Crytek gaat het huidige verdienmodel van de CryEngine veranderen. Ontwikkelaars mochten voorheen zelf bepalen wat ze betaalden, maar moeten binnenkort royalties betalen.
Crytek gaat vijf procent van de opbrengsten innen van games die de CryEngine gebruiken. Het innen hiervan vindt alleen plaats wanneer de totale opbrengsten boven de 5.000 dollar komen. Het gebruik van de game-engine blijft, los van de royalties, gratis. Dit werd bekend gemaakt op de Game Developers Conference in San Francisco dat deze week wordt gehouden.
Hiernaast werden er tijdens de conferentie ook verdere details van CryEngine 5.5 uit de doeken gedaan. Zo gaat de de game engine nu nieuwe features introduceren die gericht zijn op usability, virtual reality en educatieve doeleindes.
Hiervoor was de CryEngine ook gratis, maar konden ontwikkelaars zelf kiezen wat ze betaalden aan Crytek.
Ontwikkelaars die momenteel bezig zijn met CryEngine 5.0 tot en met 5.4 kunnen een vrijstelling van de royalties aanvragen. Het is dan alleen niet mogelijk om naar 5.5 te upgraden.
Laatst werd bekend dat Kingdome Come: Deliverance, een spel dat gemaakt is in de CryEngine, in de eerste twee weken een miljoen exemplaren heeft verkocht.