De PowerA Nano Controller voor Switch is handig voor onderweg
Reviews

De PowerA Nano Controller voor Switch is handig voor onderweg

Meestal laten fabrikanten hun controllers zoveel mogelijk lijken op de officiële evenknieën. Ook de PowerA Nano Enhanced Wireless Controller voor de Nintendo Switch lijkt qua kleur, materiaal en vorm veel op de officiële Nintendo Switch Pro Controller, met één belangrijk verschil: de controller is een stuk kleiner.

Het is natuurlijk heel persoonlijk wat voor formaat controller aangenaam in de hand ligt. Toch kunnen we over de PowerA Nano-controller, die voor zo’n €50 euro over de toonbank gaat, wel stellen dat ‘ie voor een volwassen hand iets te klein is. De controller is bijna twintig procent kleiner dan een Pro Controller van Nintendo. Dat verschil merk je enorm. Het is maar goed dat de analoge sticks niet op dezelfde hoogte zitten (de ‘PlayStation-configuratie’), waardoor je met je duimen niet zo snel in de knoop komt. Het zijn vooral de vingers die moeten dringen om een plekje aan de achterkant van de controller. Je moet de Nano Controller daarom ietwat krampachtig vastpakken, waardoor het geen hele fijne controller is om thuis voor de buis urenlang mee te gamen.

©GMRimport

Perfect voor onderweg

Daar lijkt deze controller ook niet per se voor bedoeld. Het ligt natuurlijk voor de hand dat de controller een uitstekende optie is voor kinderen die een Pro Controller net te groot vinden. Maar het formaat van de Nano-controller heeft ook een ander groot voordeel: de controller is heel gemakkelijk mee te nemen. Hij neemt zelfs nog iets minder ruimte in je tas in dan de Joy-Con Controller Grip.

De knoppen van de Nano Controller zijn bovendien net zo groot als die van een Pro Controller. Je beschikt dus over volwaardige triggers, relatief grote ABXY-knoppen, en een echte vierpuntdruktoets. Dat maakt de controller in de praktijk ook een stuk fijner dan de Controller Grip, om nog maar te zwijgen over een losse, horizontale Joy-Con. Ook voor bezitters van de Nintendo Switch Lite die niet steeds het volledige apparaat willen vasthouden, is de Nano Controller een fijne optie. Je moet dan alleen nog even iets vinden om je Switch tegenaan te zetten zonder dat ‘ie omvalt.

©GMRimport

Mist premium afwerking, ondanks extra knoppen

Toch merk je aan een paar dingen dat de controller niet dezelfde afwerking heeft als de controllers van Nintendo zelf. De Plus en Min-knop, de Home-knop en de knop om screenshots mee te maken, hebben allemaal een vrij grote ‘dode zone’. Als je deze knoppen indrukt, gebeurt er vaak helemaal niets. Je hoort en voelt ze wel klikken, maar de toetsaanslag wordt pas geregistreerd als je ze erg diep indrukt. Ook opvallend is dat er tussen de triggers een opening zit, waardoor het mechanisme open en bloot ligt. Zo kan er wel erg gemakkelijk troep in de controller komen.

Daar tegenover staat dat de Nano Controller nog twee extra knopjes op de achterkant heeft. We willen de controller daarom niet meteen vergelijken met serieuze pro-gaming controllers die voorzien zijn van pedalen aan de achterkant, want die gaan wel echt een stapje verder. De knoppen zijn wel volledig naar wens te programmeren. Zo kun je in shooters beide duimen op de analoge sticks houden en toch herladen of springen, en hoef je in Mario Kart niet meer het gas los te laten om achter je te kijken.

©GMRimport

De knoppen op de achterkant zijn een leuke extra die prima werkt, maar we kunnen ons niet voorstellen dat iemand alleen daarom deze controller aanschaft. Het formaat zal uiteindelijk doorslaggevend zijn. Game je veel thuis, dan is het formaat een nadeel. Speel je veel onderweg, dan is het juist een voordeel.

Oké
Conclusie

De PowerA Nano Enhanced Wireless Controller voor de Nintendo Switch is voor veel mensen net te klein om comfortabel thuis mee te gamen. Onderweg is het echter een heel ander verhaal. Ondanks het formaat levert de Nano-controller niets in op de grootte van de knoppen, waardoor het een uitstekende optie is voor onderweg. De extra knoppen op de achterkant zijn een leuke bonus.

Plus- en minpunten
  • Ideaal voor onderweg dankzij knoppen en triggers van ‘normale’ grootte, programmeerbare knoppen aan de achterkant zijn een leuke extra
  • Te klein voor dagelijks gebruik voor een gemiddelde volwassen hand, systeemknoppen worden slecht geregistreerd, potentiële kwetsbare opening aan de achterkant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers
Nieuws

Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers

Het park gaat op 11 december voor alle bezoekers open

De eerste bezoekers hebben rondgelopen in het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Japan.

Het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Universal Studios Japan gaat officieel pas op 11 december open, maar een aantal vaste bezoekers die de duurste jaarpassen voor het park in het bezit hebben mochten al een bezoekje brengen. In onderstaande video van VGC-redacteur Andy Robinson is te zien hoe ze het Donkey Kong-gedeelte betreden.

Eerder deze maand zond Nintendo al een speciale Direct-video uit waarin Donkey Kong-bedenker Shigeru Miyamoto een rondleiding gaf van het nieuwe parkgedeelte. Zo bleek dat er eten en drinken in een speciaal Donkey Kong-thema kan worden gekocht. Ook kan men met de harige aap op de foto en is er een spelletje voor drie personen waar men op de maat op trommels moet slaan om zo Rambi tevoorschijn te halen. Logischerwijs is er ook een achtbaan, genaamd Mine Cart Madness, in de vorm van een mijnkarrit.

Zoals gezegd gaat het Donkey Kong-gedeelte van het park in Japan op 11 december dit jaar open voor alle bezoekers. Zoals eerder al bekend werd gemaakt zal dit Donkey Kong-gedeelte ook onderdeel zijn van Super Nintendo World te Universal Studios te Orlando, Florida. Dat gaat op 22 mei 2025 open.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden
Nieuws

Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden

Er is onvoldoende financiering gevonden

Worlds Untold, een nieuwe studio van Mass Effect-schrijver Mac Walters, "pauzeert" de huidige werkzaamheden tot er een partner die voor de financiering kan zorgen is gevonden.

Dat heeft Walters via een statement op LinkedIn laten weten. Terwijl er naar financiën wordt gezocht, staat het werknemers van Worlds Untold vrij om naar andere werkzaamheden te zoeken. Volgens Walters gaat het om een moeilijke maar nodige keuze.

Worlds Untold werd vorig jaar uit de doeken gedaan. Het gaat om een studio die in samenwerking met NetEase Games is opgericht, maar blijkbaar is dat alleen niet genoeg voor het bestaansrecht van het bedrijf.

De studio uit Vancouver, Canada heeft als doel franchises te ontwikkelen "met diepgang en mogelijkheden die niet in een enkele game of zelfs een enkel medium passen". Het eerste spel moet een actie-adventuregame worden die zich in de nabije toekomst afspeelt. Daarbij moet er een "adembenemende spelwereld vol met mysterie en verkenning" in zitten. Zolang de financiering van de studio niet rond is, lijkt de toekomst van dit spel ook onduidelijk.

Walters vertrok begin vorig jaar bij Bioware. Hij heeft onder andere aan Jade Empire gewerkt, was de hoofdschrijver van Mass Effect 2 en 3 en de regisseur van Mass Effect: Legendary Edition. Andere grote namen die bij Worlds Untold aan de slag gingen, waren art director Ramil Sunga, die mee heeft gewerkt aan Anthem, Mass Effect Andromeda en Dragon Age, en audioregisseur Sotaro Tojima, bekend van Halo en Metal Gear Solid.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat Humanoid Origin zijn deuren sluit. Dit is een studio die werd gerund door Casey Hudson, de voormalige regisseur van Mass Effect. Ook hier was een tekort aan financiering de hoofdoorzaak.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!