Flight Simulator 2020 is de ultieme openwereldgame
Reviews

Flight Simulator 2020 is de ultieme openwereldgame

Burgerluchtvaartsimulators zijn in principe geen spellen. Er is geen doel. Geen winst. Geen high score. Tot nu toe draaide het bij dit soort ‘producten’ vooral om een realistische simulatie van het gedrag van vliegtuigen en tuurde je vooral naar de instrumenten. Flight Simulator 2020 overstijgt dat oude beeld en geeft je de wereld.

De lucht boven London Heathrow is grauw. Regen stroomt over de ramen. Bliksem flitst, donder rolt, de motor van de Cessna gromt steeds luider. Handrem eraf en het toestel komt in beweging. Snelheid neemt toe. Neus omhoog en de kist kiest het luchtruim. Flappen intrekken, landingsgestel omhoog en terwijl de wind trekt en duwt, klimt de Cessna verder. Flits. Donder. Een klein gat in de wolken toont de blauwe lucht erboven. Hoger en hoger, en het toestel breekt door de eerste laag. Bliksem schiet langs de hemel. Hoger. De regen stopt. Hoger. Het toestel boort door nog een wolkenlaag die haast tastbaar lijkt. En dan de blauwe lucht, de rust erboven. Zon.

©GMRimport

De details!

Er is al veel geschreven over de omvang van Flight Simulator 2020. De hele aarde is nagebootst, dankzij satellietbeelden van Bing Maps. Dat roept wellicht het beeld op van platte mooie plaatjes, maar elk heuveltje is aanwezig. En alle details in de wereld zijn dankzij machine-learning volledig driedimensionaal. Dat betekent dat de computer de foto’s heeft geanalyseerd en ‘gokt’ hoe de huizen en andere zaken eruitzien. Die gokjes zijn behoorlijk goed geslaagd, waardoor je continu tijdens je vlucht een nagenoeg fotorealistisch en accuraat uitzicht hebt. Datzelfde kun je zeggen over de vele vliegtuigen die je kan besturen. Van een simpele Cessna tot een passagiersjet. Elk detail is nagebootst, alle instrumenten werken zoals in het echt.

Dan is er het weer. Als je de game online speelt (en dat is zeker aan te raden) put Flight Simulator uit real-time weerdata. Dat betekent dus dat wanneer het regent in het echte Londen, het ook regent in de game. Naast die weerdata is zelfs de positie van echt luchtverkeer vertaald naar virtuele toestellen die de lucht in Flight Simulator doorkruisen.

©GMRimport

Sim

Dat alles zou misschien een leuke demo opleveren, als het vluchtmodel niet zo fantastisch was. De toestellen gedragen zich zoals hun echte gelijkenissen. Tenminste, als je daarvoor kiest. Flight Simulator 2020 geeft je enorm veel opties om de moeilijkheid van de simulatie aan te passen. Heb je zin om gewoon even een rondje te vliegen om, bijvoorbeeld, even Big Ben of de Piramides te bekijken, dan ben je binnen de kortste keren onderweg. Vliegen is dan bijna alleen sturen en gas geven. Denk niet dat dit een loze ervaring is: het is een geweldige manier om een nieuw toestel te leren kennen en om even gewoon op virtuele vakantie te gaan.

Op de meest realistische setting, zijn de handschoentjes uit. Iedere luchtstroom, ieder instrument, iedere beweging en iedere kracht is nagebootst. Het verschil tussen een Cessna landen met mooi weer en alle assists aan en het landen van een Boeing 737 in zwaar weer op ultra-realistisch is alsof het twee totaal andere games zijn. Maar ook een Cessna veilig aan de grond zetten met flinke zijwind op de middelste moeilijkheid zorgt voor heel wat zweetdruppels.

©GMRimport

Grafisch

Het is onmogelijk om Microsoft Flight Simulator te spelen zonder af en toe verbijsterd naar het scherm te staren. De wereld, het weer, de belichting, de toestellen, ze zien er zo ontzettend goed uit. En dat is niet alleen mooi om het mooi zijn. Je ziet aan de wolken hoe luchtstromen bewegen. Het zicht speelt een rol bij de navigatie. En - dit was iets wat kippenvel opleverde - de sim zorgt ervoor dat belangrijke lampjes (zoals van een landingsbaan) al op grote afstand zichtbaar zijn, net als in het echt. In bijna alle andere games zijn lampjes (zoals fakkels) onderhevig aan dezelfde pop-in als de rest van de omgeving, wat betekent dat je ze pas laat ziet. In het echt zijn juist dat soort lichtbronnen veel verder zichtbaar. Flight Simulator 2020 simuleert dit zo realistisch dat het je niet eens opvalt hoe knap dit is. Oké, het is een saillant detail, maar op het moment dat dit doordrong steeg de achting voor de ontwerpers verder.

Het is een fenomenale prestatie van het team achter Flight Simulator 2020. De hoeveelheid details in de wereld en in de vliegtuigen zelf is soms op het absurde af. Kijk je over je linkerschouder door het raampje, dan zie je een veiligheidssticker op het glas. Die leesbaar is. Waarom zit die daar? Wie denkt aan zoiets? Het antwoord is natuurlijk: omdat dat in het echt ook zo is, en elk denkbaar detail liefdevol is nagebootst.

Uiteindelijk is het leren beheersen en leren kennen van een toestel toch wel het grootste plezier van je eerste honderd uur met Flight Simulator

-

Uitdaging

De uitdagingen houden daar overigens niet op. De game maakt nog een aardige geste naar mensen die toch ergens een spelelement missen, door middel van Landing Challenges. Wie de uitdaging - onder specifieke omstandigheden op een specifieke landingsbaan - het beste uitvoert krijgt de hoogste score, met uiteraard wereldwijde leaderboards. Maar hoe leuk dat ook is, is het een bijgerecht en zeker niet de hoofdmaaltijd. Uiteindelijk is het leren beheersen en leren kennen van een toestel toch wel het grootste plezier van je eerste honderd uur met Flight Simulator. Waarna het onvermijdelijk wordt dat je in real time passagiersvluchten tussen grote Europese steden wil vliegen. Of zelfs trans-Atlantisch.

©GMRimport

Uw vlucht is vertraagd

Al deze fraaie simulatiemogelijkheden hebben wel een prijs. Op twee fronten. Om te beginnen heb je echt een stevige pc nodig om alles op de mooiste instellingen te kunnen draaien. Op de minimumsettings is de game zeker niet afzichtelijk, maar je mist toch die fotorealistische virtuele vakantie als je met een tien jaar oude bak probeert te simmen.

Maar zelfs met een beest van een machine (in dit geval een GTX 2080, i7, 16 GB geheugen) moet je soms letterlijk vier, vijf minuten wachten voor je de lucht in kan. Vooral de grote, handgemaakte luchthavens duren eindeloos lang om in te laden. Dat is gelukkig eenmalig: als alles er eenmaal is, draait de game als een zonnetje en er zijn geen laadschermen of wachttijden tijdens de vlucht. De game streamt alles naadloos.

©GMRimport

Schiphol

Wat wel een beetje jammer is, is hoe Microsoft de simulator in drie edities verkoopt. Hoewel de standaardeditie op alle fronten compleet is met genoeg vliegtuigen om, zonder te overdrijven, duizend uur mee aan de slag te kunnen, zijn een aantal handgemaakte luchthavens niet beschikbaar. Met handgemaakt bedoelt Microsoft dat ontwerpers deze luchthavens zelf heeft nagebouwd, in plaats van de machine-learning zijn ding te laten doen. En laat nou uitgerekend ons eigen Schiphol niet in de standaardeditie zitten, maar in de Deluxe Edition. Het eerder genoemde London Heathrow zit dan weer in de alles omvattende Supreme Deluxe edition.

Hoewel Schiphol en Heathrow dus ook in de standaardeditie aanwezig zijn,zoals eigenlijk alle luchthavens ter wereld, is het verschil in detail dag en nacht.

Toch moet je dat niet als een enorm minpunt zien. De ervaring is er echt niet minder om. Flight Simulator 2020 levert een ervaring die een paar jaar geleden ondenkbaar was. Het is de meest complete, meest realistische sim die je op dit moment kunt kopen, met haast oneindige speelbaarheid.

Flight Simulator 2020 is nu verkrijgbaar op pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Met een letterlijk volledige simulatie van de aarde is het onmogelijk om alles te zien wat dit ‘spel’ te bieden heeft. Flight Simulator 2020 is, net als eerdere edities, een hobby op zich. Maar ook beginners en zondagspiloten kunnen er enorm veel voldoening uithalen. Je leert echte vaardigheden die een-op-een kloppen met de werkelijkheid en de uitdaging is zo groot als je zelf wil. Lange laadtijden en een wat vreemd onderscheid tussen de standaard-, premium- en deluxe-edities zijn eigenlijk de enige echte grote minpunten in een verder sublieme simulatie.

Plus- en minpunten
  • Geweldige simulatie, de hele wereld aan je voeten, grafisch overdonderend
  • Laadtijden, Gedetailleerde versie van Schiphol niet in standaard editie

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GSC praat mogelijk met Netflix over Stalker-televisieserie
Nieuws

GSC praat mogelijk met Netflix over Stalker-televisieserie

Stalker 2 is een maand na release al winstgevend

GSC Game World zou gesprekken houden met streamingdiensten als Netflix over een mogelijke televisieserie gebaseerd op de Stalker-franchise.

Insider Gaming claimt dat dit door Forbes Oekraïne wordt gemeld naar aanleiding van een gesprek met GSC Game World-eigenaar Maksym Krippa. Er zouden gesprekken worden gehouden, maar de status van het project zou nog niet bekend zijn. Er zou in ieder geval worden gepraat met Netflix over de mogelijkheden.

Stalker 2: Heart of Chornobyl kwam afgelopen maand uit op Xbox Series-consoles, pc en Game Pass. Hoewel de technische staat van de game te wensen over liet - mede door het feit dat het thuisland van de ontwikkelaar zich middenin een oorlog met Rusland bevindt - heeft GSC Game World sindsdien patches uitgebracht om de staat van de game te verbeteren. Eerder vandaag is nog een nieuwe patch uitgekomen waarmee letterlijk honderden problemen worden opgelost. De patch notes zijn hier te vinden.

Overigens meldt Krippa in het interview tevens dat Stalker 2 inmiddels al winstgevend is voor GSC Game World, en dat de kosten voor de ontwikkeling dus zijn terugverdiend. Het is niet bekend hoeveel kosten er precies gepaard gingen met de ontwikkeling, al gingen er volgens Krippa tientallen miljoenen dollars mee gemoeid.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam Replay 2024 geeft overzicht van speelgedrag gedurende dit jaar
Nieuws

Steam Replay 2024 geeft overzicht van speelgedrag gedurende dit jaar

Durf jij te kijken?

Ook op Steam is er een overzicht beschikbaar van het gamegedrag van gebruikers dit jaar, genaamd Steam Replay.

De pagina kan hier bezocht worden en geeft statistieken over het speelgedrag van de gebruiker. Er kan bekeken worden hoeveel tijd er aan specifieke games besteed is en hoeveel Steam-achievements er zijn ontgrendeld. Natuurlijk kan deze data vervolgens via social media gedeeld worden. Hier is de Steam Replay-data op te halen.

Overigens heette het overzicht in 2022 ook Steam Replay, maar werd er vorig jaar Steam Year in Review van gemaakt. Valve legt uit waarom het dit jaar weer Steam Replay heet: "Dit jaar zei iemand: 'Dat was een dom idee vorig jaar. Zou het heel gek zijn als we het weer terugveranderden?' Toen zeiden wij: 'Nee, Gabe, dat is veel te veel werk.' HA HA, grapje! Het was Chris. Of Eric? Nee, wacht, het was Jane. Of was het Tom? We zeiden in elk geval: 'Dat is een geweldig gezamenlijk idee, mede-teamgenoot!' En zodoende."

Tegenwoordig kunnen spelers van verschillende platforms aan het eind van het jaar data over hun speelgedrag ontvangen. Eerder kwam Xbox Year in Review en PlayStation Wrap-Up al beschikbaar, en sinds kort is ook het Nintendo Switch-jaaroverzicht uitgekomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!