Rockstar reageert officieel op de Grand Theft Auto 6-hack
Nieuws

Rockstar reageert officieel op de Grand Theft Auto 6-hack

Rockstar Games heeft via social media officieel gereageerd op de afgelopen weekend gelekte beelden van Grand Theft Auto 6.

Het bedrijf schrijft het volgende: "Recentelijk is er ingebroken op ons netwerk, waarbij een onbevoegde derde partij illegaal toegang kreeg tot vertrouwelijke informatie van onze systemen en dit heeft gedownload, waaronder vroege ontwikkelbeelden van de volgende Grand Theft Auto. Op dit moment verwachten we niet dat onze live game-services hier onder zullen lijden of dat het op de lange termijn invloed heeft op de ontwikkeling van onze projecten."

Het bedrijf vervolgt: "We zijn enorm teleurgesteld dat details van onze volgende game op deze manier met jullie zijn gedeeld. Ons werk aan de volgende Grand Theft Auto-game blijft zich zoals gepland voortzetten en we blijven ons best doen om aan jullie, de spelers, een ervaring te leveren die verwachtingen overstijgt. We zullen iedereen binnenkort updaten en jullie fatsoenlijk laten kennis maken met deze game wanneer de tijd rijp is. We willen iedereen bedanken voor hun ondersteuning gedurende deze situatie."

Afgelopen weekend publiceerde een hacker diverse filmpjes van een vroege versie van Grand Theft Auto 6, waaruit onder andere blijkt dat het spel zich in Vice City afspeelt en dan er ten minste twee hoofdpersonages zijn. In de loop van vandaag hebben Rockstar en uitgever Take-Two geprobeerd zoveel mogelijk van deze filmpjes offline te halen. Zo zijn ze verdwenen van de plek waar ze oorspronkelijk werden geplaatst, GTAForums, en is ook de GTA-subreddit opgeschoond. Lees in deze column waarom de hack volgens de schrijver slecht nieuws is voor alle betrokken partijen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation-ontwikkelaar Bend Studio wil 'nog steeds coole shit maken'
Nieuws

PlayStation-ontwikkelaar Bend Studio wil 'nog steeds coole shit maken'

Een liveservicegame van de ontwikkelaar werd onlangs geannuleerd

Bend Studio, wiens liveservicegame onlangs is geannuleerd door Sony, geeft aan nog altijd van plan te zijn om "coole shit te maken".

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

De studio's hebben verder niets naar buiten gecommuniceerd over de annuleringen, maar Kevin McAllister, de community manager van Bend Studio, heeft op X wel een bericht geplaatst. "Ik hou het kort. Bedankt voor alle liefde en ondersteuning iedereen, vooral de mensen die wat hebben laten weten. P.S. We zijn nog altijd van plan om coole shit te maken."

Waar Bend Studio nu aan werkt of gaat werken is niet bekend, maar volgens diverse journalisten was het geannuleerde liveservicespel het hoofdproject van Bend. Het is dus een mogelijkheid dat het bedrijf een nieuw concept moet bedenken die vervolgens door Sony moet worden goedgekeurd.

Bends laatste wapenfeit stamt uit 2019. De zombiegame Days Gone werd met een 8 beloond op Gamer.nl: "Days Gone is een smeltkroes van verschillende openwereld- en zombiegames. Ondanks een gebrek aan variatie in gameplay, zorgen het sterke acteerwerk, het rondrijden op je motor en de lichte survivalelementen voor een ervaring die je tot het einde wil uitzitten."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!