Dragon Quest 11 S: Definitive Edition overtreft het origineel
Reviews

Dragon Quest 11 S: Definitive Edition overtreft het origineel

Square Enix laat met Dragon Quest 11 S: Definitive Edition zien dat een Switch-port beter kan zijn dan het origineel. In het geval van deze jrpg is dat al helemaal een kers op de taart.

Vorig jaar schreef ik nog dat het zo jammer was dat Dragon Quest 11 een midi-soundtrack heeft, juist omdat geluid en muziek zo sfeerbepalend is binnen de decenniaoude serie. In de Switch-versie is er wel een volledig orkestrale versie en eigenlijk is dat al reden genoeg om deze game te proberen. De kwaliteit van de composities, het concert en de opnames is werkelijk verbluffend.

©GMRimport

Kwalitatief beter

De toevoeging is kenmerkend voor deze heruitgave. Het gaat hier niet hoofzakelijk om een paar extra opdrachten of een nauwelijks relevante verhaallijn (ook al zijn ze aanwezig en zijn ze komisch, passend bij het platform en vol referenties naar de serie). Nee, de Switch-versie van Dragon Quest 11 is vooral kwalitatief beter dan de gelijknamige jrpg die vorig jaar voor PlayStation 4 en pc verscheen.

Denk bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van de oorspronkelijke Japanse voice-over. Of dat je gevechten versneld kunt doorlopen om zo makkelijker wat extra ervaringspunten binnen te slepen. Of in een praktischer scenario: dat je door deze versnelling wat vlugger die ene kerker kunt afronden, nog voordat je bij jouw treinhalte je Switch moet uitschakelen.

Dit lijken op het eerste gezicht misschien kleine aanpassingen, maar binnen de context van een jrpg van deze schaal maken ze een wereld van verschil. Kwalitatief beter geluid, de oorspronkelijke voice-over en meer vrijheid qua speltempo vormen zelfs uitstekende redenen om Dragon Quest 11 op de Switch te spelen en niet op pc of PlayStation 4. Toegegeven: de grafische kwaliteiten van de Switch-versie zijn niet om over naar huis te schrijven, maar net als bij The Legend of Zelda: Breath of the Wild maken de vormgeving, sfeer en kleurschakeringen vrijwel alles goed.

©GMRimport

16-bit doet veel

En dan kun je de gehele game nog in een 16-bit-stijl spelen ook. Een gimmick, zou je denken, zeker omdat er tijdens de gevechten niet eens animaties zijn. Maar het verandert de game meer dan je in eerste instantie zou denken. Waar je normaliter te maken krijgt met een grootse, open wereld en heerlijke tussenfilmpjes, richt de 2D-modus zich nagenoeg volledig op de jrpg-gameplay. Je krijgt te maken met random encounters, de gevechten zelf verlopen sneller en je vindt veel makkelijker je weg in net ontdekte steden.

Qua verhaalvertelling komt Dragon Quest 11 in 16-bit minder goed tot z’n recht, maar het biedt een aangename afwisseling qua tempo en speelstijl. Het is dus meer dan een grafische gimmick. Het enige manco is dat je niet linea recta tussen 16-bit en 3D kunt schakelen, maar dat je een hoofdstuk opnieuw moet beginnen. Maar aangezien je ervaringspunten, verkregen objecten en volgestouwde portemonnee sowieso telkens worden overgezet, is dit geen enorm nadeel.

©GMRimport

Bestaansrecht

Net als Xenoblade Chronicles laat Dragon Quest 11 S: Definitive Edition zien dat er bestaansrecht is voor grootschalige 3D-jrpgs op de Nintendo Switch. Wellicht indrukwekkender is het feit dat Square Enix een nog betere en sfeervollere game dan het origineel heeft ontwikkeld, op een platform dat bij lange na niet de technische capaciteiten van de PlayStation 4 of een game-pc heeft.

Dragon Quest 11 S: Definitive Edition is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch. Dragon Quest 11 verscheen eerder voor pc en PlayStation 4. Lees onze review van deze uitgave hier.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Ook op de Nintendo Switch is Dragon Quest 11 een fantastische jrpg. De grafische concessie weegt niet op tegen de toevoeging van een orkestrale soundtrack en de Japanse voice over. En dan kun je de gehele game ook nog eens in 2D spelen, met net iets snellere en directere gameplay als gevolg. Ports naar de Switch kunnen dus ook een upgrade zijn ten opzichte van het origineel.

Plus- en minpunten
  • Een van de beste en leukste jrpgs van dit decennium, orkestrale soundtrack, extra content, 2D-modus
  • Grafisch en technisch niet enorm overtuigend

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error