F1 22 gaat voor opsmuk
Reviews

F1 22 gaat voor opsmuk

”Hoi, welkom in de wereld van de Formule 1! Heb je al een nieuwe monsterbak uitgekozen? Nee? Kom verder. We hebben hier een waanzinnige Mercedes AMG die uitstekend past bij je t-shirt. Toch niet voor jou? Hoe sta je tegenover een tijmgroene Aston Martin?”

F1 22 omarmt lifestyle. Naast het vormgeven van je eigen coureur is het dit jaar ook zaak om een sportbolide te kiezen, je appartement vorm te geven en een paar exclusieve sneakers aan te trekken. Het is alsof uitgever EA besloten heeft dat Codemasters te saaie racegames maakt en wel wat hulp van Fifa-ontwikkelaar EA Sports kon gebruiken.

©GMRimport

T-splitsing

Het resultaat is een onhandige tweespalt. Aan de ene kant probeert de F1-serie al jarenlang een zo authentiek mogelijke race-ervaring na te bootsen, met een nadruk op racen als ambacht. Aan de andere kant zijn er nu schreeuwende kleuren, een bombastische soundtrack en het leven als een influencer.

Het laat vooral zien dat de serie op een T-splitsing staat: wordt F1 nu eindelijk een racesimulator die kan concurreren met Assetto Corsa en i-Racing, of groeit het uit tot een equivalent van Fifa (inclusief nutteloze seizoenspas en andere manieren voor EA om extra geld te verdienen)? F1 22 blijft ergens in het midden steken. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Goede wegligging

Toch blijft F1 22 over de gehele linie een goede, overtuigende racegame. Dit komt met name door de wederom verfijnde wegligging en besturing. Voor het huidige Formule 1-seizoen zijn de technische reglementen behoorlijk aangepast. Hierdoor zijn de wagens iets langzamer, maar is het wel mogelijk om dichter achter elkaar te racen en - op papier - je tegenstanders makkelijker in te halen.

De vertaling van de veranderde reglementen naar F1 22 is uitstekend: het is makkelijker om in lastige bochtencombinaties dicht achter je grootste rivalen te blijven racen. Tegelijkertijd is het een stuk lastiger om snel vanaf de startgrid of uit een langzame bocht op snelheid te komen. De bolides zijn immers een stuk minder stabiel en hebben behoorlijk last van overstuur, waardoor de achterkant vrijwel direct uitbreekt als je te snel gas geeft.

Gecombineerd met de strijdlustige AI levert dit een enorm spektakel op. Races zijn spannend, inhaalacties vinden veelvuldig plaats en foutjes zijn snel gemaakt. Door deze nieuwe bolides voelt F1 22 op het circuit behoorlijk anders dan afgelopen delen. Dit komt vooral de race-actie ten goede en belooft veel voor online competities. Naast de toevoeging van de virtual reality-optie (op pc) en het nieuwe circuit in Miami is dit de voornaamste reden om dit nieuwste deel te overwegen. 

©GMRimport

Stilstand is achteruitgang

Want laten we eerlijk zijn: F1 22 biedt voor de rest nauwelijks meerwaarde ten opzichte van afgelopen delen. De grafische engine loopt inmiddels al een paar jaar op z’n achterste benen; de safety cars zijn nog altijd een zwaktebod; de carrièremodus is nagenoeg identiek aan die van afgelopen jaar - inclusief alle onvolkomenheden. Zeker, het is leuk dat er nu een mogelijkheid is om tussen de raceweekenden door in supercars een simpele ’challenge‘ te voltooien. En het is geinig dat de pitstops en racestarts een tikkeltje interactiever zijn. Maar ook dit zijn geen wezenlijke toevoegingen aan de game.

Oftewel: eenmaal op het circuit is F1 22 wederom overtuigend. Maar veel van de wensen uit de actieve community worden simpelweg genegeerd, ten faveure van EA-franjes. Het is misschien kenmerkend voor deze tijdsgeest, waarin de grootste uitgevers moeite hebben om de aandacht van gamers vast te houden. Misschien helpt een seizoenspas of twee hier wel mee, maar een betere game levert het niet op.

Watch on YouTube

F1 22 is vanaf 1 juli beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S & X, en pc. Voor deze review is de game op een Series X getest, met zowel controller als racestuur.

Goed
Conclusie

F1 22 appelleert aan racers van verschillende niveaus. Als simulator biedt de game uitdagende race-actie en voor beginnende coureurs is het een toegankelijke introductie binnen de koningsklasse van de motorsport. Toch is lang niet alle potentie benut. Het nagenoeg volledige hergebruik van de carrièremodus uit de afgelopen edities illustreert dit. F1 22 is uitgebreid, leuk en degelijk, maar is buiten de nieuwe bolides en circuits nauwelijks een meerwaarde ten opzichte van F1 2021.

Plus- en minpunten
  • Degelijke race-actie, naar eigen smaak aan te passen
  • Carrièremodus nagenoeg gekopieerd uit vorige delen, EA-saus leidt tot generieke presentatie

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error