Biomutant overtuigt als nieuwe franchise
Een kleurrijke combinatie van actie, platformer en rpg
Nieuwe franchises zijn altijd welkom in een industrie die gedijd op vervolgen, en als het concept dan ook nog eens verfrissend aanvoelt is dat helemaal mooi meegenomen. Dat omvat Biomutant dan ook perfect.
De game is al een aantal jaar in ontwikkeling bij Experiment 101, bestaande uit voormalige werknemers van Just Cause-ontwikkelaar Avalanche Studios. De nieuwe studio wilde terug naar de basis gaan en gewoonweg een superleuke game maken. Inmiddels ondersteunt THQ Nordic het team als uitgever. Dat bleek een goede keuze, want het team heeft nu de financiën om het spel uit te stellen naar de zomer van 2019. Alles om maar een geweldig eindproduct af te leveren. Afgaande op wat we op Gamescom tijdens een presentatie zagen van de game, lijkt de studio op de goede weg te zijn.
Zeepbel
De kleuren spatten werkelijk van het scherm en het is overduidelijk dat de ontwikkelaars zijn geïnspireerd door kleurrijke games van Nintendo en het vroegere Rare. Waar de game hier en daar wat platformelementen bevat, bestaat de hoofdmoot van de gameplay echter vooral uit keiharde actie. Je knokt dan ook voornamelijk met de vele bizarre vijanden die je tegenkomt, en de combat ziet er vloeiend en gevarieerd uit. Die variatie komt vooral tot stand door de vele moves en combo’s die je tijdens je avontuur kunt leren.
Daarnaast zijn er diverse wapens en speciale krachten die je gedurende de game kunt vinden die de combat nog afwi elender maken. Zo zagen we tijdens de presentatie een wapen een gigantische zeepbel creëren. Deze bel stuitert in het rond en slokt vijanden op, wat er werkelijk hilarisch uitziet. Buiten dat heeft het ook een functie om verder in het spel te geraken: zo kan het hoofdpersonage zichzelf in deze bel sluiten om een afgrond te overbruggen. Combat en progre ie door de levels gaan op dergelijke wijze hand in hand.
(Boom)stam
De spelwereld van Biomutant is door een onbekende reden door radioactieve stralen beïnvloed. Gebouwen die aangeven dat mensen er ooit de dienst uitmaakten, brokkelen langzaam af en de natuur neemt de wereld weer over. Als gevolg zijn ook alle dieren behoorlijk misvormd en de spelwereld wordt dan ook met dergelijke wezens bevolkt. Je bent zelf een soort kleurrijke wasbeer (die je aan het begin van het spel zoveel je maar wilt kunt customizen – wat ook weer effect heeft op hoe snel en krachtig dit beestje is) en alle personages en vijanden die je tegenkomt zijn ook vooral vreemde wezens die ergens doen denken aan bestaande dieren, maar toch ook behoorlijk anders zijn.
Een gigantische boom des levens houdt de wereld in balans, maar door een natuurramp worden de vijf grote wortels ervan langzaam maar zeker vergiftigd. Aan jouw personage de taak om deze wortels, die uitgestrekte gebieden beslaan, te bezoeken en ervoor te zorgen dat de boom uiteindelijk gezond blijft. Elk van de vijf gebieden heeft een unieke stam aan rare dieren. Je kunt deze met fors geweld allemaal uitschakelen, maar het is ook mogelijk om te praten en onderhandelen met een stam en ze via geklaarde mi ies aan jouw kant te krijgen. Weet je tot de kern van zo’n stam toe te treden, dan kun je de groep zelfs op sleeptouw nemen en samen met hen een concurrerende stam uitschakelen.
Deze vrijheid in hoe je de gebieden veiligstelt was nog niet heel goed merkbaar in de demo die de ontwikkelaar ons toonde, aangezien het maar een klein gedeelte van de game betrof. Wel zagen we hoe er contact gelegd kan worden met de diverse rare wezens in het spel. Tijdens dialogen kun je bijvoorbeeld kiezen uit verschillende antwoorden om zo de relatie tu en de stam en jouzelf te bepalen.
Via de kont
Even verderop in de demo zagen we hoe de ontwikkelaar in een indrukwekkend mechsuit kroop en daarmee een met lava en olie gevuld gebied overbrugde. Die olie kan overigens weer opgezogen worden om de mech aan de praat te houden. Ook zagen we een draagbaar kooitje waarin je kleine, eekhoornachtige wezens kunt verzamelen, om die vervolgens op het slagveld te gooien om vijanden af te leiden.
De demo eindigde met een grootschalig gevecht met een eindbaas, een soort gigantische, harige mol met een lijkbleek gezicht en vlijmscherpe tanden. De animaties en het uiterlijk van dit wezen waren behoorlijk indrukwekkend en deden af en toe denken aan een claymation-figuurtje. Het gevecht werd beslecht doordat het hoofdpersonage zich liet inslikken door het wezen, waarna hij zich een weg door het lichaam van de baas baande om hem van binnenuit uit schakelen en via de kont weer een weg naar buiten te werken. Ergens was het een beetje flauw, maar het spektakel waarmee dit zich allemaal onttrok overtuigde absoluut.
Bovendien overtuigde de demose ie in zijn geheel . Biomutant ziet er nu al heerlijk gevarieerd uit, met kleurrijke graphics en een move- en wapenset die doet denken aan Insomniacs beste games. Het spel lijkt zonder veel moeite actie-, platform- en lichte rpg-elementen te combineren tot een coherent geheel. Met nog een klein jaar te gaan tot de releasedatum kan het eindresultaat alleen nog maar beter worden, maar nu al zien we de overduidelijke potentie van deze nieuwe franchise.
Biomutant komt in de zomer van 2019 uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.