Gears 5 is een van de beste Xbox One-exclusives
Reviews

Gears 5 is een van de beste Xbox One-exclusives

Na de release van Gears of War: Judgment in 2013 leek het erop dat de Gears-reeks op zijn retour was. Judgment was een prima game, maar wist niet de hoogtes van de originele trilogie te bereiken. Na de onthulling van Gears of War 4 rees dan ook de vraag of er in het huidige shooterlandschap nog wel plek was voor de eens zo invloedrijke third-person shooter. Waar The Coalition met Gears of War 4 vooral veilig in de voetstappen trad van Epic Games, neemt het nu grote sprongen voorwaarts met Gears 5.

Het is natuurlijk een zware taak om een zeer geliefde franchise over te nemen en nieuwe personages, verhalen en gameplay-elementen te introduceren, terwijl de oude garde nog steeds het gros van de community beslaat. Velen vonden bijvoorbeeld dat de nieuwe protagonisten uit Gears of War 4 het oude Delta Squad niet konden evenaren. Gears 5 laat echter zien dat Kait, Del en JD wel degelijk waardige opvolgers zijn van de helden uit de originele trilogie. Het spel hoeft het dit keer niet te hebben van een set nieuwe wapens en vijanden, maar juist van een verhaal dat ons van begin tot eind in z’n greep houdt.

©GMRimport

Zo vader, zo zoon

Dit komt voornamelijk door de hoofdpersonages die in Gears 5 veel beter tot hun recht komen dan in deel vier. De stuwende kracht achter dit verhaal is Kait, die aan het eind van het vorige deel een schokkende ontdekking deed, waardoor ze in Gears 5 met zichzelf in de knoop zit. Nog voordat we aan de slag mogen met de heldin, kruipen we even in de huid van JD Fenix, die nog steeds een eerbiedige bewondering koestert voor papa Marcus. Die bewondering manifesteert zich in een enorme geldingsdrang. JD is zich maar al te bewust van het feit dat zijn vader veel heeft betekend voor de mensheid en dat maakt dat hij zich constant probeert te bewijzen op het slagveld, tot ergernis van Marcus. Deze heroïsche houding mondt uit in een catastrofale gebeurtenis, wat helaas resulteert in strubbelingen binnen Delta Squad.

Deze gebeurtenis brengt ons bij het moment waarbij we eindelijk Kait onder de knoppen krijgen. Dat is tevens het moment waarop Gears 5 voor het eerst breekt met de lineaire gameplay van weleer en ons in sfeervolle openwereldgebieden plaatst waarin we zelf op zoek mogen gaan naar missies. We voeren dus niet langer statische gevechten om door te mogen naar de volgende checkpoint, maar doorkruisen schitterende omgevingen zoals het besneeuwde gebied rondom Mount Kadar en een woestijnachtig gebied in de UIR op onze skiff, een soort slee-achtig voertuig. Deze kleine open werelden beperken zich tot de twee middelste acts. Los van een handjevol hoofdmissies en optionele zijmissies waarbij je upgrades verdient voor oudgediende Jack, valt er niet bijzonder veel te doen in deze gebieden, maar de ervaring van het reizen van missie naar missie op zich siert Gears 5 voornamelijk vanwege het feit dat de interactie tussen de verschillende personages tijdens deze trektochten wordt uitgediept.

Het zit hem nu dus vooral in die gesprekken tussen hoofdpersonages, wat het verhaal meer dan ooit tevoren in de reeks een zekere impact geeft. Zo reflecteren Kait en Del op de geschiedenis die (niet) verteld wordt door de COG, hun vriendschap met JD en of zij zelf wel het juiste pad bewandelen. Ook proberen ze recente gebeurtenissen in perspectief te plaatsen. Een van deze recente gebeurtenissen is de toegenomen intelligentie van The Swarm. Niet alleen verhaaltechnisch wordt hiernaar gerefereerd, ook tijdens vuurgevechten zien we dat The Swarm veel behendiger is geworden, de confrontatie opzoekt en het de speler steeds moeilijker maakt om zich achter een afgebrokkeld muurtje schuil te houden. Kortom, de kunstmatige intelligentie is merkbaar verbeterd sinds deel vier en vergt meer tactisch inzicht dan voorheen, wat de gameplay zeer ten goede komt.

Waar Gears of War 4 vooral zo dicht mogelijk bij de essentie van de reeks bleef, voert de ontwikkelaar in Gears 5 de nodige vernieuwingen door die Gears weer interessant maken voor zowel fans als nieuwkomers

-

©GMRimport

Jack of all trades

Die tactische mogelijkheden krijgen we in de vorm van Jack, want dankzij een aantal gewiekste aanpassingen aan onze mechanische handlanger worden vuurgevechten een stuk dynamischer. Jack kan nu bijvoorbeeld de omgeving scannen om vijanden te spotten, valt regelmatig vijanden aan, pikt op commando wapens en munitie op of genereert tijdelijk een energieschild voor de speler om kogels te weren. Het zijn dit soort kleine aanpassingen die voor het eerst in jaren weer een frisse wind doen waaien door de franchise.

Zo zijn er vooral in de eerste en de laatste act bepaalde setpieces die je qua intense gevechten omverblazen. Gears 5 geeft al vrij vroeg in de game vol gas en laat je niet meer los tot het abrupte einde. Zonder al te veel weg te geven over het verhaal, leek het alsof het verslaan van de eindbaas nog maar net het begin was van een volgende act. Ondanks dat de singleplayer van Gears 5 aanzienlijk langer is dan die van Gears 4, voelt het alsnog of het verhaal te snel ten einde loopt. Het neemt echter niet weg dat we er alsnog enorm van hebben genoten.

Dat de singleplayercampagne zo weet te imponeren, betekent niet dat de multiplayer hieraan ondergeschikt is. Ook de multiplayer is wederom ijzersterk en is grotendeels onveranderd gebleven. De lancering van het spel bracht helaas wat serverproblemen met zich mee, maar in de dagen erna hebben we hier vrijwel niets meer van gemerkt. Versus bestaat wederom uit een arcademodus waarin twee teams van vijf het tegen elkaar opnemen in verschillende speltypen. Nieuw in deze modus is de mogelijkheid om tijdens het spelen punten te verdienen om wapens te ontgrendelen. Een belangrijk verschil met de ranked modus is dat de Gnasher-shotgun achterwege is gelaten. Bovendien ontgrendel je spelenderwijs bepaalde vaardigheden, zoals de mogelijkheid om iets sneller te rennen of extra health. Dit maakt het vooral voor nieuwkomers makkelijker om het spel onder de knie te krijgen, alvorens ze het in de Ranked-modus tegen elkaar opnemen.

©GMRimport

Escape

Het nieuwste paradepaardje van de multiplayer is de Escape-modus, waarin een team van drie spelers zich moet vrijvechten uit een door de Swarm bezette basis, die langzaamaan volloopt met gifgas. Het gevoel dat je opgejaagd wordt door dit gifgas zorgt ervoor dat de spanning er tijdens een potje Escape goed in zit. Het is dus zaak om zo snel mogelijk korte metten te maken met alsmaar uitdagendere golven aan vijanden, terwijl munitie schaars is. Vooral op hogere moeilijkheidsgraden blinkt Escape uit. Doordat munitie schaars is, is het belangrijk om hier zuinig op te zijn en zo dichtbij je teammaten te blijven. De truc in Escape is vooral om samen gericht vijanden uit te schakelen alvorens je voorwaarts trekt. Wel is het aan te raden om deze modus met een vast kliekje te spelen, aangezien spelers vaak de neiging hebben om het spel te verlaten naarmate het moeilijker wordt.

Alles wijst erop dat The Coalition zijn stempel durft te drukken op de serie. Waar Gears of War 4 vooral zo dicht mogelijk bij de essentie van de reeks bleef, voert de ontwikkelaar in Gears 5 de nodige vernieuwingen door die Gears weer interessant maakt voor zowel fans als nieuwkomers. De iconische gameplay is nog steeds intact gebleven, maar is nu extra gelaagd dankzij de tactische mogelijkheden die Jack met zich meebrengt. In combinatie met het sterke verhaal levert dit soms memorabele momenten op die we sinds de originele trilogie niet meer hebben meegemaakt in een Gears-titel. Tel daar de sublieme multiplayer bij op en je vindt in Gears 5 een van de beste Xbox One-exclusives van de afgelopen jaren.

Gears 5 is nu beschikbaar voor Xbox One en pc. Voor deze recensie is de game getest op een Xbox One S.

Laatste reviews op Gamer.nl

Fantastisch
Conclusie

Met Gears of War 4 toonde The Coalition aan de essentie van Gears te snappen, maar met Gears 5 durft de ontwikkelaar eindelijk stappen voorwaarts te zetten. Waar in het verleden vooral de multiplayer de show stal, is het nu de impactvolle campagne die Gears 5 zo sterk maakt. Dat doet verder niets af aan de ijzersterke multiplayer, die met de toevoeging van de Escape-modus nog leuker is geworden.

Plus- en minpunten
  • Personages kennen meer diepgang, meeslepend verhaal, minder lineair, dynamische vuurgevechten, uitgebreide multiplayermodi
  • Abrupt einde, weinig zijmissies, serverproblemen gedurende lancering

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis Zinedine Zidane-kaart
Nieuws

Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis Zinedine Zidane-kaart

Alle EA FC 25 Club-leden kunnen de kaart ook nog eens gratis evolueren

Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis een exclusieve versie van de legendarische voetballer Zinedine Zidane.

Het gaat om een Icon-kaart met een rating van 90. Men hoeft daar alleen vanaf nu tot 14 februari de game voor te spelen. Daarnaast zullen alle EA FC 25 Club-leden - oftewel mensen die EA Sports FC 24 ergens voor 26 september 2024 hebben gespeeld - de kaart gratis kunnen evolueren naar maximaal 94.

De kaart is gebaseerd op de Zidane uit 2002, toen hij gedurende zijn eerste jaar bij Real Madrid de Champions League won tegen Bayer Leverkusen. Hij scoorde toen, en het gezicht dat hij trok toen hij zijn doelpunt vierde staat op de kaart. Meer info valt hier te vinden.

EA Sports FC 25 kwam vorig jaar uit voor alle moderne consoles en pc. De game ontving een 7,5 van Lars Cornelis: "EA Sports FC 25 is dankzij een reeks nieuwe opties vooral leuker voor spelers die het spelletje graag tactisch naar hun hand zetten. Daarnaast heeft het spel met de introducties van een simulatiestand en Rush een enorm breed bereik. FC 25 heeft wel nog wat ruwe randjes die verhinderen dat we hier met een kampioenswaardige selectie te maken hebben."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Age of Empires- en Bioshock-ontwikkelaars onthullen Wartorn
Nieuws

Voormalige Age of Empires- en Bioshock-ontwikkelaars onthullen Wartorn

Early access-versie verschijnt aankomend voorjaar voor pc

Ontwikkelaar Stray Kite Studios heeft eerder deze week Wartorn aangekondigd, een real-time tactische roguelite die naar pc komt.

Stray Kite Studios bestaat uit mensen die voorheen aan Age of Empires, Bioshock, Orcs Must Die en Borderlands hebben gewerkt. Spelers kunnen een singleplayer squad-based game verwachten met een roguelite campagne.

In het spel besturen spelers Yara en Elani, twee zussen die uit huis gejaagd zijn en het door oorlog vernielde Talaur moeten doorreizen om het veilige fort Beynun te bereiken. Spelers vechten in real-time tegen fantasievolle wezens. Daarbij maakt men gebruik van verschillende elementen, zoals vuur, water, teer en bliksem, om de vijanden te verslaan of de omgeving te beïnvloeden. Verschillende fantasievolle wezens kunnen ook aangesteld worden om onderdeel te worden het team van de speler.

"Onze visie voor Wartorn is een game die naadloos artistieke uitingen, tactische diepgang en emotionele resonantie combineert. We willen dat spelers het gevoel hebben dat elke keuze ertoe doet, zowel op het slagveld als in het verhaal", aldus CEO en medeoprichter Shovaen Patel.

De early access-versie van Wartorn verschijnt aankomend voorjaar op pc via Steam en Epic Games Store.

Stray Kite Studios heeft eerder aan diverse minigames in Fortnite Creative gewerkt, en meegeholpen aan de ontwikkeling van Tiny Tina's Assault on Dragon Keep.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!