In een interview met Famitsu vertelt Phil Spencer, hoofd van Xbox, over de aankomende console. Ook licht hij de samenwerking tussen Xbox en Japanse ontwikkelaars toe. Tevens interviewde Famitsu het hoofd van Sony Interactive Entertainment.
Dualshockers heeft de inhoud van het artikel gedeeld op de website. Phil Spencer vertelt aan Famitsu dat hij over de afgelopen jaren veel naar Japan is geweest om te praten met game-ontwikkelaars. Spencer vertelt dat hij gemerkt heeft "dat er een band begint te groeien tu en uitgevers en de eigenaren van verscheidene platforms", wat volgens hem e entieel is voor een vruchtbare relatie.
Ook gaat Spencer dieper in op de vijf studio's die Microsoft over heeft genomen. Tijdens de E3 maakte het bedrijf bekend dat ze vijf studio's toevoegen aan de lijst met interne ontwikkelaars. Hij zegt dat dit gedaan is om spelers superieure games, en dan voornamelijk first party-games, te kunnen aanbieden op Xbox-consoles. Hij moedigt ze daarom ook aan om vooruit te kijken naar "uitstekende, first party-games".
Daar komt bij dat hij wil gaan investeren in AI om personages en werelden in games meer tot leven te brengen. De AI kan ook spellen gaan simuleren, wat zal helpen met het vinden en verhelpen van bugs.
Vervolgens vertelt Spencer meer over de plannen voor de volgende Xbox-console. Hij laat weten dat het een project is waar de gamer centraal staat. Volgens hem wil Microsoft een uitstekende game-ervaring opleveren door de krachtigste en beste hardware te gebruiken. Volgens het hoofd van Xbox deed Microsoft dat ook met de Xbox One X, maar kan het nog beter.
Om die reden is Microsoft in gesprek gegaan met verscheidene hardware-ontwikkelaars en kijken zij samen naar manieren waarop de nieuwe Xbox innovatief kan zijn, maar ook de beste resolutie en framerate kan leveren.
Tenslotte wordt er gesproken over het streamen van games via cloud-diensten. "Hoewel twee miljard mensen over de hele wereld gamen, doen veel van hen dat niet op consoles," vertelt Spencer. Daarom wil hij console-games aanbieden door middel van streaming-technologie.
Shuhei Yoshida over toekomstige games op PlayStation 4
Famitsu heeft ook een interview afgelegd met Shuhei Yoshida, de baas van Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios. Famitsu vroeg aan Yoshida of dit "het jaar van de software" gaat worden en daar antwoordde hij "ja" op.
"De grote hoeveelheid titels die tu en september en februari uitkomen is gigantisch. Ook krijgen sommige games regelmatig updates. Ik denk dat het een situatie is waarin ik nooit alles kan spelen."
Ook vertelt hij dat het uitbrengen van veel goede games leidt tot een grote hoeveelheid spelers, en dat games tegenwoordig erg groot en diep zijn.
Tenslotte meldt Yoshida dat de productie van Days Gone goed gaat. De testers kunnen volgens hem het spel al van begin tot eind spelen, maar de game wordt nog wat verfijnd. Hij moedigt spelers aan uit te kijken naar de game.