Forager houdt je zo minimaal mogelijk bezig
Reviews

Forager houdt je zo minimaal mogelijk bezig

Forager laat zich niet makkelijk classificeren. Het spel toont zoveel gelijkenissen met games uit andere genres dat Forager fundamenteel verandert naarmate we meer tijd in het spel steken. Gedurende de eerste uren van het spel ben je net als in Terraria grondstoffen aan het delven, terwijl je even later inkomsten genereert om net als in Stardew Valley faciliteiten verder uit te breiden. Daarnaast heeft Forager een vechtsysteem en puzzelelementen die verrassend genoeg veel doen denken aan The Legend of Zelda.

Dat het ontwikkelaar Hopfrog is gelukt om verschillende aspecten uit andere games te combineren zonder dat het spel echt chaotisch wordt, is op zijn minst bewonderenswaardig te noemen. De keerzijde van het feit dat Hopfrog leentjebuur speelt bij zoveel andere games is dat de game eigenlijk op geen enkel gebied excelleert.

©GMRimport

Van alle markten thuis

Net als de meeste games die veel te danken hebben aan Minecraft, begint ons avontuur op een eilandje met hier en daar wat bomen en rotsen. Met niets meer dan een pikhouweel in de hand sprokkelen we de nodige grondstoffen bij elkaar om een oven te bouwen. Zodra de oven staat is het zaak om zoveel mogelijk grondstoffen te vergaren om materialen te smeden zoals staal, ijzer en goudstaven. Laatstgenoemde is van belang om munten mee te slaan waarmee nieuwe eilandjes gekocht kunnen worden. Elk eiland voegt iets unieks toe aan het spel. Op het ene eiland vinden we een museum waar grondstoffen die we gedurende het spel vinden opgeslagen dienen te worden, terwijl andere eilanden kerkers bevatten of npc’s die op zoek zijn naar zeldzame grondstoffen.

Waar het in Forager uiteindelijk dus om draait is het verzamelen van grondstoffen. Hoewel dit soort eentonige gameplay verveling in de hand speelt, weet Forager dit te voorkomen, omdat we telkens benieuwd zijn naar wat het volgende eiland voor ons in petto heeft. Het progressiesysteem gooit echter al gauw roet in het eten. Indien de economietak van de skill tree wordt uitgebouwd, wordt het bijvoorbeeld mogelijk om banken te bouwen om zo munten te verdienen. In plaats van dat we grondstoffen delven om munten te slaan beschikken we nu over een volledig geautomatiseerde inkomstenbron om eilandjes te kopen.

Vanaf het begin van het spel ben je continu aan het grinden puur omdat dit het doel is van Forager

-

Het zijn dit soort manieren van progressie boeken waarbij je geleidelijk in plaats van actief steeds passiever deelneemt aan Forager. Door bepaalde processen te automatiseren kun je op een gegeven moment zelfs achterover leunen, terwijl het spel langzaam maar zeker taken van je uit handen neemt zonder dat je je aandacht erbij hoeft te houden. Dat maakt dat het leukste aspect van het spel, grondstoffen delven, uiteindelijk geen nut meer heeft, aangezien dit automatisch voor je wordt gedaan.

De eerste paar puzzels bieden dan wel weer voldoende uitdaging om actief deel te nemen aan het spel, maar vervallen vrij snel in herkenbare patronen met voorspelbare beloningen als resultaat. Zo komen we in een kerker waarin we poorten moeten voorzien van stroom door elektrische kubusvormige objecten te verschuiven. Iets soortgelijks kennen we bijvoorbeeld uit Zelda: Breath of the Wild. Maar waar de puzzels in Zelda steeds complexer worden, vergen die in Forager niet al te veel ruimtelijk inzicht. Dat het spel vrij snel zo makkelijk wordt, maakt ook dat gevechten nooit uitdagend zijn. Je kunt namelijk vrij snel je personage levelen en betere uitrusting en vaardigheden vrijspelen, waardoor we zelfs met het grootste gemak de vloer aanvegen met eindbazen die ons opwachten in de kerkers. Als beloning staat er uiteraard een schatkist met betere uitrusting op je te wachten wat het verkrijgen van grondstoffen wederom vereenvoudigt.

©GMRimport

Minimale inspanning, maximale resultaat

Wie tussen de regels door leest, merkt wellicht op dat het meest consistente aspect van Forager grinden is. Vanaf het begin van het spel ben je continu aan het grinden om meer eilanden vrij te spelen, betere uitrusting te vergaren en nieuwe vaardigheden te ontgrendelen, puur omdat dit het doel is van Forager. Het spel geeft de nieuwsgierige speler telkens net genoeg om zijn ontdekkingsreis toch voort te zetten. En dat terwijl het spel geen verhaal bevat en na verloop van tijd steeds minder inspanning van je vraagt.

Forager excelleert helaas op geen enkel gebied. Elk element van het spel is goed genoeg uitgewerkt, maar schiet net tekort om te imponeren. Grondstoffen delven en je fantasie de vrije loop laten zoals in Minecraft zit er helaas niet in. Land bewerken net als in Stardew Valley is op zich leuk, maar voegt weinig toe aan de spelervaring aangezien dat op een gegeven moment geautomatiseerd is. Ook ben je geen held zoals Link dat is in The Legend of Zelda en wordt zelfs het vechten tegen vijanden geautomatiseerd met behulp van drones. Uiteindelijk realiseer je je dat Forager niets meer dan entertainment is in zijn meest basale vorm. Het spel houdt je bezig om je maar bezig te houden. Niet zozeer omdat het leuk is, maar puur omdat het kan, meer niet.

Forager is nu beschikbaar voor pc en verschijnt binnenkort voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Forager biedt een aangename mix van verschillende genres. Elk aspect van het spel is goed genoeg uitgewerkt, maar mist de finesses die we kennen uit de games waarop Forager gebaseerd is. Dit komt omdat het progressiesysteem het spel geleidelijk automatiseert, wat op den duur de gameplay beperkt tot zo nu en dan op de linkermuisknop klikken.

Plus- en minpunten
  • Maakt grondstoffen delven een leuke bezigheid, spelwereld zit vol verrassingen
  • Weinig afwisseling gedurende eerste paar uur, excelleert op geen enkel vlak, vraagt steeds minder inspanning van de speler

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!