Review: Asus ROG Strix XG49VQ - groot, snel en praktisch
Reviews

Review: Asus ROG Strix XG49VQ - groot, snel en praktisch

Een tweede monitor is ideaal voor productiviteit en games, maar je zit altijd met een zwarte balk in het midden. Daar heeft Asus nu een oplossing voor: een gaming-monitor met 32:9-verhouding. Dit bakbeest met een diagonaal van 49-inch is vergelijkbaar met twee reguliere 27-inch monitoren naast elkaar, maar dan zonder schermranden in het midden. In deze review lees je hoe het is om met deze monitor te werken en of het de meerprijs waard is boven twee 1080p-monitoren.

Hoewel 16:9 1440p- en 4K-resoluties steeds populairder worden, is het einde van 1080p nog lang niet in zicht. Gezien het schalen van hoge resoluties in Windows niet altijd goed werkt en grafische kaarten de opmars van hoge resoluties niet goed kunnen bijbenen, is dat ook helemaal niet zo vreemd. Toch heeft een 16:9-scherm met 1080p-resolutie een groot nadeel. Je kunt namelijk niet zoveel informatie kwijt op een monitor. De oplossing is simpel: een tweede monitor. Helaas heb je dan wel te maken met een balk in het midden van je beeld en moet je een extra voet kwijt op je bureau. De Asus ROG Strix XG49VQ heeft daar de oplossing voor en is er om iedereen te bedienen met een enorm brede 1080p-monitor met een hoge verversingsfrequentie en mooi VA-paneel.

  • 49-inch 3840x1080 (DFHD) VA-paneel

  • 1800R kromming

  • 144 Hz met FreeSync 2 HDR-support

  • Displayport, HDMI en USB

  • 2x 5W speakers

  • Prijs: €1099,-

©GMRimport

Design

De Asus XG49VQ is een opvallend geheel waar je gegarandeerd opmerkingen over gaat krijgen. Niet vanwege het Asus ROG-logo op de achterkant, maar vanwege het gigantische formaat. De monitor is 120 centimeter breed, waardoor het formaat vergelijkbaar is met twee 27-inch monitoren naast elkaar. Behalve het grote formaat valt er weinig op te merken aan het uiterlijk van de monitor. De voet komt duidelijk bij Asus ROG vandaan, maar het geheel misstaat niet in een kantoor of woonkamer. Mocht het design je toch niet aanstaan, dan kun je de voet gemakkelijk vervangen met behulp van de VESA-bevestigingspunten.

In het on screen display (OSD) kun je gemakkelijk alle settings aanpassen. Anders dan bij veel andere monitoren is het OSD van Asus makkelijk in gebruik met een joystick en twee aparte knoppen. In de instellingen vind je onder andere de verschillende modi, waaronder Scenery, Racing, Cinema, RTS/RPG, FPS en sRGB. Daarnaast is er een ingebouwde fps-counter en crosshair.

49-inch 32:9 in games

Zoals iedereen met meerdere monitoren kan beamen, is zoveel beeldoppervlak fantastisch in games. Het gevoel dat je bijna achter je kunt kijken is heerlijk en doordat je hele blikveld wordt opgenomen door een spel, wordt je er helemaal ingezogen. Helaas is support voor dergelijke resoluties nog niet helemaal in orde en levert het af en toe problemen op. Zo werkt CS:GO wel met 32:9, maar blijven de instellingen 16:9 aangeven. Ook kwamen we een vervelende bug tegen die voor framedrops zorgde in Danger Zone. CS:GO biedt wel de mogelijkheid om de HUD meer richting het midden van het spel te plaatsen voor een beter overzicht, maar dit moet je elk potje opnieuw in de console instellen. Het vergrote zichtveld levert wel een klein voordeel op in Competitive, want de vijand zal niet snel verwachten dat je ook direct naast je kunt kijken.

©GMRimport

©GMRimport

Het brede beeld werkt duidelijk beter in Battlefield 5. De resolutie wordt netjes herkend door de game en tijdens de tests zijn we geen vreemde bugs tegengekomen. 32:9 leent zich echter nóg beter voor race-, vlieg- en voetbalgames. De hele cockpit van een auto of vliegtuig kan worden weergegeven en door het grote formaat krijg je bijna een vr-achtige ervaring. Spellen als Fifa lenen zich uitzonderlijk goed voor dit format, doordat het hele veld in beeld gebracht wordt. Je kunt dus alle spelers van keeper tot keeper in de gaten houden, zonder je beeld daarvoor te moeten verschuiven.

Een gigantisch breed beeld als deze biedt echter nog meer mogelijkheden voor gamers. Zo kun je twee verschillende apparaten aansluiten en deze naast elkaar weergeven. Het is dus mogelijk om aan één kant een consolegame te spelen, terwijl je aan de andere kant Twitch en een camera in de gaten houdt op een computer.

©GMRimport

©GMRimport

Beeldkwaliteit

Met een monitor zo breed als de Asus XG49VQ is de kijkhoek erg belangrijk en daarom is het fijn om te zien dat de monitor is uitgerust met een VA-paneel. Zoals je mag verwachten van de VA-technologie is de kijkhoek uitstekend en dat gevoel wordt versterkt door de kromming van het beeld. De kleurreproductie is ook uitstekend, al is de kleurtemperatuur in de standaard modus (sRGB) wel wat aan de warme kant. Gelukkig kan daar gemakkelijk iets aan gedaan worden. De resolutie laat wel wat te wensen over. 3840x1080 pixels klinkt als erg veel, maar verdeeld over zo’n groot formaat is het aan de lage kant voor moderne standaarden. 5120x1440 zou beter zijn, maar dan was de prijs waarschijnlijk een stuk hoger komen liggen en had menig videokaart moeite gehad om het aan te sturen.

DisplayHDR 400-support betekent dat de monitor indrukwekkende plaatjes neer kan zetten. Met een contrast van 3000:1 en een maximale helderheid van 450cd/m2 gaat de XG49VQ de minimale eisen voor HDR 400 zelfs flink voorbij. Wat dat betekent in games is bijna niet uit te leggen, maar het verschil is groot. Samen met het grote formaat zorgen de goede kleuren en contrast voor een ervaring waar je u tegen zegt. Elk schot in Battlefield 5 maakt veel meer indruk dan bij een SDR-monitor en ook lampen van auto’s ogen realistischer. Ook in horrorgames zorgen de diepe zwartwaardes en felle accenten voor een fantastische beleving die wordt versterkt door het grote formaat. Mocht je nog niet overtuigd zijn, loop dan een winkel in en probeer het zelf uit.

We hebben het hier over een gaming monitor, dus een hoge verversingsfrequentie mag ook niet ontbreken. Het paneel ververst met 144 Hz, maar middels FreeSync 2 kan de frequentie worden aangepast naar je in-game framerate. Dit zorgt voor een vloeiendere ervaring en snellere reacties in shooters en racegames.

©GMRimport

©GMRimport

Productiviteit

Hoewel Asus zich met de XG49VQ in eerste instantie richt op gamers, zijn er ook talloze mogelijkheden voor schrijven, programmeren of andere bezigheden. Met behulp van de dubbele inputs kun je Windows foppen en net doen alsof er twee monitoren zijn aangesloten. Daarmee kun je gemakkelijk edge-snapping gebruiken, om zo vier verschillende vensters naast elkaar open te houden. Denk bijvoorbeeld aan een webpagina, een Word-document, een PDF en e-mail. Mocht je fanatiek Excel-gebruiker zijn, dan kun je de kolommen in één beeldscherm laten doorlopen tot BG (55) zonder daarvoor uit te hoeven zoomen. Wie wil dat nou niet? [Maak me wild! - redactie]

©GMRimport

Conclusie

De Asus ROG Strix XG49VQ is een fantastische monitor voor zowel gamen als werk. Het grote formaat en de ondersteuning voor HDR geven je niet alleen voordelen in competitieve games, ze zorgen er ook voor dat de ervaring een stuk beter is. Helaas bieden nog niet alle games goede ondersteuning voor de 32:9-verhouding en kom je daardoor af en toe een bug tegen. Door de unieke features is de prijs van bijna 1100 euro te rechtvaardigen, maar niet iedereen zal het er voor over hebben. Voor hetzelfde bedrag krijg je ook twee 27-inch monitoren met 1440p-resolutie en vergelijkbare specificaties, al zit je dan dus wel met een balk in het midden.

©GMRimport

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
      Nieuws

      Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

      Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

      De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

      De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

      De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

      Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
      Nieuws

      Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

      Meer bescherming voor de consument

      Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

      Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

      Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

      "Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

      Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      Internal server error