Het gebeurt niet vaak meer dat een game ons compleet verrast. Genres staan grotendeels vast en verhalen zijn vaak voorspelbaar. Daarnaast doen schrijvers hun best om personages en verhaallijnen zo duidelijk mogelijk uit te leggen, zodat elke speler precies weet wat de bedoeling is en waarom deze personages doen wat ze doen.
Control laat dat helemaal gaan. Hoofdpersonage Jesse Faden loopt binnen bij de Federal Bureau of Control. Je weet niet wie zij is en wat deze plek is, en voorlopig krijg je daar ook geen antwoorden op. Zelfs niet van de conciërge die denkt dat jij er bent voor de baan van zijn assistent.
Director
Maar je bent absoluut geen assistent. Het duurt zelfs niet lang tot mensen je de director gaan noemen. Waarom weet je niet, maar je gaat er als speler maar in mee. Net als het idee dat Jesse een tweede stem in haar hoofd heeft, telekinetische krachten bezit en er willekeurige mensen rondzweven in dit gebouw.
Het gebouw van de Federal Bureau of Control is in de macht van een mysterieuze kracht. Jesse noemt dit fenomeen al snel The Hiss. Wat The Hiss doet is onduidelijk, maar Jesse lijkt als enige bestand te zijn tegen de invloeden ervan en kan er zelfs tegen strijden. Dat doet ze onder andere door tegen vijanden te vechten en 'control points' te claimen. Deze control points dienen als een soort veilige punten in het gebouw waartussen fast travel mogelijk is.
Dat ontvreemde is natuurlijk grotendeels opzettelijk. De makers willen dat jij je ongemakkelijk voelt in deze setting. Door te spelen en het verhaal te vorderen, voel jij je beetje bij beetje meer comfortabel. Omdat je snapt hoe de Hiss werkt, het enorme gebouw je eigen wordt doordat je meer control points claimt en je jouw krachten steeds iets beter beheerst. Je krijgt dus langzaam de controle. En als de game later de realiteit compleet op z'n kop zet, voel jij je hopelijk zeker genoeg om daar mee om te gaan.
Door de nadruk op vervreemding en het onbekende, blijft het hoofdpersonage wel wat afstandelijk. Daardoor is het lastig om je met haar en haar motivaties te verbinden. Zelfs als ze duidelijk tegen de speler zegt dat ze alleen bij de Bureau is om haar broer te vinden, weet je te weinig om daar iets om te geven.
Met enkele updates waarmee de grootste problemen worden opgelost, is dit wel een van de beste games die Remedy ooit heeft gemaakt
Telekinese
Je krachten combineren zich rond een pistool en telekinese. Dat wapen is interessanter dan het lijkt, want het pistool kan verschillende vormen aannemen en oneindig herladen. Je superkrachten nemen wat meer tijd om beetje bij beetje te ontgrendelen. Het komt er voornamelijk op neer dat je allerlei voorwerpen naar vijanden smijt en later nog wat andere toffe dingen uit je mouw schudt.
Je krijgt aparte metertjes voor je pistool en je krachten. Is een metertje op, dan moet je even wachten. Daardoor wordt je verplicht om de twee aanvallen te combineren. Tevens is het de bedoeling dat je tijdens de actie altijd in beweging blijft. Dat zorgt voor dynamische gevechten. Door het upgraden van je krachten en je pistool word je steeds sterker, maar de gevechten blijven altijd uitdagend.
Zo is de eerste keer dat je een vliegende vijand tegenkomt die voorwerpen naar je gooit even schrikken, maar niet veel later vecht je tegen meerdere vliegende wezens, monsters met schilden en mensen met raketten, terwijl je stukken steen uit de grond trekt, die naar ze werpt en ze nog een headshot na geeft. Dat is fantastisch om te doen.
Mooi, maar niet zonder moeite
De game ziet er tevens waanzinnig uit, zowel qua graphics als stijl. Remedy speelt heel slim met vormen en kleuren om je constant te verrassen. De game valt ook op door de schaal. Dat alles zich in één gebouw afspeelt zegt niets over de gigantische locaties waar je op ontdekking gaat en vecht.
Toch is deze schaal gecombineerd met stapels vijanden en rondvliegende objecten te veel voor de engine. De framedrops tijdens gevechten en elk pauzemoment zijn storend. Ook heeft de versie die wij hebben getest best veel bugs. Dat gaat van objecten die aan je blijven plakken, naar vijanden die niet verschijnen, tot optionele stukken die gewoonweg niet bereikbaar zijn. Zo hebben we een van de krachten in de game zelfs helemaal niet uit kunnen testen.
Control is dus een game wiens ambities iets verder reiken dan de technologie toelaat. Met enkele updates waarmee de grootste problemen worden opgelost, is dit wel een van de beste games die Remedy ooit heeft gemaakt. Wellicht kan het dus lonen om even te wachten met de aanschaf. Maar met zo'n leuke game is het ook goed te begrijpen als je die controle niet hebt.
Control is verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc. Deze review is gebaseerd op de PlayStation 4-versie, gespeeld op een PlayStation 4 Pro.
Laatste reviews op Gamer.nl:
Reacties op: Control is Remedy op z'n best
BertThaBest
ErwinVogelaar
Xymie
clandestine666
Control gaat sowieso eerder in prijs zakken, dus wat dat betreft Astral Chain maar eerst halen en deze iets later voor minder, als 'ie voldoende gepatcht is.
Mcvroegrijk
clandestine666
..
Baroness
fonsrutte
Mcvroegrijk
tyberium
oropher
Te zwaar voor de PS4(pro) zal je bedoelen.
Op PC bied het spel voor RTX bezitters zelfs NOG veel meer grafisch spektakel.
Maar ook zonder is het op een PC die dat niet kan, een relatief zwaar spel.
Vind het toch wel belachelijk dat je de engine afkraakt, terwijl je gewoon de PS4 zou moeten afkraken.
armilo-theus
oropher
Waarom reageer je overigens zo gevoelig als ik simpelweg een stukje prehistorische hardware naar de derde wereld wil verwijzen?
fonsrutte
Ze weten wat de limieten zijn van het systeem en zijn daarover heen gegaan
D4rKy28
Sander999
En dus de limieten van de hardware, dat zegt ‘ie toch?
oropher
En een ontwikkelaar kan dergelijke limieten best wel zat zijn, op het moment dat het hun doelen beperkt, goed dus; dat ze dit niet hebben gedaan.
Robert-Frans
Een gamer mag mijns inziens verwachten dat als hij een spel koopt voor op de PS4, dat deze dan ook daarvoor geoptimaliseerd is en dus naar behoren draait.
Dat is immers het hele idee van console gaming: dat elke game die je voor je console koopt, daar vlekkeloos op draait.
Als dit spel niet goed genoeg draait op de huidige consoles, dan heeft de developer dus zelf de verkeerde consoles en engines gekozen voor haar spel en haar doeleinden, ofwel de capiciteiten van de consoles niet voldoende benut.
Dat de PS4 verouderd zou zijn is dus geen excuus; dan moet je daar simpelweg niet meer voor programmeren, ofwel je spel aanpassen en je ambities (flink) bijstellen als je het er toch op wil uitbrengen.
oropher
Ze moeten wel, want ze willen het spel verkopen, en aangezien de markt voor dit soort spellen op console tegenwoordig wat groter is, hebben ze marketing technisch geen keuze.
Geloof me, als de ontwikkelaar de mogelijkheden had gehad, was het spel gewoon alleen op PC verschenen.
Krytuun
Na God of War en Red Dead Redemption 2 die overigens perfect draaien op een OG ps4, zie ik niet in waarom andere ontwikkelaars blijkbaar last hebben van een limiet.
Ik wissel zelf tussen systemen, speel het leeuwendeel op PC en One X, maar games als GoW, Spider-man, The Last of Us Part II, Uncharted 4, laten toch wel zien dat er veel meer mogelijk is op een PS4.