Dragon Quest 11 S: Definitive Edition overtreft het origineel
Square Enix laat met Dragon Quest 11 S: Definitive Edition zien dat een Switch-port beter kan zijn dan het origineel. In het geval van deze jrpg is dat al helemaal een kers op de taart.
Vorig jaar schreef ik nog dat het zo jammer was dat Dragon Quest 11 een midi-soundtrack heeft, juist omdat geluid en muziek zo sfeerbepalend is binnen de decenniaoude serie. In de Switch-versie is er wel een volledig orkestrale versie en eigenlijk is dat al reden genoeg om deze game te proberen. De kwaliteit van de composities, het concert en de opnames is werkelijk verbluffend.
©GMRimport
Kwalitatief beter
De toevoeging is kenmerkend voor deze heruitgave. Het gaat hier niet hoofzakelijk om een paar extra opdrachten of een nauwelijks relevante verhaallijn (ook al zijn ze aanwezig en zijn ze komisch, passend bij het platform en vol referenties naar de serie). Nee, de Switch-versie van Dragon Quest 11 is vooral kwalitatief beter dan de gelijknamige jrpg die vorig jaar voor PlayStation 4 en pc verscheen.
Denk bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van de oorspronkelijke Japanse voice-over. Of dat je gevechten versneld kunt doorlopen om zo makkelijker wat extra ervaringspunten binnen te slepen. Of in een praktischer scenario: dat je door deze versnelling wat vlugger die ene kerker kunt afronden, nog voordat je bij jouw treinhalte je Switch moet uitschakelen.
Dit lijken op het eerste gezicht misschien kleine aanpassingen, maar binnen de context van een jrpg van deze schaal maken ze een wereld van verschil. Kwalitatief beter geluid, de oorspronkelijke voice-over en meer vrijheid qua speltempo vormen zelfs uitstekende redenen om Dragon Quest 11 op de Switch te spelen en niet op pc of PlayStation 4. Toegegeven: de grafische kwaliteiten van de Switch-versie zijn niet om over naar huis te schrijven, maar net als bij The Legend of Zelda: Breath of the Wild maken de vormgeving, sfeer en kleurschakeringen vrijwel alles goed.
©GMRimport
16-bit doet veel
En dan kun je de gehele game nog in een 16-bit-stijl spelen ook. Een gimmick, zou je denken, zeker omdat er tijdens de gevechten niet eens animaties zijn. Maar het verandert de game meer dan je in eerste instantie zou denken. Waar je normaliter te maken krijgt met een grootse, open wereld en heerlijke tussenfilmpjes, richt de 2D-modus zich nagenoeg volledig op de jrpg-gameplay. Je krijgt te maken met random encounters, de gevechten zelf verlopen sneller en je vindt veel makkelijker je weg in net ontdekte steden.
Qua verhaalvertelling komt Dragon Quest 11 in 16-bit minder goed tot z’n recht, maar het biedt een aangename afwisseling qua tempo en speelstijl. Het is dus meer dan een grafische gimmick. Het enige manco is dat je niet linea recta tussen 16-bit en 3D kunt schakelen, maar dat je een hoofdstuk opnieuw moet beginnen. Maar aangezien je ervaringspunten, verkregen objecten en volgestouwde portemonnee sowieso telkens worden overgezet, is dit geen enorm nadeel.
©GMRimport
Bestaansrecht
Net als Xenoblade Chronicles laat Dragon Quest 11 S: Definitive Edition zien dat er bestaansrecht is voor grootschalige 3D-jrpgs op de Nintendo Switch. Wellicht indrukwekkender is het feit dat Square Enix een nog betere en sfeervollere game dan het origineel heeft ontwikkeld, op een platform dat bij lange na niet de technische capaciteiten van de PlayStation 4 of een game-pc heeft.
Dragon Quest 11 S: Definitive Edition is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch. Dragon Quest 11 verscheen eerder voor pc en PlayStation 4. Lees onze review van deze uitgave hier.
Laatste reviews op Gamer.nl:
Ook op de Nintendo Switch is Dragon Quest 11 een fantastische jrpg. De grafische concessie weegt niet op tegen de toevoeging van een orkestrale soundtrack en de Japanse voice over. En dan kun je de gehele game ook nog eens in 2D spelen, met net iets snellere en directere gameplay als gevolg. Ports naar de Switch kunnen dus ook een upgrade zijn ten opzichte van het origineel.
- Een van de beste en leukste jrpgs van dit decennium, orkestrale soundtrack, extra content, 2D-modus
- Grafisch en technisch niet enorm overtuigend