Battletoads is een maar net geslaagde comeback
Reviews

Battletoads is een maar net geslaagde comeback

Wie kent de Battletoads nog? De opgepompte NES-actiehelden hebben al meer dan 26 jaar niets meer van zich laten horen. Rash, Zitz en Pimple zaten al die tijd namelijk vast in een ondergrondse bunker zonder enig contact met de buitenwereld. Wanneer ze in dit langverwachte vervolg eindelijk bevrijd worden, is de rest van de wereld ze compleet vergeten.

De drie padden die in de jaren 90 nog cool, extreem en gewaagd waren zijn in deze game compleet achterhaald. De toon van deze Battletoads is daardoor ook heel anders dan zijn voorgangers. Dit zijn niet meer de stoere helden in de stijl van Teenage Mutant Ninja Turtles of Street Sharks. De Battletoads zijn een stel mafketels die opnieuw hun plek moeten zien te vinden in dit universum. Dit nieuwe deel leunt daarom veel meer op dikke knipogen en tekenfilmachtige humor.

Nergens wordt dit zo duidelijk als in de geanimeerde tussenfilmpjes. Hierin worden op een hoog tempo grappen op de speler afgevuurd. Die nieuwe, zelfbewuste toon moet je maar net leuk vinden. Hetzelfde gaat eigenlijk op voor de graphics, want het lijkt nauwelijks nog op de oude games in de franchise. Toch voelt deze nieuwe richting niet per se verkeerd aan. Battletoads slaat de plank vaak genoeg mis, maar de toewijding voor diens nieuwe stijl is lovenswaardig.

©GMRimport

Padje af

Een andere aanpak is ook nodig, want de oude Battletoads-games waren echt een product van hun tijd. Het beat ‘em up-genre is lang niet zo populair als het ooit was. Dit nieuwe deel doet een dappere poging om wat variatie aan te brengen. Speel je alleen, dan kan er op ieder moment gewisseld worden tussen Zitz (de snelle), Rash (de gebalanceerde) en Pimple (de sterke) om de cast van buitenaardse wezens in elkaar te beuken.

De animaties van deze aanvallen zijn bijzonder gedetailleerd en creatief bedacht. Met een paar simpele combo’s worden er holografische stieren, arcadekasten en allerlei groteske transformaties tevoorschijn getoverd. Het levert met name in latere levels behoorlijk chaotische gevechten op waar je je pad gemakkelijk in kunt verliezen. Zo genadeloos als vroeger is deze Battletoads niet meer dankzij het afschaffen van levens en de introductie van checkpoints, maar regelmatig het loodje leggen hoort er nog steeds bij.

Battletoads voelt behoorlijk uitgerekt, maar is tegelijkertijd ook aan de korte kant.

-

Battlebloat

Het vechtsysteem laat na een paar levels helaas duidelijk zijn gebreken zien. Het werkt, maar zelfs met de introductie van dashes en een lange paddentong om vijanden te pakken blijft het allemaal vrij simpel. Battletoads komt ermee weg door tussen heel veel andere speelstijlen te wisselen. Zo verandert het spel voor een paar levels in een 2D-platformer, een shoot ‘em up en een verzameling Mario Party-achtige minigames. Ook de levels op speederbikes, waarin allerlei obstakels op de je afkomen, mogen natuurlijk niet ontbreken. Het is knap hoe Battletoads met ieder nieuw level net even iets anders doet.

De afwisseling is groot, maar tegelijkertijd wordt het nergens echt complex. Sommige gedeeltes gaan bovendien veel te lang door. Zo zijn de stukken op zwevende motoren veel te langdradig en blijven de shoot ‘em up-gedeeltes ook maar doorgaan. Battletoads voelt behoorlijk uitgerekt, maar is tegelijkertijd ook aan de korte kant. Binnen vier uur bereik je de credits wel. Dat is natuurlijk geheel in de stijl van de games van toen, maar op wat hogere moeilijkheidsgraden en wat collectibles na is er weinig reden om het allemaal nog een keer te doen.

©GMRimport

Battletoad

Het spel nogmaals met één of twee extra spelers doorlopen ligt na de eerste keer uitspelen voor de hand. Battletoads heeft echter geen online co-op. Samen spelen kan alleen met z’n allen op de bank. Een gemiste kans, want de tevens dit jaar verschenen beat ‘em up Streets of Rage 4 kan wél online met een partner gespeeld worden. Battletoads heeft meerdere levels waarin razendsnelle reflexen nodig zijn. Lag of ook maar een beetje stotterende netcode zouden daarvoor natuurlijk fataal zijn. Anno 2020 voelt dat alleen niet als zo’n geweldig excuus meer.

Battletoads is nu beschikbaar voor pc en Xbox One. De game is ook verkrijgbaar via Xbox Game Pass op pc en Xbox One.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Oké
Conclusie

Met een nieuwe smoel en toon weet Battletoads zich een klein beetje opnieuw uit te vinden. Het levert een beat ‘em up op die met gevoel voor humor allerlei uitstapjes maakt naar andere genres. Net zoals de grappen in het verhaal is dat niet altijd even geslaagd. Als geanimeerde sterren schitteren de Battletoads, maar het gebrek aan co-op, de erg simpele gameplay en de soms wel heel uitgerekte gebieden laten ze als videogamehelden niet fantastisch uit de verf komen.

Plus- en minpunten
  • Uitbundige grafische stijl
  • Aan de korte kant, maar voelt toch opgerekt, geen online co-op

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error