Final Fantasy 8 Remastered is de beste versie van een polariserende game
Reviews

Final Fantasy 8 Remastered is de beste versie van een polariserende game

Square Enix heeft in het verleden flinke problemen gehad met het remasteren of porten van de klassieke Final Fantasy-games. Gelukkig is de remaster van Final Fantasy 8 precies waar we op hoopten.

Wie herinnert zich de remaster van Final Fantasy 6 nog? Toen Square Enix één van de meest geprezen delen in de gamereeks opnieuw uitbracht, ging dat gepaard met een aantal opmerkelijke keuzes. Zo werd besloten om de pixelstijl van het origineel om te ruilen voor een compleet nieuw ontwerp, waarin al het complexe schaduw- en kleurwerk werd verruild voor een soort Playmobil-design.

Hetzelfde gebeurde bij Final Fantasy 5. En toen Final Fantasy 7 en 8 naar Steam werden gebracht, betrof het de ondermaatse ports met slechte muziek en compatibiliteitsproblemen. Het begon er op te lijken dat Square Enix geen idee had hoe ze hun oude klassiekers op een waardige manier speelbaar konden maken op moderne apparaten.

©GMRimport

Lesje geleerd

Gelukkig leek het bedrijf zijn lesje te hebben geleerd bij de port van Final Fantasy 9 - en zijn die lessen ook toegepast op de recente remaster van Final Fantasy 8. Bij deze heruitgave van de oude PlayStation-game heeft de ontwikkelaar het spel op bijna iedere plek op de juiste manier opgepoetst, waardoor dit de beste manier is om de oude klassieker in 2019 te spelen.

Alle 3D-modellen in de game hebben een flinke oppoetsbeurt gehad. Hoofdrolspeler Squall is ineens een volledig identificeerbaar persoon, in plaats van wat ruwe pixels die bovenop elkaar zijn gestapeld. Personages hebben in sommige situaties ineens gezichtsuitdrukkingen, die in de originele game niet te zien waren. Ook monsters en aanvallen zijn opnieuw ontworpen, om de game er uit te laten zien zoals je anno 2019 zou verwachten.

Hetzelfde kan overigens niet worden gezegd van de gebieden. Final Fantasy 8 gebruikt screenshots van vooraf gerenderde beelden om de spelwereld in kaart te brengen. Het was in de jaren 90 een slimme truc om een prachtige gamewereld te maken zonder dat de PlayStation-disc bomvol stond met 3D-modellen en shaders. Omdat de camera nooit bewoog, zag je niet dat het ging om slim geplaatste plaatjes.

Die afbeeldingen zijn alleen onmogelijk om in een remaster compleet opnieuw te maken, waardoor Square Enix ervoor heeft gekozen om het originele werk opnieuw te gebruiken. Het betekent dat de game in bepaalde gebieden ook nog steeds een 4:3-beeldverhouding gebruikt. Je kunt immers de wereld uit het origineel niet uitvergroten zonder dat je het beeld rekt of stukken van de boven- en onderkant moet hakken.

Het maakt van Final Fantasy 8 soms een beetje wat gekke game.

-

©GMRimport

Oud en nieuw

Het maakt van Final Fantasy 8 soms een beetje wat gekke game. De perfecte HD-versies van Squall, Rinoa en Zell staan vroeg in de game bijvoorbeeld middenin een trein die bestaat uit een hoop ruwe korrels. Het lijkt alsof je twee delen van twee verschillende games bovenop elkaar geplakt ziet. Dat is overigens beter dan het alternatief. Wil je immers dat alles uit dezelfde tijd lijkt te stammen, dan zou je de spelpersonages weer lelijk moeten maken.

De remaster bevat wat handigheidjes die helpen om makkelijker door de game te komen. Je kunt gevechten tot drie keer versnellen, waardoor je een stuk gemakkelijker door de soms wat extreme grind van de game heen komt. Je kunt er zelfs voor kiezen om je personages supersterk te maken en alle random encounters uit te schakelen, zodat je al je aandacht op het verhaal kunt richten. Handig als je de game al eens hebt uitgespeeld en er snel weer doorheen wil gaan.

Daarnaast bevat deze nieuwe versie een paar kleine verbeterpunten ten opzichte van eerdere heruitgaven. Ten eerste is Chocobo World volledig uit de game gehaald. Dit was een minigame die je op de PocketStation kon spelen. Het apparaat verscheen nooit buiten Japan, waardoor velen dat deel van de game nooit zagen - en de speciale voorwerpen hieruit nooit konden bemachtigen. Gelukkig kun je die speciale dingen nu via een andere route in de game vinden.

©GMRimport

Goed nieuws voor pc-spelers

Daarnaast is dit voor pc-bezitters de eerste keer dat ze de game met de originele muziek kunnen spelen. Goed nieuws, want de midi-deuntjes uit de originele pc-port waren niet om aan te horen. Het spel zit nu sowieso hetzelfde in elkaar op alle platformen waarvoor hij beschikbaar is, waardoor de keuze voor de juiste versie ineens een stuk gemakkelijker is geworden.

Dat haalt overigens niet weg dat dit nog steeds één van de meest polariserende Final Fantasy-games ooit is. Het verhaal maakt wat gekke zijsprongen die niet iedereen waardeert en het magiesysteem is zwaar te misbruiken, waardoor je binnen enkele uren al sterk genoeg kunt worden om de laatste baas te verslaan. Voor sommigen een afknapper, maar voor fans juist de charme van dit wat gekke spel. We zouden Final Fantasy 8 niet zomaar aan een nieuwkomer aanraden, maar voor de oude fans is de remaster de beste manier om hem nog eens te spelen.

Final Fantasy 8 Remastered is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Uitstekend
Conclusie

Verbeterde 3D-modellen en een versneloptie maken van Remastered de beste manier om Final Fantasy 8 opnieuw te spelen - maar dan moet je dit oude, wat polariserende spel wel al leuk vinden.

Plus- en minpunten
  • Personages zien er veel beter uit, beste muziek op alle platformen, eindelijk de spullen uit MogStation halen
  • Achtergronden zijn nog steeds onscherp, je kan het magiesysteem misbruiken om de game absurd simpel te maken, polariserend verhaal

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error