Uitgelicht: ROG Zephyrus S GX531GX
Nieuws

Uitgelicht: ROG Zephyrus S GX531GX

De eerste Zephyrus, die in 2017 uitkwam, werd met recht ontvangen als een zeer knap staaltje laptopontwerp. Vanwege zijn strak ontwerp en geringe dikte was hij zeer draagbaar, maar maakte met de GTX 1080 Max-Q absoluut geen compromissen op het gebied van prestaties. De nieuwe Zephyrus S GX531GX neemt dit sterke concept en bouwt er genadeloos op voort met een RTX 2080, een Intel Core i7-8750H en een vernieuwd design.

©GMRimport

Voor de gamer die ook maar enigszins van plan is om zijn laptop mee te nemen naar colleges, werk of de sporadische LAN-party is de uitstekende draagbaarheid van de Zephyrus S GX531GX absoluut een uitkomst. Maar waar je bij andere laptops in deze gewichtsklasse in moet leveren op prestaties, stevigheid of schermkwaliteit, is de GX531GX vrijwel volledig ontheven van compromissen.

Dun doch krachtig

Ondanks zijn 15,6” scherm en aanzienlijke specs weegt de GX531GX maar 2,1kg en is hij 16mm hoog op zijn dikste punt. In weerwil van het kleine formaat van dit pakketje krijg je een RTX 2080 Max-Q, een i7-8750H, 16GB DDR4-geheugen en 1TB aan NVMe-opslag. De kers op de specificatietaart is echter het compromisloze 1080p/144Hz-scherm dat een responstijd heeft van slechts 3ms en schermranden die indrukwekkend dun zijn.

Deze componenten koel houden is al een uitdaging bij grotere laptops, maar in zo’n klein chassis is het regelrecht onmogelijk zonder een paar hele slimme ontwerptrucjes toe te passen. Dat is dan ook precies wat ASUS heeft gedaan met GX531: omdat de onderkant met 5mm wordt opgetild als de laptop open is ontstaat er een luchtinlaat die koude lucht aanzuigt. Twee ventilatoren duwen deze lucht vervolgens over de vier koelblokken heen die via een handjevol heat pipes alle onderdelen van de Zephyrus S koel houden.

Dankzij deze unieke combinatie van krachtige componenten en een zéér capabel koelsysteem is er eigenlijk geen enkele moderne triple-A game die je niet kan spelen op de hoogste instellingen met de Zephyrus S GX531GX. De RTX 2080 is bovendien een van de weinige kaarten die op dit moment real-time ray tracing ondersteunt. Dankzij deze nieuwe technologie kan je in games zoals Battlefield V en Metro Exodus genieten van buitengewoon realistische belichting en reflecties – bovenop de toch al indrukwekkende prestaties van de Zephyrus S. Populaire e-sport- en free-to-play titels kunnen eveneens geen weerstand bieden tegen de Zephyrus. In games als Apex Legends heeft deze laptop absoluut geen moeite met het aanhouden van 144Hz, zelfs als je de grafische instellingen van deze game op de allerhoogste voorinstellingen zet. Zo vormen Fortnite en CS:GO eveneens geen probleem voor de krachtige componenten en ingenieuze koeling van de Zephyrus. Het moge duidelijk zijn: wat je ook tegen de GX531GX aangooit, hij kan het zondermeer aan.

©GMRimport

Het feit dat het beeldscherm van de Zephyrus 144 frames per seconde levert biedt een significant voordeel ten opzichte van tegenstanders die op een 60Hz-paneel spelen, zeker in games als CS:GO en Apex Legends. De hogere verversingsnelheid én de extreem lage responstijd van drie milliseconden zorgen namelijk voor minder bewegingsonscherpte en een vloeiender beeld dat het makkelijker maakt om de actie bij te houden. Ook de tijd tussen een toetsaanslag of muisbeweging en een corresponderende handeling op het scherm (ook wel de invoervertraging genoemd) wordt hiermee drastisch verminderd.

De Intel Core i7-8750H maakt de Zephyrus, samen met de 16GB aan RAM, ook een zeer competente laptop voor productiviteitstaken. Zowel voor lichte taken als tekstverwerken tot zwaardere applicaties als Photoshop en Premiere heeft de GX531GX geen moeite mee. Het paneel heeft bovendien 100% dekking van het sRGB-kleurengamma én is Pantone-gevalideerd, waardoor je er zeker van kan zijn dat de kleuren op het scherm accuraat genoeg zijn voor zelfs professionele beeldbewerking.

©GMRimport

Veelzijdigheid te over

Games verslinden is niet de enige forte van de nieuwe Zephyrus S: hij is ook nog eens zeer goed uitgerust wat connectiviteit betreft. Aan de linkerzijde zit namelijk een 3,5mm audiojack, twee USB 2.0 Type A-porten, één USB 3.1 Gen 1 Type C-port en de ingang voor de voeding. Aan de andere vind je één USB 3.1 Gen 2 Type C port met ondersteuning voor DisplayPort en stroomdoorvoer, met daarnaast een USB 3.1 Gen 2 Type A-port. Tot slot vinden we aan de achterkant een HDMI 2.0b-port en een Kensington-slot.

Omdat de HDMI-port een signaal ondersteunt tot 4K/60Hz kan je de Zephyrus S zonder problemen aansluiten op tv’s, zodat je ook op het grote scherm kan genieten van je games. De USB 3.1 Type C-port op de rechterzijde verschaft eveneens een heel veel mogelijkheden om de GX531 aan te sluiten op bestaande randapparatuur. Via een extra dock kan je bijvoorbeeld de stroomvoorziening, een monitor, muis en toetsenbord aansluiten via die ene Type C-port, zodat je met slechts één kabel de Zephyrus S praktisch kan inzetten als desktop.

De veelzijdigheid houdt gelukkig niet op bij de connectiviteit: het toetsenbord is namelijk voorzien van vier RGB-verlichtingzones die via de Aura Sync-software kunnen worden aangestuurd. Deze kleur kan gelijk worden gesynchroniseerd met de RGB-zone op de achterkant, of met andere Aura Sync-compatibele apparaten, zoals de ROG LED Strip, de ROG Gladius II muis of de ROG Strix Fusion 500-headset. De Aura Sync-software laat je bovendien kiezen uit twaalf verschillende regelschema’s, waaronder regenboog, golf, sterrennacht en ademend. De RGB-verlichting kan hier ook met één druk op de knop worden uitgeschakeld als het tijd is om aan het werk te gaan, zodat het jou noch je collega’s kan afleiden. Zodra je klaar bent met werk en ontspanning zoekt kan de RGB-verlichting met een druk op dezelfde knop ook zonder moeite weer aan.

Naast de Aura Sync-software krijg je een complete suite aan personalisatiesoftware om zaken als de ventilatorsnelheid, kloksnelheid, geheugenfrequentie en meer in te stellen. Daarnaast krijg je de gratis versie van XSplit Gamecaster meegeleverd, zodat je de Zephyrus S GX531GX in een handomdraai ook kan inzetten om te streamen of gameplay op te nemen voor YouTube.

Kortom: de nieuwe Zephyrus S is dankzij zijn slim ontwerp, indrukwekkende specs en deskundig vakmanschap een gaming-krachtpatser die zijn weerga niet kent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!