Fifa 20 doet weinig nieuws

Fifa 20 doet weinig nieuws

Er zijn maar weinig zekerheden in het leven, maar sommige dingen kan je altijd van op aan: de zon komt elke dag op, geluk kan op de vreemdste plekken worden gevonden en elk jaar ligt er een nieuwe Fifa in de schappen. Ook dit jaar is de onverminderd populaire franchise weer van de partij, al is het maar afwachten of we ook hier een stukje geluk kunnen vinden.

Deze recensie van Fifa 20 is gebaseerd op de offline modi. Online modi zoals Ultimate Team zijn al even speelbaar, maar behandelen we in een aparte recensie. In het verleden is gebleken dat de kwaliteit van de online modi pas goed meetbaar is wanneer iedereen toegang heeft tot de game. Om die reden spelen we de online modi intensief na lancering, om vervolgens tot een totaaloordeel te komen. Beschouw dit dus als een ‘review in progress’.

Voor sommige mensen is het al na een paar minuten duidelijk of ze gelukkig worden van Fifa 20. De meest ingrijpende verandering is meteen ook de meest aanwezige: het vertrek van Evert ten Napel en Youri Mulder als commentatoren. Het vertrek van de Veteraan en de Zuurpruim wordt opgevangen door een even polariserend duo: Sierd de Vos en Jeroen Grueter. Vooral in het geval van ‘el Sierd’ is dat een controversiële keuze, want er zijn naast fans ook maar genoeg mensen die zijn commentaar niet kunnen uitstaan. Echte fans kunnen rustig ademhalen, want ook in Fifa 20 heeft Sierd het over ”op de brommer” zitten, geeft hij restauranttips en schreeuwt hij te pas en te onpas ”KOEKOEK!”. Niks met Sierd? We kunnen het Spaanse commentaar ook warm aanbevelen.

fifa 20
De game lijkt dan wel nieuw (mede dankzij nieuwe menu’s en workflows), maar is in de basis niet zo anders dan zijn voorganger

-

Iemand een iPhone XS?

Gelukkig is het nieuwe commentaar niet de enige verandering ten opzichte van het vorige deel. EA heeft de gameplay uit Fifa 19 goed genoeg bevonden om deze als uitgangspunt voor dit deel te gebruiken, al zij het met een aantal gerichte verbeteringen, welke verdeeld zijn tussen ‘on the ball’ en ‘off the ball’. Zo kan men bij vrije trappen nu ook gerichter effecten toevoegen, waardoor sterk krullende vrije trappen en ‘knuckleballs’ een extra optie in je arsenaal aan spelhervattingen zijn. Ook het dribbelen heeft een merkbare update gekregen, wat ervoor zorgt dat je makkelijker zijwaarts kan dribbelen. Dat lijkt triviaal, maar brengt in de praktijk een hoop extra passeermogelijkheden mee.

De meest merkbare wijziging zit hem echter in het verdedigen. In het verleden was het mogelijk om ogenschijnlijk succesvolle en overtuigende tackles te maken om er achter te komen dat je de bal op miraculeuze wijze niet van de tegenstander af kon pakken. Dankzij nieuwe animaties en een grotere nadruk op timing moet je nog steeds twee keer nadenken voor je een tackle inzet, maar zijn defensieve acties overtuigender dan ooit, ongeacht of je de bal weet te veroveren.

Ook wanneer je niet in balbezit bent zijn er wijzigingen te bemerken. Naast de gebruikelijke set aan nieuwe animaties zien we ook de AI-teamgenoten slimmer reageren wanneer de tegenstander de bal heeft. Het gaat hier dan met name om verdedigers, die looplijnen actief af proberen te dekken en niet blind op tegenstanders af sprinten wanneer je ze vraagt druk te zetten. Ondanks dat deze veranderingen door EA bestempeld worden als ‘game changers’, blijft de bijdrage van de AI voornamelijk beperkt tot het positioneren van spelers. Verwacht niet dat ze zelf actief ingrijpen wanneer de bal makkelijk af te pakken lijkt. Dat oogt niet altijd even realistisch, maar zorgt er wel voor dat je als speler zelf na blijft denken en zowel successen als fouten aan jou toe te schrijven zijn en niet aan de AI. Wel zo eerlijk.

Ondanks deze wijzigingen voelt Fifa 20 een beetje aan als de iPhone XS. De game lijkt dan wel nieuw (mede dankzij nieuwe menu’s en workflows), maar is in de basis niet zo anders dan zijn voorganger. De relatief kleine verbeteringen zijn merkbaar in de gameplay, maar veranderen het spelbeeld niet zo radicaal als voorgaande delen. Tot grote frustratie blijven ook een aantal problemen uit het vorige deel overeind. Zo zijn er nog een aantal typen schoten zoals driven shots en timed shots die té vaak de achterkant van het net vinden, ongeacht het niveau van de spelers of de hoek van waaruit geschoten wordt.

fifa 20

Volta > verhaal

De vraag waar EA dan wél veel moeite in heeft gestoken is lastig te beantwoorden. Op grafisch gebied zijn er geen noemenswaardige verbeteringen te bemerken en het publiek is nog even statisch als altijd. Het is overigens een halsmisdaad te noemen dat nog veel teams spelers hebben die totaal niet lijken op hun echte tegenhangers. Zo zien middenvelders Arthur en Frenkie de Jong eruit alsof ze een vrolijke boerentweeling uit Friesland zijn, maar zou je ze zonder naam op het shirt niet herkennen. Verhaalmodus The Journey keert dit jaar niet terug en er zijn geen grote wijzigingen of verbeteringen aangebracht in de Career Mode of (Champions League) toernooien.

Wél nieuw is Volta, een straatvoetbalmodus die na aankondiging de harten van FIFA Street-liefhebbers sneller deed kloppen. Wie over-de-top skill moves, commentaar en muziek verwacht komt echter bedrogen uit. Volta is geworteld in realisme en speelt in de basis niet anders dan andere modi. Skill moves worden op dezelfde manier uitgevoerd en zijn nog even lastig of simpel als in het ‘gewone’ voetbal. De verschillende trapveldjes voegen daarentegen wel een extra dimensie toe. Ballen zijn via de boarding te spelen, wat nieuwe mogelijkheden tot passen of passeren biedt. Velden met een hoge boarding of wanden bieden de mogelijkheid om de hele wand te gebruiken, ook in de hoogte. Daarnaast is het mogelijk om met verschillende teamgroottes te spelen, wat een kleine aanpassing in tactieken vereist. Veel meer heeft de Volta-gameplay echter niet om het lijf.

fifa 20

Volta wordt verder aangevuld met een klein verhalend element, al mag dat niet vergeleken worden met de diepte van een verhaalmodus als The Journey. Ook zijn er genoeg stijlopties om je voetballers met een gerust hart de betonnen catwalk op te sturen, maar dat verandert niks wezenlijks aan de gameplay. Volta staat garant voor een hoop plezier voor iedereen die van straatvoetbal houdt, al blijft het niet zo lang vermakelijk als de traditionele modi. Jammer, want we hadden zo gehoopt op de vrolijke chaos die we maar al te goed kennen van Fifa Street.

Ondanks de tegenvallende vernieuwingen en de wat simpele Volta-modus brengt Fifa 20 iets waar we wel blij van worden: gebalanceerd voetbal. Dankzij de nieuwe animaties oogt de actie vloeiender dan ooit en door het spel iets te vertragen onstaan er steeds meer wedstrijden die op ‘echte’ wedstrijden lijken. Er valt dus nog genoeg plezier te beleven aan deze editie van EA’s virtuele voetbalfestijn, al hadden we er nét iets meer van verwacht.

Fifa 20 is vanaf vandaag beschikbaar op pc, Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Wij speelden de game op een PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

EA Sports FC24