De 8bitdo Pro 2 verbetert een al fantastische controller
Reviews

De 8bitdo Pro 2 verbetert een al fantastische controller

De 8bitdo SN30+ Pro-controller voor Switch, pc en mobiel wordt door veel gamers gezien als een van de betere third-party-controllers van dit moment. De opvolger, de 8bitdo Pro 2, heeft niet alleen een betere naam, maar voert ook een aantal enthousiasmerende verbeteringen door.

De 8bitdo Pro 2-gamepad kost om en nabij de 50 euro en is compatible met Nintendo Switch, pc’s (zowel Windows als macOS), Android-apparaten, Steam en de Raspberry Pi. Voor deze review hebben we de controller voor het gros van de gametijd gebruikt in combinatie met de Nintendo Switch. Daarom is niet alleen een vergelijking met de SN30+ Pro op zijn plaats, maar ook met Nintendo’s eigen Pro-controller. Die controller is iets duurder en ook zeer geliefd onder Switch-eigenaars, dus de Pro 2 van 8bitdo heeft heel wat waar te maken.

De Nintendo PlayStation-controller

Heel veel verschillen ze niet qua uiterlijk, de SN30+ Pro en de Pro 2 van 8bitdo. De controllers halen heel veel inspiratie uit de SNES-controllers van weleer. De nieuwe controller heeft eveneens een mooie, ronde afwerking aan de zijkanten, waardoor hij lekker in je handen rust. Je wijsvingers leunen moeiteloos op de schouderknoppen, terwijl je middelvingers op de twee knoppen achterop rusten. Die knoppen zijn nieuw; daar komen we later nog op terug.

In het midden zitten twee analoge knuppels. Door de positie van die knuppels heeft de controller ook iets weg van een (oudere) PlayStation-controller. Wat dat aangaat zou je kunnen stellen dat 8bitdo controllers maakt die laten zien hoe een ‘Nintendo PlayStation-controller’ eruit had kunnen zien – als de samenwerking tussen beide bedrijven destijds die befaamde console had opgeleverd.

Verder zijn er twee triggers, vier actieknoppen en is er een d-pad. In het midden zitten select- en startknoppen (voor Switch-eigenaars: de min- en plusknoppen), evenals een wisselknop, waarmee je van profiel (voor de knoppenindeling) wisselt. Tot slot zijn er nog knoppen waarmee screenshots gemaakt worden en waarmee het thuisscherm tevoorschijn getoverd wordt.

De gamepad mist wat aspecten ten opzichte van die fijne Switch Pro-controller. Zo is er geen HD-rumble aanwezig, en ook geen nfc-reader om amiibo-figuren te scannen. Daardoor is de Pro 2 per definitie een controller die de Pro-controller niet in z’n geheel kan vervangen, al kun je voor die ontbrekende functionaliteiten natuurlijk terugvallen op de meegeleverde Joy-Cons van de Switch.

Nieuwe onderdelen

De 8bitdo Pro 2 heeft dus wat nieuwe onderdelen ten opzichte van zijn voorganger. Achterop zitten twee extra knoppen die gebruikers zelf een functie meegeven. De functionaliteit is vergelijkbaar met de Elite-controller van Microsoft of die add-on-knoppen voor de PlayStation-controller. Zo is het mogelijk de knop een functie mee te geven die elders op de controller vertegenwoordigd is. Het is daarnaast mogelijk macro’s aan te maken: een knoppencombinatie of serie knopindrukken die in een rap tempo achter elkaar uitgevoerd worden. Zodoende is het mogelijk bepaalde handelingen sneller uit te voeren in bepaalde videogames.

De controller heeft twee andere, nieuwe functies: de profielknop en de modusschakelaar. Op de SN30 Pro+ is het mogelijk via bepaalde knoppencombinaties van modus te wisselen, oftewel met welk apparaat de controller op dat moment verbonden is. Dat is een nodeloos ingewikkeld proces, zeker wanneer je die knoppencombinatie vergeet. Nu is de verbindingsmodus met een schuifregelaar te regelen, die heel fijn per modus blijft klikken. De regelaar voelt heel solide en haalt echt alle ongemakkelijkheid van het vorige model weg.

Tot slot is er de profielknop. Aangezien zelf functies aan knoppen toe te wijzen zijn, is het ook handig wanneer die functies opgeslagen kunnen worden in een profiel. En dat er dan ook nog snel tussen (maximaal drie) verschillende profielen gewisseld kan worden, is een kers op de slagroomtaart. Het is uitgebreide functionaliteit die je haast niet zou verwachten van een controller met dit prijskaartje, maar het is toch echt allemaal mogelijk.

Ultimate Software

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe pas je bovenstaande toe? Macro’s en andere aanpassingen zijn allemaal te verrichten met behulp van de Ultimate Software. Dat is een gratis programma voor pc’s en Android-apparaten. Nadat de controller aan die hardware gekoppeld is, is de controller volledig aan te passen.

Je bepaalt welke knoppen wat doen en kunt ook ze omwisselen - dat is met name handig voor games waar het aan dergelijke functies ontbreekt. Daarnaast heb je invloed op de gevoeligheid van beide sticks en de triggers. Als Nintendo Switch-eigenaar heb je aan dat laatste echter niet zo heel veel, aangezien de triggers digitaal zijn. Ze hebben twee standen: ingedrukt of niet ingedrukt. Koppel je de controller aan een computer voor bijvoorbeeld Steam-games, dan biedt dit wellicht uitkomst. Tot slot heb je invloed op de intensiteit van de trilmotoren binnen de handgrepen van de 8bitdo Pro 2. Ze staan standaard op de hardste stand ingesteld.

Dan is er nog het onderdeel macro’s aanmaken. Daarvoor hebben we verschillende games uitgeprobeerd waarbij knoppencombinaties voorkomen tijdens bijvoorbeeld gevechten. In de games Dragon’s Dogma: Dark Arisen en Monster Hunter Rise zijn er knoppencombinaties waarbij een schouderknop met een actieknop gecombineerd wordt. Van die combinatie is één knop te maken, door de combinatie vast te leggen op P1 of P2.

Het zijn de kleine dingen die er dan toe doen. Heel veel verschil maakt het niet voor de directe gameplay, maar omdat de 8bitdo Pro 2 zo comfortabel in de hand ligt, en de knoppen achterop heel fijn en bereikbaar zijn, is elke verandering die opgemerkt wordt positief. Het is natuurlijk niet zo dat games zonder deze controller onspeelbaar zijn, maar dankzij dit soort kleine aanpassingen heb je gevoelsmatig meer controle over wat er op het slagveld gebeurt. Je beweegt je vingers immers veel minder over een controller en hoeft je hand – in sommige gevallen – niet te verplaatsen. Je handen blijven in ruststand, terwijl je nog steeds de coolste moves uithaalt.

De software of pc’s en Android is redelijk toegankelijk. Zonder al te veel uitleg worden knoppen moeiteloos omgegooid. Het maken van macro’s is aanvankelijk wel even een dingetje, omdat de software wellicht op een andere manier werkt dan gedacht; de eerste keer maak je de macro waarschijnlijk te omslachtig. Aan de software-omgeving ligt het in ieder geval niet, want die is simpel en overzichtelijk. Je moet waarschijnlijk wel even checken hoe de macro’s precies in gang gezet worden.

Bijvoorbeeld: stel dat je de R+A-knoppencombinatie wil vastleggen onder de P2-knop. Dan hoef je dus niet eerst in te stellen dat R voor een halve seconde ingedrukt wordt, terwijl ondertussen A geactiveerd wordt. Wellicht verwacht je zoiets, aangezien je de R-knop ingedrukt moet houden om de aanval op de A-knop te kunnen activeren. Nee, je stelt gewoon in: P1 staat gelijk aan A+R. De volgorde maakt dan niet eens uit. Per game zal dit verschillen, dus probeer vooral verschillende soorten input uit en test die daarna gelijk.

De software is ook zo ingesteld dat de controller heel snel kan wisselen tussen de pc- of Android-verbinding, waar je hem instelt, en de Switch, waar je op gaat spelen. De app vraagt dan of je snel wil wisselen om de instellingen uit te proberen. Werkt iets toch niet goed, dan zit je met een druk op een knop in de software weer in het instellingenmenu. Het is een kwestie van geduld en uitproberen.

Concluderend

Qua uitgebreide functies en design scoort de 8bitdo Pro 2 heel goed. Zelden hebben we zo’n fijne controller met zoveel mogelijkheden gezien op dit prijspunt. De controller is nagenoeg helemaal in te stellen zoals je zelf wil. Een minpunt zou kunnen zijn dat er te weinig knoppen achterop aanwezig zijn; bij de Elite-controller van Microsoft is het bijvoorbeeld fijn dat je daar tot vier knoppen achterop kunt aanpassen.

Kijkend naar de controller zelf, dan een groot minpunt dat de select- en startknoppen te veel naar het midden zitten. Tijdens het spelen moet je echt je hand verplaatsen om erbij te kunnen. En dat is zonde, juist omdat de 8bitdo Pro 2 zo lekker in de hand ligt en een hoge mate van comfort aanbiedt.

Daarnaast missen we enkele functies die horen bij de Nintendo Switch. Het gebrek aan nfc en HD Rumble is niet uniek (veel meer third-party controllers hebben die minpunten), maar ze schitteren wel in afwezigheid. Tel daarbij op dat de Switch niet in te schakelen is met deze controller (en je dus altijd moet opstaan om de Switch aan te zetten) en je hebt toch wat minpunten te pakken.

Dat neemt echter niet weg dat dit één van de meest uitgebreide controllers is die 8bitdo uitgebracht heeft. Het is bovendien zo dat de accu lekker lang meegaat (twintig uur na vier uur opladen via usb-c).

Uitstekend
Conclusie

De 8bitdo Pro 2 is een uitstekende controller die heel veel waar voor z’n geld biedt. Deze opvolger van de SN30 Pro+ is slechts een paar punten verbeterd, maar dat zijn net de verbeteringen waar je naar op zoek bent. Er missen nog steeds functies, maar dat neemt niet weg dat we zelden een controller tegenkomen die zóveel biedt voor relatief weinig geld.

Plus- en minpunten
  • Fijn design, aanpassingsmogelijkheden, knoppen achterop, toegankelijke sofware, profielen, werkt met verschillende hardware, schuifregelaar achterop
  • Plaatsing select-en startknop, uitleg macro's, geen nfc-reader, geen HD Rumble, Switch niet met controller aan te zetten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft zou overname door Tencent overwegen
Nieuws

Ubisoft zou overname door Tencent overwegen

De Guillemot-familie zou met adviseurs in gesprek zijn om opties te bekijken

De Guillemot-familie, de grootste aandeelhouders van de Franse uitgever Ubisoft, zou overwegen het bedrijf te verkopen aan het Chinese Tencent.

Dat claimt Bloomberg te hebben vernomen. "Het Chinese techbedrijf en Guillemot Brotherts Ltd. spreken met adviseurs om manieren te zoeken Ubisoft te stabiliseren en de waarde van het bedrijf te versterken", zo schrijft de website. De bronnen willen anoniem blijven. "Een van de mogelijkheden die besproken wordt is de optie om samen te werken en daardoor privé te gaan." Tecent is al een aandeelhouder in het bedrijf.

Ubisoft heeft dit jaar veel klappen te verduren gekregen op de beurs. De aandelen van het bedrijf zijn in waarde gedaald na berichten over tegenvallende verkopen van Star Wars Outlaws, dalende spelersaantallen voor XDefiant en het uitstel van Assassin's Creed Shadows naar volgend jaar.

Sommige aandeelhouders, zoals AJ Investments, hebben dan ook publiekelijk verklaard graag te zien dat Ubisoft niet meer beursgenoteerd is en mogelijk zelfs verkocht wordt. Het bedrijf aan Tencent verkopen zou hierin een oplossing kunnen zijn.

Als gevolg van het artikel van Bloomberg en soortgelijke geruchten die vandaag de ronde doen, is de waarde van Ubisoft-aandelen gestegen. Ubisoft heeft op moment van schrijven geen statement naar buiten gebracht over de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gemiddeld salaris FromSoftware-werknemers met bijna twaalf procent omhoog
Nieuws

Gemiddeld salaris FromSoftware-werknemers met bijna twaalf procent omhoog

Het salaris van starters stijgt zelfs nog meer

FromSoftware heeft aangekondigd dat de ontwikkelaar het gemiddelde salaris van zijn werknemers met 11,8 procent verhoogt.

De verhoging gaat in vanaf april 2025. Daarbij gaat het maandelijkse salaris van starters van 260.000 naar 300.000 yen (1.607,79 naar 1.855,14 euro), een stijging van iets meer dan vijftien procent.

"Bij FromSoftware streven we er naar om games te ontwikkelen die emotie overbrengen, waarde bevatten en plezier opleveren", zo valt in een statement te lezen. "Om dit mogelijk te maken werken we aan een stabiel inkomen en belonende werkomgeving waar onze werknemers vol voor gameontwikkeling kunnen gaan. De stijging in basis- en starterssalarissen maakt onderdeel uit van dit doel."

Het laatste wapenfeit van FromSoftware is Shadow of the Erdree, een uitbreiding voor de in 2022 verschenen hitgame Elden Ring. Andere games van het bedrijf zijn onder andere de Dark Souls-spellen, Bloodborne, Ace Combat 6 en Sekiro: Shadows Die Twice. Het is op moment van schrijven niet bekend waar de Japanse studio nu aan werkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PS5-versie van Palworld nu ook in Japan beschikbaar
Nieuws

PS5-versie van Palworld nu ook in Japan beschikbaar

Eind september verscheen de PS5-versie al in de rest van de wereld

De PlayStation 5-versie van Palworld is sinds vanochtend ook in Japan beschikbaar.

Palworld verscheen eind september op PlayStation 5, maar in Japan bleek het spel niet op Sony's console te zijn uitgekomen. Er werd gespeculeerd dat dit te maken had met het feit dat de Japanse bedrijven Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocket Pair voor de rechter slepen vanwege gelijkenissen tussen de game en Pokémon.

Blijkbaar staat dit er toch los van, want inmiddels is de game ook in Japan op PS5 beschikbaar. Waarom de Japanse PS5-versie van de game langer op zich liet wachten dan in de rest van wereld, is op dit moment niet bekend.

Palworld groeide begin dit jaar na release op pc, Xbox en Game Pass in een mum van tijd uit tot een grote hit met vele miljoenen spelers. In de game kunnen spelers zogeheten Pals verzamelen. Deze wezens helpen spelers met klusjes op de boerderij en kunnen ter bescherming dienen, maar kunnen ook verkocht worden. Daarnaast verkennen spelers diverse kerkers. Daarbij kunnen Pals worden neergeschoten, zodat ze voedsel of materialen opleveren.

Eerder deze week werd aangekondigd dat Krafton verantwoordelijk is voor het leveren van een mobiele versie van Palworld. Daarbij zal de gameplay van Palworld worden klaargestoomd voor een speelstijl die past op iOS- en Android-apparaten. Meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!