbaar en blijft de controle beperkt tot het harder of zachter zetten van het chatvolume.

De headset gedraagt zich af en toe temperamentvol bij het maken van bluetoothverbindingen: het kost soms meerdere pogingen om te verbinden met een smartphone en ook de dongle raakt meermaals de verbinding met de GP670 kwijt. Het helpt hierbij niet mee dat elke keer dat er een verbinding wordt gemaakt of verbroken wordt, er een vriendelijke doch indringend klinkende robotvrouw je dit luidkeels meedeelt.

©GMRimport

Luxegevoel en een analytische klank

De verbindingsproblemen breken met de rest van de feel van deze headset. De bouwkwaliteit is uitstekend en er is duidelijk ingezet op het luxegevoel om de marktleiderambities kracht bij te zetten. Dat resulteert in knoppen die goed aanvoelen (waarbij de geribbelde draaiknop achterop de rechter schelp ietwat uit de toon valt), oorkussens afgewerkt met suède en gewicht. Heel veel gewicht. Met 398 gram is de GSP 670 een tientonner in de headsetwereld. Desondanks zit de GSP 670 aangenaam, waarbij de schelpen stevig maar niet overdreven drukken en erg goed afsluiten.

De GSP 670 is erg precies in zijn weergave. Hierbij is het vooral de lokalisatie die in positieve zin opvalt. Het stereobeeld wordt extreem gedetailleerd weergegeven en dat zorgt voor een intensere beleving. De klank beschikt over eenzelfde soort detail en dat resulteert in een ietwat klinische ondertoon die bij oudere games de charme doet verdwijnen. Bij de nieuwere titels, en dan voornamelijk de grote open werelden die je helemaal opslokken, pakt deze analytische klank een stuk beter uit en resulteert het in het waarnemen van meer details en een groter gevoel van immersie.

Watch on YouTube

Verbind je de GSP 670 met je telefoon om muziek te streamen, dan is de analytische klank misschien even wennen. Deze uitgesproken keuze voor detail en de neutrale weergave valt perfect binnen de audiofiele invalshoek van Epos | Sennheiser en zorgt ervoor dat je meer textuur en diepte in muziek waar kunt nemen dan bij de gemiddelde gesloten headset. Waar het bij het luisteren van muziek wel echt aan ontbreekt is dynamiek. Dit is vaker een probleem is bij gesloten hoofdtelefoons, maar het valt bij de GSP 670 erg op dat uitgesproken, dynamische muzikale momenten niet altijd goed vertalen.

Praktisch

De eerder genoemde audio-presets zijn een prima toevoeging voor eenieder die controle wil over zijn geluidservaring. Deze headset klinkt wel het beste in de neutrale-modus. Ook de 7.1-surround optie is goed uitgewerkt en geeft je oren wat meer ademruimte en rust tijdens drukke games.

Al deze audiopracht en het feit dat de GSP 670 via bluetooth werkt, resulteert in een vrij korte batterijduur: twintig uur. Dit is voor pc-gamers geen probleem, aangezien er gewoon doorgespeeld kan worden terwijl de headset oplaadt, maar voor PS4-gamers is de korte batterijduur zeker iets om rekening mee te houden.

Tot slot zit er een microfoon op de GSP 670, waarbij er gekozen is voor een vrij gelimiteerd frequentiebereik: tot 7000Hz. Dat is genoeg om een stem via de chat bij een tegenspeler te krijgen, maar verwacht geen wonderen. Wil je streams of vlogs maken en ben je op zoek naar hoogwaardige stemopnames, is het noodzaak een externe microfoon aan te sluiten. Desalniettemin is de integratie van de microfoon praktisch en subtiel: je hoort een lichte klik als je hem naar beneden trekt, ter bevestiging van het inschakelen.

Gamer.nl wordt ondersteund door affiliate-opbrengsten. Als je op bepaalde links klikt via onze site, kunnen we daar aan verdienen om deze website te kunnen verbeteren.

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
      Nieuws

      Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

      Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

      Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

      De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

      Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

      "We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

      De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
      Nieuws

      Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

      'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

      Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

      In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

      Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

      Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

      De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

      Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!