De HP Reverb G2 is de beste pcvr-bril in een post-pcvr-wereld
Reviews

De HP Reverb G2 is de beste pcvr-bril in een post-pcvr-wereld

De HP Reverb G2 is de beste virtualrealitybril die we voor een pc hebben getest. Maar hij verschijnt net nu pcvr steeds minder belangrijk lijkt te worden.

Qua specificaties zijn er weinig headsets die de Reverb G2 verslaan. Hij heeft net als zijn voorganger een resolutie van 2160 bij 2160 pixels per oog, wat neerkomt op een ruime 4K-resolutie. Het zorgt ervoor dat het beruchte hordeureffect, waarbij je ruimte tussen de pixels als een soort gaas over het scherm ziet, nagenoeg is verdwenen. De pixels zijn door de hoge dichtheid namelijk zo klein dat de ruimte amper nog waarneembaar is.

Het zorgt voor haarscherpe virtual reality. Dat is leuk voor 3D-omgevingen, maar het wordt langzamerhand een must voor 2D-teksten op vlakke objecten, zoals schermen en bordjes. Die zijn door de lage hoeveelheid pixels in eerdere brillen lastig af te lezen, tenzij je er vlakbij gaat staan. De resolutie van de Reverb G2 zorgt ervoor dat je de digitale wereld weer met iets minder poespas probleemloos kunt bekijken.

©GMRimport

Daarmee staat de HP-bril meteen al met 2-0 voor op de concurrentie. Oculus zit er met zijn Quest 2 net iets onder: die biedt een resolutie van 1832 bij 1920 pixels per oog. De Valve Index scoort ondanks zijn forse prijskaart ook iets minder met 1440 bij 1600 pixels per oog. Dat terwijl HP qua prijs tussen die twee brillen in zit. Het is een buitengewoon goed aanbod dat vooral de Valve Index irrelevant dreigt te maken.

De headset heeft ook een fysieke schakelaar om de afstand tussen beide ogen aan te passen. Dit helpt om het beeld perfect scherp te stellen afhankelijk van je hoofdvorm - een belangrijke functie die langzamerhand lijkt te verdwijnen bij veel andere headsets. Fabrikanten beweren dat een digitale schakelaar voldoende is voor de meeste mensen, maar de Reverb G2 is door zijn mechanische optie ook relevant voor mensen met boven- of ondergemiddeld veel afstand tussen hun pupillen.

De kijkhoek van de Reverb-bril is groter dan we bij andere brillen van bijvoorbeeld Oculus gewend zijn. De spelwereld is goed gade te slaan, al moet je niet een volledig beeld verwachten. Het duikbrileffect, waarbij je aan weerszijden nog zwarte randen ziet, is ook bij de G2 nog aanwezig.

©GMRimport

Comfortabel

De hoofdband van de Reverb G2 verdeelt het gewicht op perfecte wijze over je gehele hoofd, waardoor de bril niet aan de voorkant trekt. Daarnaast heeft HP gekozen voor wat dikkere kussens rond je ogen die het draagcomfort fijner maken dan bij concurrenten. Deze zitten met een magneet bevestigd, zodat ze vervangen kunnen worden zonder schade aan de bril te riskeren. Hoewel we inmiddels iedere recente vr-bril wel een paar uur kunnen ophouden, is de Reverb G2 de enige die na langdurig spelen niet begint te knellen of zwaar voelt.

Bij de headset worden twee standaard mixed reality-controllers geleverd. Deze lijken grotendeels op de gamepads van Oculus en registreren je bewegingen via de camera's ingebouwd in de headset. Sensoren houden de positie van je vingers ruwweg in de gaten en dat is eigenlijk prima voor de meeste games. De Valve Index-controllers volgen je vingers met veel meer precisie, maar bij de meeste games is dat een overbodige luxe. Ontwikkelaars optimaliseren hun spellen meestal voor het controllertype dat hier is meegeleverd.

Dit is een headset voor een zéér specifieke doelgroep die graag nog bij de pc zweert

-

Tracking en geluid

De bril gebruikt inside-out-tracking om de positie van zowel je handen als lichaam in de kamer te volgen. Dat is inmiddels nagenoeg de standaard in vr, met als uitzondering de Index van Valve. Het werkt ook prima, maar heeft één klein nadeel: raken je handen buiten het blikveld van de ingebouwde camera's, dan worden ze niet meer goed gevolgd. Iets virtueels dat achter je ligt pakken wil daardoor niet. Daarnaast raakt de tracking ook verbroken als de controllers te dichtbij je hoofd worden gehouden, omdat de camera's dan niet goed diepte meer kunnen inschatten. Het zijn uitzonderingssituaties waar je bij de meeste games niks van zult merken.

De Reverb G2 heeft geen koptelefoon, maar twee 'zwevende' speakers die vlak boven je oren hangen. Het is een ontwerp dat we eerder zagen in de Valve Index en hier regelrecht is overgenomen. Het lijkt een gekke innovatie, maar is een geweldige toevoeging. Je voelt hierdoor geen kussens op je oren, waardoor je hoofd minder afgedekt voelt en je het minder snel warm krijgt. Op die manier worden ook je hersenen 'gefopt': geluid lijkt uit de kamer te komen.

©GMRimport

Lofzang, maar geen aanrader

Daarmee is er eigenlijk niks aan te merken op de HP Reverb G2. Maar verwar deze lofzang niet voor een aanrader: de headset is slachtoffer van hoe de virtualrealitymarkt zich op dit moment voortbeweegt.

De Reverb G2 is een 'ouderwetse' pcvr-bril. Je hangt hem met een kabel aan je game-pc, waarna je games via Steam of andere winkelplatformen kunt afspelen. Dat was jarenlang de beste manier om virtual reality aan te bieden, omdat computers niet krachtig genoeg waren om de technologie eer aan te doen. Maar inmiddels zijn we een paar jaar verder en is zelfstandige vr in opmars. De Oculus Quest en Quest 2 laten je veel van de populairste games spelen zonder tussenkomst van een pc en bedrijven staan op het punt hun concurrenten voor die headsets te introduceren.

©GMRimport

Conclusie

Daarmee voelt de koop van een Reverb G2 wat riskant. Het is nu de beste technologie die je kunt kopen, maar je beperkt je tot oude winkelplatformen die op termijn wellicht minder games zullen krijgen. Ontwikkelaars gaan zich naar verwachting meer richten op zelfstandige platformen naarmate de markt daarvoor groeit. En dan voelt de Reverb G2 met zijn prijskaart van 700 euro ineens toch wat duur. Vooral als je bedenkt dat een Quest 2 voor de helft van die prijs ook met een pc verbonden kan worden om die games te spelen.

We durven de Reverb G2 daarom niet volmondig aan te raden - maar een afrader is het ook niet. Dit is een headset voor een zéér specifieke doelgroep die graag nog bij de pc zweert; voor de gamer die honderden uren Flight Simulator of Elite Dangerous wil spelen in een zelfgebouwde cockpit; die bereid is een wat hogere prijs te betalen voor een apparaat dat alles uit een dure game-pc haalt. Voor die mensen is er niks beters te halen. Maar als je slechts nieuwsgierig bent naar virtual reality en beperkt tijd wil stoppen in Beat Saber of Vader Immortal, dan is dit niet de bril voor jou.

Lees meer hardwarereviews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding 2-ontwikkeling bevindt zich in 'crunch'-periode
Nieuws

Death Stranding 2-ontwikkeling bevindt zich in 'crunch'-periode

Kojima vraagt zich af hoeveel jaren hij nog games kan maken

De ontwikkeling van Death Stranding 2: On the Beach zou zich in de 'crunch'-periode bevinden, oftewel de fase voordat een game uitkomt waarin er extra hard gewerkt wordt en werknemers vaak overuren moeten maken.

Dat gaf bedenker Hideo Kojima toe op social media. "Het is de meest veeleisende periode van gameontwikkeling - zowel fysiek als mentaal - ook wel bekend als 'crunch time'", zo tweette hij. "Naast het mixen en opnemen van Japanse stemmen, hebben we een berg met taken: opmerkingen schrijven, uitleg, essays, interviews, discussies, werk niet gerelateerd aan de game. Het is enorm moeilijk."

In een andere tweet reflecteert Kojima op zijn carrière en hoeveel jaren hij nog in zich heeft. "Op deze leeftijd kan ik niet anders dan mijzelf afvragen hoelang ik nog creatief kan blijven. Ik wil de rest van mijn leven doorgaan, maar is het nog tien jaar? Twintig? Elke dag voelt als een race tegen de klok. Zelfs op 87-jarige leeftijd is (filmregisseur) Ridley Scott nog actief. En toen hij de 60 voorbij was - mijn huidige levensfase - creëerde hij het meesterwerk Gladiator."

Onder 'crunch' wordt binnen de game-industrie de periode voor de release van een game verstaan waarbij werknemers extra lange werkdagen of -weken maken om zo het product op tijd af te krijgen. Vaak zijn deze periodes extreem vermoeiend en tevens een aanslag op de psychische en fysieke gezondheid van de werknemers. Het is een veelvoorkomende situatie binnen de game-industrie, en tegelijk controversieel. Het plaatst het product - oftewel de game - soms immers boven het welzijn van de ontwikkelaar.

De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan. Death Stranding 2: On the Beach is vooralsnog alleen aangekondigd voor PlayStation 5.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony doneert 5 miljoen dollar voor hulp bij Los Angeles-branden
Nieuws

Sony doneert 5 miljoen dollar voor hulp bij Los Angeles-branden

De branden teisteren de stad al een week

Sony heeft 5 miljoen dollar gedoneerd voor hulp bij de bosbranden die in Los Angeles woeden.

Het geld is bedoeld voor eerstehulpverleners en de gemeenschappen die geteisterd worden door de branden. "Los Angeles is al meer dan 35 jaar de thuisbasis van onze entertainmentzaken", aldus Sony-voorzitter en CEO Kenichiro Yoshida en directeur en COO Hiroki Totoki in een bericht op social media. "We blijven samenwerken met de leiders van lokale bedrijven om te bepalen hoe Sony in de nabije toekomst het beste hulp kan bieden."

Niet alleen Sony heeft de portemonnee getrokken. Zo hebben Netflix, Amazon en Comcast allen 10 miljoen dollar gedoneerd, Paramount 1 miljoen dollar en Warner Bros. Discovery 15 miljoen dollar.

De branden in Los Angeles woeden inmiddels al langer dan een week. Er zijn minstens 24 mensen overleden aan en meer dan 12.000 gebouwen vernietigd door de gevolgen van de brand. De komende dagen worden er harde winden voorspelt, wat de situatie kan verergeren.

De branden treffen logischerwijs ook de game- en filmindustrie. Zo bleek al dat de opnames van het tweede seizoen van de Fallout-serie zijn uitgesteld, en geven diverse gamebedrijven gesitueerd in en rondom de stad aan de veiligheid van werknemers voorop te stellen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!