Een duistere, gotische stijl en een onvergeeflijk vechtsysteem waarin de kleinste fouten snoeihard worden afgestraft: hoe je Code Vein ook bekijkt, de vergelijking met Dark Souls is snel gemaakt. Gelukkig weet Code Vein zich te onderscheiden dankzij een eigen smoel, zo leren we tijdens een hands-on op het kantoor van Bandai-Namco in Tokio.
In Code Vein is de wereld verscheurd door de Thorns of Judgment, die de aardkorst hebben doorboord. Een geheime sociëteit genaamd Vein herbergt de laatste overlevenden, genaamd Revenants. Zij hebben hun herinneringen opgeofferd in ruil voor onmenselijke krachten en een lust voor bloed. Zij die hun bloedlust niet kunnen bedwingen veranderen in de Lost, duivelse wezens die geen enkel teken van menselijkheid meer vertonen. Als een van de Revenant is het aan jou om niet alleen het mysterie achter deze gebeurteni en te ontrafelen, maar jezelf ook te voorzien van genoeg bloed.
Het verhaal, dat volgens de ontwikkelaar een grote rol speelt in Code Vein, wordt vertolkt aan de hand van een typische animestijl. Het kleurenpalet bestaat grotendeels uit gitzwart en bloedrood en de vele personages zijn allen bijzonder modieus gekleed en gezegend met een knappe kop en een flinke dos Final Fantasy-haar. ‘Dark Souls in animestijl’ zou geen verkeerde manier zijn om Code Vein te omschrijven.
Bloederige cadeaus
De art-stijl is gelukkig niet het enige wat de game uniek maakt. Hoewel de game qua besturing en de timing van aanvallen bijna identiek voelt aan Souls-games, is het vechtsysteem bijzonder diep met verschillende manieren om je eigen stijl te creëren. Om te beginnen heeft ieder wapen een lichte en een zware aanval. Daarnaast kun je aanvallen blokkeren, afweren, of ontwijken. Door gaandeweg vijanden te verslaan en zelf ook aanvallen te inca eren, kun je bovendien ‘Focus’ activeren, die onder andere je stamina minder snel laat leeglopen en je tijdelijk sterker maakt. Tot zover niets bijzonders.
Code Vein krijgt pas echt een eigen karakter dankzij de verschillende Gifts die je kunt activeren. Als Revenant – zeg maar gerust vampier – ontdoe je je vijanden van hun bloed met een speciale Drain-aanval en vul je je voorraad Ichor aan. Door de R2-knop ingedrukt te houden kun je vervolgens verschillende Gifts activeren door Ichor te consumeren. Er zijn in totaal acht verschillende Gifts, met uiteenlopende effecten zoals het verhogen van je weerstand, het onder stroom zetten van je wapen en zelfs het herstellen van de gezondheid van jezelf of je partner.
Buddy’s
Mi chien wel de meest unieke feature aan Code Vein zijn namelijk de buddy’s. Dit zijn computergestuurde personages die je vergezellen en helpen tijdens de game. Je kunt er maximaal een meenemen tijdens mi ies en in de demo die wij spelen is dit Mia, een charmante dame met een bajonet als wapen. Mia is een van de vele beschikbare buddy’s in Code Vein, waarvan ieder een unieke vechtstijl en persoonlijkheid heeft. In onze ervaring is Mia niet alleen handig om vijanden op afstand te houden, maar geeft ze ook nuttige tips en weet ze ons zelfs te helen of weer tot leven te wekken door haar eigen HP met ons te delen. Totdat ze zelf doodgaat, natuurlijk.
De buddy’s vormen een handig hulpsysteem, maar maken de game zeker niet makkelijk. Code Vein is namelijk knap lastig, om het zacht uit te drukken. Zelfs de simpele vijanden aan het begin van het demolevel slaan onze levensbalk met een welgemikte klap in tweeën, om maar niet te beginnen over het baasgevecht tegen ‘The Queen’, dat perfecte timing vereist om haar aanvallen te ontwijken. Code Vein bevat geen verschillende moeilijkheidsgraden, dus de enige manier vooruit is door simpelweg beter te worden of je strategie aan te pa en. Daarvoor stelt de game niet alleen verschillende soorten wapens en buddy’s, maar ook andere kla en ter beschikking. Daar hebben we alleen nog niet veel van kunnen zien.
Organisch staal
Als we een punt van kritiek moeten aanwijzen, is dat het sponzige gevoel van vijanden. Zelfs wanneer we met ons enorme tweehandige zwaard inhakken op de Lost, voelen we weinig impact en lijken de bloedspetters uit het niets te komen. Dat gevoel wordt versterkt tijdens het baasgevecht met The Queen, die een zwaard en schild draagt. Onze wapens snijden namelijk gewoon door haar schild en wapen heen en er spettert zelfs bloed vanaf, waar we juist een botsing tu en staal verwachten. Gezien de focus op het vechten, hopen we dat Code Vein zich op dit punt nog gaat verbeteren.
Desalniettemin zijn de charmes van Code Vein overduidelijk. De animestijl zal niet iedereen aanspreken, maar het valt niet te ontkennen dat de game er strak uitziet in zowel gameplay als de geanimeerde tu enfilmpjes. De buddy- en Gift-systemen zijn bovendien intere ante en originele toevoegingen aan de Souls-formule. Wie van genadeloze games houdt en de animatiestijl weet te waarderen, moet Code Vein zeker in de gaten houden.
Code Vein komt in 2018 uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze preview speelden we een demo op PlayStation 4.