Review: Sony HT-G700-soundbar
Nieuws

Review: Sony HT-G700-soundbar

Sony is een absolute grootmacht op het gebied van gaming: PlayStation, gametelevisies, controllers: je kunt het zo gek niet bedenken of Sony maakt het. Ook op het gebied van audio heeft het bedrijf een groot aanbod. De Sony HT-G700-soundbar is niet direct gericht op gamers, maar wél op het creëren van een immersieve geluidservaring. Dat sluit perfect aan bij de wensen van de gemiddelde gamer.

Sony HT-G700 

Verbinding:


Surround sound:

Subwoofer:

Extra’s: 

€277,-

Hdmi, optical, minijack (aux) en bluetooth 5.0

Dolby Atmos, Dts:x

Ja

N.v.t.

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

De Sony HT-G700 is compatibel met Dolby Atmos. Dat betekent dat de soundbar hoogte in geluid kan simuleren. Sony claimt een huiskamervullende geluidservaring die te vergelijken is met een volledig 7.1.2-systeem, en dat voor nog geen 600 euro. Een behoorlijke claim, zeker omdat de Sony HT-G700 in essentie een 3.1-systeem is: een stereo soundbar met een aparte subwoofer. Er zijn geen naar boven of naar achteren gerichte speakers dus. Voordat we gaan luisteren naar hoe overtuigend de Atmos-ervaring van deze soundbar is, kijken we eerst naar de bouwkwaliteit, aansluitmogelijkheden en andere codec-opties.

Bouwkwaliteit 

De HT-G700 en bijbehorende subwoofer hebben bepaald geen excentriek ontwerp. Los van het feit dat de soundbar stevig en goed gebouwd aanvoelt, is er weinig te melden over de uitstraling. Dat is niet direct een negatieve eigenschap: de kans dat hij bij je inrichting past is daarmee een stuk groter. Achter de grille die de speakers beschermt zit een ledscherm verstopt dat je informatie geeft over het gekozen ingangskanaal en de betreffende audiocodec. Op de achterkant van de HT-G700 zit een uitsparing die de verschillende in- en uitgangspoorten herbergt.

Je vindt in deze uitsparing uiteraard een usb-a-poort om eventuele firmwareupdates uit te voeren, een optical-in voor het verbinden aan oudere televisies en twee HDMI-poorten. Eén HDMI-poort is een Full HDMI-in en de andere is een eArc-poort. Naast bekabelde verbindingsopties is de HT-G700 ook draadloos te gebruiken. Middels Bluetooth 5.0 is hij namelijk te verbinden aan Sony televisies. Dit alles maakt dat de HT-G700 twee grote minpunten heeft als het aankomt op connectiviteit: er ontbreekt een eenvoudige minijack-aansluiting en er zijn geen wi-fi-opties.

©GMRimport

De subwoofer van dit 3.1-systeem is zoals gezegd volledig draadloos en het verbinden met de soundbar gaat vlekkeloos met één druk op de knop. De baspoort is daarnaast aan de voorkant van de woofer geplaatst. Dat maakt het mogelijk de flinke kast met zijn achterkant tegen een muur te zetten. De grootte van de subwoofer limiteert wel het aantal plekken waar je hem kwijt kunt. Het is hoogstwaarschijnlijk onmogelijk hem onder je bank te schuiven en je moet dus op zoek naar een plek, bijvoorbeeld naast je tv-meubel. 

Codecs en modi

De grootste selling point van de HT-G700 is natuurlijk de Dolby Atmos-compatibiliteit, maar Sony is bepaald niet terughoudend geweest in het voorzien van compatibiliteit met andere codecs. Er is namelijk ook volledige compatibiliteit met Dts:X, Dts-ES, Dts-HD, LPCM en nog een aantal andere Dolby-codecs. Je kunt daarnaast ook 2.0-content upscalen naar 7.1.2 doormiddel van Sony’s ingebouwde Vertical Sound Engine.

Naast de uitgebreide compatibiliteitsmogelijkheden heeft de HT-G700 ook een aantal verschillende afluistermodi. Je kunt met de afstandsbediening schakelen tussen de Standard-, Cinema- en Music-modus. De Cinema-modus zorgt voor wat extra sublaag in de klank, terwijl de Music-modus meer nadruk legt op het middengebied. Er is ook een Night-modus die er voor zorgt dat het laag en de dynamische weergave juist wat worden teruggedrongen, zodat je geen geluidsoverlast veroorzaakt.

©GMRimport

De klank

De upscalemogelijkheden en Dolby Atmos-compatibiliteit zijn natuurlijk interessant, maar dit alles valt of staat bij een goed klinkende basis. Daar valt bij de HT-G700 wel iets op aan te merken: de soundbar klinkt behoorlijk gebalanceerd, maar heeft wel een ietwat overdreven nadruk op het midden-laag. Dat zorgt er voor dat je een behoorlijk volle klank hebt terwijl de draadloze subwoofer uit staat. Zet je de subwoofer aan, dan kan het voornamelijk bij muziek resulteren in een totale klank met een iets te grote focus op het middenlaag.

Wel valt tijdens het beluisteren van muziek op dat er een aangename nadruk ligt op de ruimtelijke informatie in opnames. Dat is enerzijds een pluspunt: de soundbar heeft een behoorlijk groot geluidsveld in de breedte. Anderzijds ontbreekt het wel aan echte precisie in de lokalisatie. Dat maakt dat, zelfs zonder het inschakelen van de upscaling of het beluisteren van Atmos-materiaal, de HT-G700 vooral een filmisch beeld geeft.

Dat betekent dat je bij sommige games niet helemaal tevreden zult zijn met de weergave van deze soundbar. Voornamelijk snelle shooters hebben baat bij scherpte en precisie in de lokalisatie, en dat weet de HT-G700 niet zo goed weer te geven. Deze soundbar is echter des te geschikter voor tragere, verhalende rpg’s waarbij een sfeervolle wereld en een-op-een gevechten centraal staan. 

©GMRimport

Een hele grote kanttekening is wel dat het hoogte-element van de Atmos behoorlijk tegenvalt: het is er simpelweg niet echt. Daarmee valt de Atmos-compatibilteit eigenlijk volledig in het water. In alle mogelijke codec- en upscale-scenario’s blijft het geluid behoorlijk centraal aan de soundbar plakken. Echt heel veel breder dan de standaard stereoinstellingen wordt het niet, en al helemaal niet hoger. Hoewel de grootte van de weergave voor een soundbar op dit prijspunt prima is, wordt er daarmee niet geleverd op een belangrijk punt. Dat is jammer, want voor een soundbar op dit prijspunt is de grootte van de geluidsweergave niet slecht. Kiezen voor Atmos-compatibiliteit en dat niet overtuigend leveren is dan wellicht niet de juiste keuze geweest als het aankomt op dit model.

Concluderend

De HT-G700 is, ook kijkend naar zijn prijs, geen slechte soundbar, maar er zijn wel een paar haken en ogen bij het gebruik. Voorop staat dat de soundbar prima klinkt en een behoorlijk filmisch en groots klankkarakter heeft. Hij is degelijk gebouwd en oogt neutraal genoeg om in de meeste interieurs een plek te kunnen vinden. Daar staat tegenover dat het ontbreekt aan hele precieze lokalisatie en dat de Atmos-compatibiliteit niet resulteert in een echt gevoel van hoogte in de weergave. Ben je specifiek op zoek naar een Atmos-soundbar, dan is de HT-G700 niet je beste optie. Zoek je een soundbar met een behoorlijk filmisch karakter, een redelijk groot geluidsveld, speel je graag rpg’s en ben je opzoek naar een niet al te dure optie, dan kan de HT-G700 wellicht wel in je wensen voorzien.

Voor een uitgebreid overzicht van alle technische specificaties betreffende dit product verwijzen we je graag naar de website van Sony, of bekijk de officiële spec sheet.

Oké
Conclusie

De Sony HT-G700 klinkt behoorlijk filmisch, is degelijk gebouwd en oogt neutraal genoeg om in de meeste interieurs een plek te kunnen vinden. Het ontbreekt echter aan hele precieze lokalisatie en de Atmos-compatibiliteit resulteert niet in een gevoel van hoogte in de weergave.

Plus- en minpunten
  • Filmische klank, bouwkwaliteit, degelijke budgetoptie
  • Atmos niet overtuigend weergegeven, gebrek aan precisie in lokalisatie

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Half-Life-2-documentaire toont beelden van Episode 3
Nieuws

Half-Life-2-documentaire toont beelden van Episode 3

De game en de eerste twee episodes zijn gratis verkrijgbaar

Er is een documentaire over Half-Life 2 uitgebracht met daarin nooit eerder vertoonde beelden van Episode 3.

De documentaire is om het twintigste jubileumjaar van de game te vieren, die in 2004 op pc uitkwam, en bevat interviews met ontwikkelaars - waaronder Valve-baas Gabe Newell.

Daarbij wordt ook gemeld dat de derde Episode van Half-Life 2 nooit uit is gekomen omdat men het te druk had met de ontwikkeling van Left 4 Dead. "Toen we terugkwamen voor Episode 3 hadden we het gevoel dat we het moment gemist hadden." Tijdens de documentaire worden ook beelden van Episode 3 getoond. De documentaire kan hieronder worden bekeken.

Valve biedt Half-Life 2 nu tijdelijk gratis aan via Steam, en Episode One en Two zijn nu onderdeel van de basisgame en toegankelijk via het hoofdmenu van het spel. Daarnaast zijn er allerlei bugs opgelost en is de kwaliteit van diverse grafische aspecten verbeterd. Tot slot heeft Valve ook video's van de E3-demo's van Half-Life 2 uit 2002 en 2003 gepubliceerd. Ook deze video's zijn hieronder te zien.

Zoals vandaag elders op Gamer.nl te lezen valt, is er ook een trailer uitgebracht van Half-Life 2 RTX: An RTX Remix Project. De remaster van de shooter wordt ontwikkeld door vier van de meest gerenommeerde Half-Life 2-modteams die samen zijn gekomen onder de naam Orbifold Studios. Daarvoor gebruiken ze de laatste versie van Nvidia's RTX Remix. Dit gratis modplatform laat modders met relatief gemak RTXON-mods voor klassieke games maken en delen, zodat er elementen als ray tracing en DLSS kunnen worden toegevoegd. Een releasedatum is er nog niet.

Over Half-Life gesproken: steeds meer fans lijken er van overtuigd dat Valve aan Half-Life 3 werkt. Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 3-regisseur werkt aan multiplayergame rondom alieninvasie
Nieuws

Borderlands 3-regisseur werkt aan multiplayergame rondom alieninvasie

Game wordt ontwikkeld door nieuwe studio Ruckus Games

Paul Sage, die voorheen onder andere Borderlands 3 en The Elder Scrolls Online heeft geregisseerd, is de CEO van Ruckus Games. De nieuwe studio werkt aan een coöperatieve multiplayergame die draait om een invasie van buitenaardse wezens.

Ruckus Games is gevestigd in de Amerikaanse staat Texas en bestaat uit voormalige werknemers van Gearbox Software, Bethesda, Riot Games, Blizzard en Epic Games. Sage laat weten dat het de missie van de ontwikkelaar is om games te ontwikkelen die vanaf het eerste moment plezier opleveren - vooral samen met andere spelers.

De nog naamloze debuutgame van de studio moet rpg-elementen en craften combineren met coöperatieve third-person-gameplay en een constant veranderende spelwereld. De game speelt zich af in het hart van de Verenigde Staten, waar een dorpje wordt geterroriseerd door een buitenaardse invasie.

De game moet multiplayergame voor vier spelers bieden, duizenden unieke wapencombinaties en de mogelijkheid om een eigen hub op te bouwen in de vorm van 'Hometown'. Daar kunnen spelers ook geredde NPC-personages naartoe brengen. Deze hub kan naar gelieve aangepast en uitgebouwd worden.

Een belangrijk aspect van de game moet de unieke visuele stijl worden die al naar voren komt in de hieronder te bekijken illustraties. Verantwoordelijk voor deze stijl is Scott Kester, die ook een belangrijke spil was in de grafische stijl van de Borderlands-reeks.

Ruckus Games heeft recentelijk nog 19 miljoen dollar aan investeringen opgehaald dat gebruikt gaat worden om deze game te ontwikkelen. Investeerders zouden zijn overtuigd na een speelsessie van twintig minuten met de nieuwe game. Geïnteresseerden die op de hoogte gehouden willen worden kunnen zich inschrijven op de officiële website van Ruckus Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!