Gears 5 is een van de beste Xbox One-exclusives
Reviews

Gears 5 is een van de beste Xbox One-exclusives

Na de release van Gears of War: Judgment in 2013 leek het erop dat de Gears-reeks op zijn retour was. Judgment was een prima game, maar wist niet de hoogtes van de originele trilogie te bereiken. Na de onthulling van Gears of War 4 rees dan ook de vraag of er in het huidige shooterlandschap nog wel plek was voor de eens zo invloedrijke third-person shooter. Waar The Coalition met Gears of War 4 vooral veilig in de voetstappen trad van Epic Games, neemt het nu grote sprongen voorwaarts met Gears 5.

Het is natuurlijk een zware taak om een zeer geliefde franchise over te nemen en nieuwe personages, verhalen en gameplay-elementen te introduceren, terwijl de oude garde nog steeds het gros van de community beslaat. Velen vonden bijvoorbeeld dat de nieuwe protagonisten uit Gears of War 4 het oude Delta Squad niet konden evenaren. Gears 5 laat echter zien dat Kait, Del en JD wel degelijk waardige opvolgers zijn van de helden uit de originele trilogie. Het spel hoeft het dit keer niet te hebben van een set nieuwe wapens en vijanden, maar juist van een verhaal dat ons van begin tot eind in z’n greep houdt.

©GMRimport

Zo vader, zo zoon

Dit komt voornamelijk door de hoofdpersonages die in Gears 5 veel beter tot hun recht komen dan in deel vier. De stuwende kracht achter dit verhaal is Kait, die aan het eind van het vorige deel een schokkende ontdekking deed, waardoor ze in Gears 5 met zichzelf in de knoop zit. Nog voordat we aan de slag mogen met de heldin, kruipen we even in de huid van JD Fenix, die nog steeds een eerbiedige bewondering koestert voor papa Marcus. Die bewondering manifesteert zich in een enorme geldingsdrang. JD is zich maar al te bewust van het feit dat zijn vader veel heeft betekend voor de mensheid en dat maakt dat hij zich constant probeert te bewijzen op het slagveld, tot ergernis van Marcus. Deze heroïsche houding mondt uit in een catastrofale gebeurtenis, wat helaas resulteert in strubbelingen binnen Delta Squad.

Deze gebeurtenis brengt ons bij het moment waarbij we eindelijk Kait onder de knoppen krijgen. Dat is tevens het moment waarop Gears 5 voor het eerst breekt met de lineaire gameplay van weleer en ons in sfeervolle openwereldgebieden plaatst waarin we zelf op zoek mogen gaan naar missies. We voeren dus niet langer statische gevechten om door te mogen naar de volgende checkpoint, maar doorkruisen schitterende omgevingen zoals het besneeuwde gebied rondom Mount Kadar en een woestijnachtig gebied in de UIR op onze skiff, een soort slee-achtig voertuig. Deze kleine open werelden beperken zich tot de twee middelste acts. Los van een handjevol hoofdmissies en optionele zijmissies waarbij je upgrades verdient voor oudgediende Jack, valt er niet bijzonder veel te doen in deze gebieden, maar de ervaring van het reizen van missie naar missie op zich siert Gears 5 voornamelijk vanwege het feit dat de interactie tussen de verschillende personages tijdens deze trektochten wordt uitgediept.

Het zit hem nu dus vooral in die gesprekken tussen hoofdpersonages, wat het verhaal meer dan ooit tevoren in de reeks een zekere impact geeft. Zo reflecteren Kait en Del op de geschiedenis die (niet) verteld wordt door de COG, hun vriendschap met JD en of zij zelf wel het juiste pad bewandelen. Ook proberen ze recente gebeurtenissen in perspectief te plaatsen. Een van deze recente gebeurtenissen is de toegenomen intelligentie van The Swarm. Niet alleen verhaaltechnisch wordt hiernaar gerefereerd, ook tijdens vuurgevechten zien we dat The Swarm veel behendiger is geworden, de confrontatie opzoekt en het de speler steeds moeilijker maakt om zich achter een afgebrokkeld muurtje schuil te houden. Kortom, de kunstmatige intelligentie is merkbaar verbeterd sinds deel vier en vergt meer tactisch inzicht dan voorheen, wat de gameplay zeer ten goede komt.

Waar Gears of War 4 vooral zo dicht mogelijk bij de essentie van de reeks bleef, voert de ontwikkelaar in Gears 5 de nodige vernieuwingen door die Gears weer interessant maken voor zowel fans als nieuwkomers

-

©GMRimport

Jack of all trades

Die tactische mogelijkheden krijgen we in de vorm van Jack, want dankzij een aantal gewiekste aanpassingen aan onze mechanische handlanger worden vuurgevechten een stuk dynamischer. Jack kan nu bijvoorbeeld de omgeving scannen om vijanden te spotten, valt regelmatig vijanden aan, pikt op commando wapens en munitie op of genereert tijdelijk een energieschild voor de speler om kogels te weren. Het zijn dit soort kleine aanpassingen die voor het eerst in jaren weer een frisse wind doen waaien door de franchise.

Zo zijn er vooral in de eerste en de laatste act bepaalde setpieces die je qua intense gevechten omverblazen. Gears 5 geeft al vrij vroeg in de game vol gas en laat je niet meer los tot het abrupte einde. Zonder al te veel weg te geven over het verhaal, leek het alsof het verslaan van de eindbaas nog maar net het begin was van een volgende act. Ondanks dat de singleplayer van Gears 5 aanzienlijk langer is dan die van Gears 4, voelt het alsnog of het verhaal te snel ten einde loopt. Het neemt echter niet weg dat we er alsnog enorm van hebben genoten.

Dat de singleplayercampagne zo weet te imponeren, betekent niet dat de multiplayer hieraan ondergeschikt is. Ook de multiplayer is wederom ijzersterk en is grotendeels onveranderd gebleven. De lancering van het spel bracht helaas wat serverproblemen met zich mee, maar in de dagen erna hebben we hier vrijwel niets meer van gemerkt. Versus bestaat wederom uit een arcademodus waarin twee teams van vijf het tegen elkaar opnemen in verschillende speltypen. Nieuw in deze modus is de mogelijkheid om tijdens het spelen punten te verdienen om wapens te ontgrendelen. Een belangrijk verschil met de ranked modus is dat de Gnasher-shotgun achterwege is gelaten. Bovendien ontgrendel je spelenderwijs bepaalde vaardigheden, zoals de mogelijkheid om iets sneller te rennen of extra health. Dit maakt het vooral voor nieuwkomers makkelijker om het spel onder de knie te krijgen, alvorens ze het in de Ranked-modus tegen elkaar opnemen.

©GMRimport

Escape

Het nieuwste paradepaardje van de multiplayer is de Escape-modus, waarin een team van drie spelers zich moet vrijvechten uit een door de Swarm bezette basis, die langzaamaan volloopt met gifgas. Het gevoel dat je opgejaagd wordt door dit gifgas zorgt ervoor dat de spanning er tijdens een potje Escape goed in zit. Het is dus zaak om zo snel mogelijk korte metten te maken met alsmaar uitdagendere golven aan vijanden, terwijl munitie schaars is. Vooral op hogere moeilijkheidsgraden blinkt Escape uit. Doordat munitie schaars is, is het belangrijk om hier zuinig op te zijn en zo dichtbij je teammaten te blijven. De truc in Escape is vooral om samen gericht vijanden uit te schakelen alvorens je voorwaarts trekt. Wel is het aan te raden om deze modus met een vast kliekje te spelen, aangezien spelers vaak de neiging hebben om het spel te verlaten naarmate het moeilijker wordt.

Alles wijst erop dat The Coalition zijn stempel durft te drukken op de serie. Waar Gears of War 4 vooral zo dicht mogelijk bij de essentie van de reeks bleef, voert de ontwikkelaar in Gears 5 de nodige vernieuwingen door die Gears weer interessant maakt voor zowel fans als nieuwkomers. De iconische gameplay is nog steeds intact gebleven, maar is nu extra gelaagd dankzij de tactische mogelijkheden die Jack met zich meebrengt. In combinatie met het sterke verhaal levert dit soms memorabele momenten op die we sinds de originele trilogie niet meer hebben meegemaakt in een Gears-titel. Tel daar de sublieme multiplayer bij op en je vindt in Gears 5 een van de beste Xbox One-exclusives van de afgelopen jaren.

Gears 5 is nu beschikbaar voor Xbox One en pc. Voor deze recensie is de game getest op een Xbox One S.

Laatste reviews op Gamer.nl

Fantastisch
Conclusie

Met Gears of War 4 toonde The Coalition aan de essentie van Gears te snappen, maar met Gears 5 durft de ontwikkelaar eindelijk stappen voorwaarts te zetten. Waar in het verleden vooral de multiplayer de show stal, is het nu de impactvolle campagne die Gears 5 zo sterk maakt. Dat doet verder niets af aan de ijzersterke multiplayer, die met de toevoeging van de Escape-modus nog leuker is geworden.

Plus- en minpunten
  • Personages kennen meer diepgang, meeslepend verhaal, minder lineair, dynamische vuurgevechten, uitgebreide multiplayermodi
  • Abrupt einde, weinig zijmissies, serverproblemen gedurende lancering

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!