Command & Conquer Remastered Collection doet ‘remastered’ wél goed
Reviews

Command & Conquer Remastered Collection doet ‘remastered’ wél goed

Command & Conquer: De naam alleen al roept herinneringen op aan nachten doorhalen op een Pentium 100 en aan de telefoonrekening van de vele, vele uren Red Alert spelen via dial-up. In de jaren ’90 was real time strategy wat battle royale nu is: hét genre dat gaming definieert.

Command & Conquer Remastered Collection bevat zowel het origine Command & Conquer als Red Alert, inclusief alle uitbreidingen en de ‘console-exclusieve’ missies die tot nu toe nooit op pc speelbaar waren. Daarnaast is er de multiplayer, mod support en een level editor. Compleet is het kernwoord. Alles wat je je herinnerde van deze klassieke rts-games zit in het pakket. Maar ‘veel’ is op zichzelf geen argument om weer in een paar hele oude games te duiken.

©GMRimport

Liefde

Bij het opstarten van de collectie krijg je de keuze of je Command & Conquer of Red Alert wil spelen. De eerste keer dat je een van de twee aanklikt, activeert bij oudere spelers een golf van nostalgie. Want zoals veteranen weten, was de installatie van een C&C-game een ervaring op zich. Deze installatieprocedure, met coole sciencefiction graphics en animaties, is hier opnieuw gesimuleerd. Wie bij het zien van het zoeken naar de juiste IRQ nummers geen traantje wegpinkt (gelukkig hoeven we dat nooit meer te doen) heeft nooit een Soundblaster hoeven configureren. De ‘installatie’ zit vol kleine grapjes en creëert meteen dat oude C&C-gevoel. Ben je van steen, dan kun je dit alles overigens ook gewoon overslaan.

Eenmaal gestart word je geconfronteerd met een ander typisch jaren ’90-fenomeen: het ‘geweldig slechte tussenfilmpje’. Het verhaal van zowel C&C als Red Alert speelt zich af in respectievelijk de toekomst en in een alternatieve tijdlijn, en de belangrijkste gebeurtenissen zie je in glorieus afzichtelijke animaties en acteurs die toch wel hun best doen. De resolutie van de beelden is opgeschroefd, maar aangezien het bronmateriaal uiteraard niet in HD geschoten was, is het nu slechts acceptabel.

Als je dan eindelijk de eerste missie mag spelen, begin je met ‘ouderwetse graphics’, maar met een druk op de spatiebalk schakelt alles over naar een veel betere uprez versie van het spel. Net zoals het origineel is het natuurlijk in 2D, maar het spel ziet er opeens gewoon goed uit, en blijft trouw aan de stijl van het origineel. Geluiden en muziek zijn ook opgepoetst, zodat alles lekker wegspeelt en je je al snel kunt verliezen in het bouwen van je basis en het uitroeien van de vijand.

©GMRimport

Rts

Want hier draait het natuurlijk om. Je begint met een handvol eenheden en meestal een Mobile Construction Vehicle, waarmee je een plek uitkiest voor je basis. Eenmaal neer geplempt, is het zaak om met een Harvester tiberium te verzamelen en genoeg energiecentrales te bouwen om je constructiegebouwen van stroom te voorzien. Ondertussen is het de bedoeling dat je (meestal) de vijandelijke uitschakelt en tegelijk je eigen basis verdedigt tegen aanvalsgolven.

Zowel C&C als RA gooien de missies gelukkig nog wel eens om, zodat je bijvoorbeeld slechts een handjevol eenheden zonder basis hebt voor een missie. Of in het geval van RA zijn de missies waarbij je Tanja (“Ta-TJINGGGGG!”) gebouwen op laat blazen heerlijk overpowered.

Overpowered zijn ook sommige gebouwen of eenheden. Zoals de verrukkelijke tesla-coils die alles binnen hun bereik met een bliksemflits wegblazen. Het feit dat je daarvoor meer energiecentrales moet bouwen, weegt eigenlijk niet op tegen de onoverwinnelijkheid van deze one-hit-kill doodsmachines. Dat is ook niet erg.

Waarbij Warcraft 3 er alles aan leek te doen om de geschiedenis teniet te doen, is Command & Conquer Remastered Collection vooral een eerbetoon aan de game én aan fans.

-

Moeilijkheid

Het moet namelijk gezegd worden dat deze games voor moderne gamers niet bijster moeilijk zijn. Het grote plezier van de singleplayercampagnes is juist het verkrijgen van een steeds groeiende doos militair speelgoed om over de vijand heen te walsen. Dat betekent niet dat je nooit een ‘mission failed’-scherm te zien krijgt, maar wie de afgelopen jaren van het rts-genre heeft geproefd, komt met deze klassiekers nooit echt in de problemen.

Soms zijn missies eerder een tikkie frustrerend dan moeilijk. Zoals op de momenten dat je alle vijandelijke eenheden moet vernietigen en er één soldaatje ergens in een hoek van de kaart achter een boom zit. Dat deze klassieke games ook klassieke foutjes bevatten, is in dit geval niet onoverkomelijk. Het merendeel van de singleplayermissies is nog net zo leuk als toen.

©GMRimport

Bonus

Geheel nieuw in deze collectie is de mogelijkheid om een enorme hoeveelheid bonuscontent te verzamelen. De in-game achievements zijn gekoppeld aan een galerij met artwork en beelden van achter de schermen. Hier zit een boel materiaal tussen dat nooit eerder is getoond en waar je als fan echt heel blij van wordt.

Blij is sowieso het overheersende gevoel bij het spelen van de game. Van de (nu veel makkelijker te organiseren) multiplayermatches, tot het zelf in elkaar knutselen van kaarten: het is een heerlijke verzameling van zeer mooi opgepoetste nostalgie.

©GMRimport

Ironie

Tussen de hardcore rts-fans is de discussie nog steeds niet klaar: Warcraft of Command & Conquer? Hoewel Westwood in feite het rts-genre uitvond met Dune 2 (en het daarna verfijnde met Command & Conquer), zijn er hele volksstammen die Warcraft (en dan vooral Warcraft 3) als het summum van het genre zien. Er zit dan ook enige ironie in dat in 2020 de strijd tussen Warcraft en Command & Conquer beslecht is, als we kijken naar de ‘strijd der remasters’. Waarbij Warcraft 3 er alles aan leek te doen om de geschiedenis teniet te doen, is Command & Conquer Remastered Collection vooral een eerbetoon aan de game én aan fans. Alles wat nodig is om de C&C-gemeenschap te ondersteunen is aanwezig, inclusief een vrijgegeven broncode. Dit is hoe je een remaster van een real time strategiegame wél goed doet.

The Command & Conquer Remastered Collection is nu verkrijgbaar voor pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Met Command & Conquer Remastered Collection haal je honderd uur aan gameplay in huis die de tand des tijds goed is doorstaan. De opgepoetste graphics doen recht aan het gevoel van het origineel en zowel de single- als multiplayer zijn nagenoeg niet gedateerd. Dat de tussenfilmpjes minder goed overeind zijn gebleven zal overigens niemand verbazen: In de jaren ’90 waren deze al niet van Hollywood-kwaliteit. De gameplay en de enorme hoeveelheid bonusmateriaal zijn echter genoeg reden om weer eens een kijkje te nemen in dit universum. Deze terugkeer naar de glorietijd van real-time strategy is heel goed geslaagd.

Plus- en minpunten
  • Enorm veel content, veel bonusmateriaal, graphics goed opgewaardeerd
  • Tussenfilmpjes zijn gedateerd, kleine frustraties in sommige missies, niet erg moeilijk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!