Op tijd uitbrengen van Cyberpunk 2077 had prioriteit boven kwaliteit
CD Projekt Red heeft zich voor release teveel gericht op het op tijd uitbrengen van Cyberpunk 2077, waardoor de versies op PlayStation 4 en Xbox One niet goed genoeg geoptimaliseerd zijn.
Dat blijkt uit een gesprek tussen investeerders en het management van het bedrijf, waaronder directeur Adam Kiciński. Een transcript van dit gesprek is beschikbaar op de website van CD Projekt Red.
"Na drie keer uitstellen hebben we ons als managers teveel gericht op het uitbrengen van de game", zo vertelt Kiciński. "We hebben de schaal en complexheid van de problemen onderschat en we negeerden de signalen die aangaven dat er meer tijd nodig was om de game te verfijnen op de last-gen consoles. Het was de verkeerde aanpak en het staat haaks op onze zakelijke filosofie. Tijdens de marketingcampagne toonden we vooral de pc-versie. Daarmee hebben we het vertrouwen bij gamers en de reputatie waar we een groot deel van ons leven aan hebben gewerkt verloren."
Kiciński geeft aan dat het bedrijf alles op alles wil zetten om het goed te maken. "We doen al het mogelijke om te tonen dat we achter onze eigen waardes staan. We hopen dat de moeite die we er in gaan steken er voor zorgt dat we het vertrouwen dat we hebben verloren kunnen herbouwen."
In het gesprek met de bestuursleden was ook senior vicepresident of business development Michał Nowakowski aanwezig. Hij spreekt Kiciński's uitspraak over de tijdsdruk om het spel uit te geven tegen: "Ik zou niet zeggen dat we enige externe of interne druk voelden om op de lanceringsdatum de game uit te brengen, buiten de reguliere druk die je voelt bij elke release. Maar het was niet de oorzaak."
Andere redenen die worden aangedragen voor de niet naar behoren werkende PS4- en Xbox One-versies van de game, zijn onder andere de coronapandemie en het feit dat CD Projekt Red als gevolg daarvan met minder testers kon werken. Dat is volgens de ontwikkelaar echter niet het hoofdprobleem geweest.
CD Projekt Red werd ook gevraagd waarom het bedrijf niet eerder in het marketingproces beelden van de versie op last-gen consoles naar buiten heeft gebracht. "We waren de last-gen versie tot het laatste moment aan het updaten en dachten dat we het op tijd zouden redden", aldus medeoprichter Marcin Iwiński. "Helaas konden we deze versie daardoor pas één dag voor release aan reviewers geven. En dat was absoluut te laat. We hebben de media niet de kans gegeven de game fatsoenlijk te recenseren... dat was niet onze bedoeling, we waren de game gewoon aan het verbeteren tot het laatste moment."
CD Projekt Red gaf eerder al aan dat het begin volgend jaar meerdere patches uit gaat geven om de game stabieler te laten draaien. Ook in de vergadering wordt dit benadrukt. Het is de bedoeling dat de game niet meer crasht en dat alle grote bugs worden opgelost. De ontwikkelaar geeft wel aan dat het onmogelijk is dat de versies op Xbox One en PS4 even goed gaan draaien als op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X.
Het team bij CD Projekt Red dat aan Cyberpunk 2077 heeft gewerkt krijgt volgens de managers nu eerst vakantie, waarna ze aan de patches gaan werken tot en met februari. Het is niet duidelijk of de hobbels voor en tijdens de release van de game er voor zorgen dat de verwachte downloadbare content en multiplayermodus van de game worden vertraagd. De dlc en multiplayer hebben nog geen releasedatum.
©GMRimport