Captain Toad: Treasure Tracker (Switch) | Gamer.nl

Toad en Toadette zijn veel te schattig om niet in hun eigen game te schitteren en Captain Toad: Treasure Tracker, dat in 2014 op de Wii U verscheen, gaf het avontuurlijke duo eindelijk hun moment in de spotlight. De game wordt nu overgezet naar Switch en 3DS. Wij hebben de Switch-versie uitvoerig aan de tand gevoeld en het mag geen verrassing heten dat Treasure Tracker nog even charmant is als vier jaar geleden.

Het spelconcept debuteerde in een aantal bonuslevels in Super Mario 3D World: met de wat traag voortbewegende Toad (of Toadette) doorloop je kubusvormige puzzellevels, waarbij je in elk level drie kristallen kunt verzamelen. Een level is uitgespeeld wanneer je de ster aan het einde van het level bereikt. Die kristallen zijn dan optioneel, in tegenstelling tot veel andere Nintendo-games heb je er een heleboel nodig om latere levels te openen en zo progre ie te boeken.

Captain Toad

Uitvogelen

Deze levels hebben niets met platformgames te maken. Treasure Tracker is eerder een puzzelgame, niet in de laatste plaats omdat Toad niet kan springen en alleen kan aanvallen door raapjes uit de grond te trekken en ze naar vijanden te smijten. Je voelt je gedurende de game vooral erg kwetsbaar, maar gelukkig ligt er vaak geen of nauwelijks gevaar op de loer. In plaats daarvan ben je vooral bezig met de levels rond te draaien en uit te vogelen waar je naartoe moet lopen of welke hendel je over moet halen om een kristal te verzamelen en het einde te bereiken.

Dit werkt heel ontspannend, niet in de laatste plaats door de mierzoete graphics en melodieën. Vier jaar geleden oogde de game al prachtig en dat is op de Switch nog altijd het geval, zowel op het scherm van de console als op tv. Op een aantal benarde situaties met veel vijanden na, voel je je tijdens het spelen vooral erg ontspannen. Een beetje rondkijken, uitvinden hoe je toch op die ene plek komt en genieten van de vele herkenbare werelden uit het Mario-universum die als een soort hypermoderne kijkdoos een nieuw leven beschoren krijgen.

Aan content geen gebrek: het spel bestaat uit drie ‘boeken’, elk met meer dan genoeg levels. In totaal zijn er met gemak meer dan zeventig levels te ontgrendelen in de meest uiteenlopende settings. Het ene moment probeer je je achter muurtjes te verschuilen om een vuurspugende draak te slim af te zijn, dan weer glijd je door een gigantische flipperkast om zoveel mogelijk muntjes en kristallen te verzamelen. Telkens wanneer je denkt dat het niet origineler kan, gooit de ontwikkelaar er een schepje bovenop. De structuur van de game blijft wel altijd hetzelfde, waardoor het aan te raden is om Treasure Tracker in korte speelse ies te absorberen. Een leveltje hier en een leveltje daar, dat werkt natuurlijk perfect met de draagbare Switch (en de 3DS).

Het verschil tu en de 3DS- en Switch-versies
Captain Toad
Captain Toad

Nieuwe content

Een reden om Treasure Tracker opnieuw te kopen, kan zijn om het spel dit keer overal te kunnen spelen. Als je het daarentegen puur voor de nieuwe content doet, wees dan gewaarschuwd. Nintendo heeft er vier levels gebaseerd op werelden uit Super Mario Ody ey bijgestopt, die beschikbaar komen wanneer je de andere content hebt uitgespeeld, of via het inscannen van Ody ey-amiibo. De levels zien er werkelijk weer prachtig uit en het is erg leuk hoe die groots opgezette levels tot minuscule gebieden zijn gecondenseerd, maar het zijn er uiteindelijk maar vier, dus je racet er in een klein halfuur doorheen.

Om een of andere reden heeft Nintendo overigens besloten om de vier bonuslevels uit de originele Treasure Tracker weg te laten. Dit waren één-op-één kopieën van levels uit Super Mario 3D World en lang niet zo inventief als de ‘echte’ levels, maar het voelt toch een beetje zuur dat vier nieuwe levels vier oude levels vervangen. Had ze er gewoon ingehouden, denken we dan. Tja.

Ook nieuw is dat elk level na het uitspelen een extra uitdaging krijgt. Een pixelige Toad verstopt zich ergens in het level en jij moet hem zien te vinden en aanraken door naar hem te wijzen met de Joy-Con, of het richtcirkeltje op het scherm wanneer je met een Pro Controller-speelt. Ook dit zet geen zoden aan de dijk, maar het is een leuke extra die een toch al goed gevulde game nog wat meer speelplezier geeft.

Captain Toad

Voor jong en oud

Maar daar blijft het bij qua nieuwe content. We zouden mensen die het origineel al van binnen en buiten kennen niet aanraden nog eens veertig euro neer te leggen, tenzij ze echt een handheldversie willen hebben of de Wii U voor eens en voor altijd willen opbergen. De extra content is weer van hoge kwaliteit, maar te summier om een tweede aankoop te verantwoorden. Buiten dat is dit spel een pure viering van het Mario-universum en een inventieve puzzelgame die jong en oud een keer gespeeld moeten hebben.

Captain Toad: Treasure Tracker is vanaf 13 juli verkrijgbaar voor de Switch en 3DS. Voor deze recensie is alleen de Switch-versie gespeeld.

Laatste reviews: