Disc Room is een bullet hell-nirwana
Reviews

Disc Room is een bullet hell-nirwana

In 2089 begeeft een gigantisch schijfvormig object zich plotseling vlak boven Jupiter. Het buitenaardse object hangt dreigend boven de planeet, maar twee wetenschappers zijn dapper genoeg om de schijf te verkennen. Wat ze in het binnenste van deze ufo te wachten staat is een reeks van levensgevaarlijke kamers die enkel bevolkt worden door rondzwevende en vlijmscherpe discs.

Disc Room heeft na het introductiefilmpje eigenlijk geen verrassingen meer. Dit is een game waarin je in ieder level voor ongeveer dezelfde uitdaging komt te staan. Ontwijk de rond stuiterende schijven zo lang mogelijk en je verkrijgt toegang tot de volgende ruimte. Daar staat weer een soortgelijke uitdaging op je te wachten.

Dat klinkt simpel en eentonig, maar Disc Room weet werkelijk alles uit dit simpele concept te halen. Het doel is in iedere kamer hetzelfde: weet X-aantal seconden te overleven. Maar in geen twee uitdagingen gaat dat precies hetzelfde. De patronen waarin de schijven zich door het scherm bewegen zijn bijvoorbeeld steeds anders. Of de schijven zelf schieten vanuit het midden alle kanten op terwijl ze zich opsplitsen in nog meer dodelijke cirkels.

©GMRimport

Creatieve kamers

Tien seconden ongeschonden doorbrengen in een kamer is vaak een eerste eis om de deur naar de volgende uitdaging te openen, maar het spel is geregeld creatiever dan dat. Zo is er een uitdaging waarbij vier verschillende soorten discs in een ruimte de speler een kopje kleiner moeten maken. Precies door de juiste schijf gedood worden klinkt makkelijker dan het lijkt.

Om de absolute en overweldigende chaos van tientallen ronddraaiende discs in een krappe ruimte nog enigszins behapbaar te maken, zijn er power-ups. In het heetst van de strijd maken een dash – voor een snelle ontsnapping – of een gadget om de tijd te vertragen het verschil. Ze zijn op sommige momenten cruciaal, maar de timer die bijhoudt hoe lang je in leven bent wordt bij gebruik tijdelijk gestopt.

In Disc Room voelt een tel soms al als een minuut

-

Perfecte opbouw

Niet alleen power-ups geven een unieke draai aan de gameplay, verschillende kamers zijn ook aan elkaar verbonden met een bepaald thema. Zo is er een gedeelte van het schip waarin de timer alleen doorloopt in een cirkel die strategisch in het midden van de ruimte is geplaatst. In een ander gebied tellen pellets die op willekeurige plekken verschijnen als de kostbare seconden. Alleen door ze op te pakken tikt de tijd verder. Disc Room sluit elk gebied af met een eindbaas die geheel in stijl ook een grote en gevaarlijke schijf is.

Disc Room weet je steeds naar het volgende onmogelijk lijkende doel te sturen. Aanvankelijk is het de bedoeling om tien seconden te overleven, daarna twintig en als dat eenmaal gelukt is zijn er de tijdrecords van de ontwikkelaars zelf. Tel daarbij de opties op om de gameplay wat te vertragen voor wie het allemaal niet bij kan houden en je hebt een bijna perfecte opbouw van uitdaging.

©GMRimport

Disc-nirwana

De opzet is dus steeds even anders, maar het uiteindelijk doel blijft in Disc Room hetzelfde: overleven. Tien seconden klinkt misschien niet als een lange tijd, maar in Disc Room voelt een tel soms al als een minuut. Er wordt namelijk zo overdonderend veel gevaar op je afgevuurd dat opperste concentratie nodig is. Wanneer je dat stadium van verlichting eindelijk bereikt hebt is bewegen door Disc Room hemels. De hitboxes zijn perfect, het personage beweegt precies zoals je wilt en je ogen zien ieder risico vanuit elke hoek al van mijlen ver aankomen.

Het hoofdgerecht in Disc Room zijn de korte en bijzonder intense kamers vol ronddraaiende schijven en het spel weet dat concept tot de meest creatieve uitersten uit te rekken. Zo zijn er mysterieuze gouden puzzelkamers, een heel fijne hogere moeilijkheidsgraad waarin je hetzelfde schip vanuit de andere richting verkent en een boel optionele uitdagingen. Sneuvelen door alle mogelijke soorten discs bijvoorbeeld, of het spel binnen 15 minuten uitspelen. Dat is al niet voor iedereen weggelegd, maar van sommige raadsels zijn de oplossingen wel erg obscuur.

Disc Room is voor 14,99 euro verkrijgbaar voor pc en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe filmtrailer Sonic the Hedgehog 3 uitgebracht, veel aandacht voor Shadow
Nieuws

Nieuwe filmtrailer Sonic the Hedgehog 3 uitgebracht, veel aandacht voor Shadow

Paramount Pictures heeft de tweede officiële trailer van Sonic the Hedgehog 3 uitgebracht. Voor Sonic-fans is de trailer een feest van herkenning.

Zo zien we onder meer een Chao Garden, Shadow op een motor met een geweer, en Dr. Eggman's mysterieuze nichtje Maria Robotnik. De trailer bevat ook veel actiebeelden, waaronder een gewelddadige aanvaring tussen Sonic en zijn duistere tegenpool Shadow op de beroemde Shibuya Crossing in Tokio.

De trailer laat ook een gezonde dosis humor zien. Zo vraagt een Japans meisje aan het vosachtige personage Tails of hij "Detective Pikachu" is.

Watch on YouTube

De ruim twee minuten durende video werpt overigens een uitgebreide blik op Shadow the Hedgehog. Dit is namelijk de eerste Sonic-film waarin dat personage - een handlanger van de superschurk Dr. Eggman (gespeeld door Jim Carrey) - zijn opwachting maakt. Shadow wordt ingesproken door Keanu Reeves, bekend van de The Matrix-films.

Sonic the Hedgehog 3 draait vanaf 25 december (op Eerste Kerstdag dus) in de Nederlandse bioscopen. De film speelt zich af op enkele bekende locaties, waaronder Tokio en Londen.

Hier zie je de eerdere trailer van Sonic the Hedgehog 3.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur prijst Xbox en wil trilogie naar meer platforms brengen
Nieuws

Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur prijst Xbox en wil trilogie naar meer platforms brengen

De onvoorwaardelijke toewijding van Final Fantasy-ontwikkelaar Square Enix aan PlayStation lijkt steeds meer tot een einde te komen. Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi heeft in een interview namelijk nadrukkelijk zijn wens uitgesproken om de remake-trilogie van Final Fantasy 7 naar meer platforms te brengen.

Die trilogie, waarvan nu twee games uit zijn, zou eigenlijk exclusief voor Sony's PlayStation zijn. Maar in een recent interview met GamesRadar spreekt Hamaguchi zijn wens uit om de trilogie naar meer platforms te krijgen. "Ik wil Final Fantasy 7 en de Remake-serie naar zoveel mogelijk spelers brengen", zegt de regisseur. "We willen de situatie creëren waar meerdere spelers de game in de toekomst kunnen spelen."

Volgens Hamaguchi is de tijd voorbij dat gamers zich massaal naar één platform begeven om een specifieke game te spelen. "Het is veel meer gespreid nu, dus ik denk dat dat waarschijnlijk de reden is waarom onze ceo, Mr. Kiryu, de beslissing heeft genomen om meer richting multiplatform te gaan. Dat is gewoon de richting waarin de industrie opgaat."

Hamaguchi laat in het interview ook weten dat hij enthousiast is over Xbox. "Ik heb zelf een Xbox", zegt hij opgetogen. "Ik vind het een goed hardware-platform. Ik vind de Xbox leuk."

Xbox-gamers wachten al sinds 2020 tevergeefs op de komst van Final Fantasy 7 Remake, het eerste deel van de trilogie, naar hun consoles. Het spel kwam eerder al wel uit voor pc.

Square Enix lijkt de laatste tijd steeds minder tevreden over hun exclusiviteitsovereenkomst met PlayStation. Ze spreken zich regelmatig uit over de teleurstellende verkopen van hun exclusieve PlayStation 5-games. De verkoop van Final Fantasy 7 Rebirth, Square Enix' grootste release van dit jaar, voldeed bijvoorbeeld niet aan hun verwachtingen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!