De Audeze Mobius-headset zit boordevol technologische hoogstandjes
Nieuws

De Audeze Mobius-headset zit boordevol technologische hoogstandjes

Er wordt in de marketing van gameheadsets wel vaker gesteld dat een headset uniek is. Zo ook bij de Audeze Mobius. Het is echter een van de weinige headsets waarbij ‘uniek’ daadwerkelijk omschrijft wat deze gameheadset allemaal te bieden heeft.

Audeze Mobius 

Prijs: €399,-

Verbinding: Usb-a, usb-c, minijack en bluetooth

Compatibiliteit: Volledig compatibel met Windows en Mac, beperkt compatibel met alle devices die minijack- en/of bluetoothverbindingen ondersteunen

RGB features: Nee

Audeze is een bedrijf dat zich volledig specialiseert in hoofdtelefoons. Ze hebben modellen voor serieuze studiotechnici, dagelijks gebruik en ook specifiek voor gaming. Veel van de hoofdtelefoons van Audeze maken gebruik van zogenaamde Planar Magnetic drivers. Over het algemeen zijn de drivers die je in een headset vindt zogenaamde Dynamic Drivers. Deze drivers generen geluid door via een magneet een ronde speaker naar voren en naar achteren te laten vibreren. Dit resulteert in geluidsgolven die jouw oren waarnemen als geluid. Bij Planar Magnetic drivers wordt er niet een ronde speaker, maar een groter, rechthoekig, superdun vlies - een membraan - aan het trillen gebracht

Een groter, vibrerend oppervlakte brengt in dit geval meer precisie, definitie en een beter dynamisch bereik met zich mee: behoorlijk grote voordelen als het aankomt op hoogwaardige audio. Er zijn echter ook een aantal minder praktische kanten aan het gebruik van Planar Magnetic-drivers. De grootste hiervan is dat ze een stuk meer energie nodig hebben om te werken. Er is dus altijd een extra - in dit geval ingebouwde - versterker nodig om geluid te genereren, met alle praktische implicaties van dien. Ook resulteert het gebruik van deze geavanceerde techniek in een behoorlijk prijskaartje: de Audeze Mobius kost 399 euro. Daarvoor krijg je echter niet alleen een headset die beschikt over deze excentrieke drivers, er is een stuk meer technologie aan boord van deze headset. Maar voordat we kijken naar de ingebouwde gyroscopen, 3D Sound en 7.1 surround-mogelijkheden, nemen we eerst de bouwkwaliteit van deze unieke headset onder de loep.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De headset, incluis het verstelsysteem en de scharnieren van de oorschelpen, is volledig gemaakt van hard plastic. Er is echter een rubberachtige coating aangebracht op de buitenkant van zowel de oorschelpen als de hoofdband. Deze coating zorgt niet alleen voor een smaakvolle, matte look, maar ook voor een extra gevoel van stevigheid. De met synthetisch leer beklede oorkussens van memory foam zijn erg zacht en behoorlijk ruim opgezet, maar resulteren wel in de nodige warmteopbouw bij langdurig gebruik. Als je de headset even afzet om je oren wat lucht te geven, zijn de oorschelpen 90 graden te draaien, zodat de headset eenvoudig om je nek hangt.

De Mobius is zowel bekabeld als draadloos via bluetooth te gebruiken. Voor de bedrade verbindingen is er de standaard minijack-kabel, een usb-a naar usb-c kabel en een usb-c optie. Zoals gezegd heeft de headset vanwege de Planar-drivers een versterker aan boord en dat heeft een aantal praktische implicaties. Gebruik je de Mobius in combinatie met een pc via de usb-a of -c verbinding, dan zal de kabel niet alleen audio, maar ook stroom toevoeren. Als je de headset echter middels de bluetooth- of minijack-verbinding wilt gebruiken, moet de versterker evengoed erg hard werken om de drivers in beweging te zetten. Dat zorgt ervoor dat de batterij aan boord van de Mobius al binnen een kleine tien uur leeg is - iets om rekening mee te houden als je het liefst op consoles gamet. Daarbij moet ook worden gezegd dat alle meegeleverde kabels behoorlijk kort zijn. Dat is geen probleem als je een laptop gebruikt, maar de gamer met een desktop onder zijn bureau komt kabel te kort.

©GMRimport

Op de buitenkant van de linkeroorschelp vind je de aan-knop en een microfoon-mute schuif. Onderop de schelp zijn er twee volumewieltjes te vinden: een voor het regelen van het afluistervolume en een voor het regelen van het volume van de microfoon. De microfoon klinkt minder goed dan je misschien zou verwachten van een headset met dit prijskaartje, maar voldoet prima aan de eisen van een bruikbare multiplayermicrofoon. De beide volumewieltjes zijn ook in te drukken en afhankelijk van hoe lang je de wieltjes indrukt, worden andere opties geactiveerd. Zo kun je met het volumewiel van het afluistervolume onder andere een nummer overslaan, bluetoothverbinding initiëren en de eq-preset aanpassen.

Met het volumewiel dat hoofdzakelijk de microfoon bestuurt, kun je wisselen tussen de verschillende audiomodi: 7.1 surround, stereo en hi-res. Schakel je tussen de verschillende modi terwijl de headset verbonden is, dan is er een tijdelijk verlies van verbinding tussen de headset en de betreffende computer. Dat resulteert erin dat de op dat moment afspelende audio tijdelijk uit de ingebouwde computer- of laptopspeakers komt. Op zich geen groot probleem, ware het niet dat het inschakelen van een nieuwe modus soms wel vier seconden duurt. Gebruik je de headset op een Windows-pc’s in combinatie met iTunes of Apple Music, dan moet iTunes zelfs opnieuw worden gestart na het wisselen van modus voordat er audio afgespeeld kan worden. Naast de verschillende audiomodi is er ook een aparte knop te vinden voor het opnieuw centreren van je luisterervaring in de speciale 3D-modus. Deze modus behoeft enige uitleg.

De klank en luistermodi

De 3D Sound van de Mobius is anders dan de standaard surround sound-mogelijkheden van de gemiddelde gameheadset. 3D Sound kan namelijk dankzij de gyroscopen aan boord van de headset de positie van jouw hoofd registreren. Dat zorgt ervoor dat de audio altijd van hetzelfde punt lijkt te komen: als je naar links kijkt terwijl 3D Sound aan staat, zal het geluid voornamelijk uit de rechteroorschelp komen. De techniek die hiervoor gebruikt wordt, is ontwikkeld door Waves. Dit bedrijf bracht in 1992 de eerste software equalizer voor professioneel gebruik op de markt. Dat Waves ervaren is op het gebied van audiotechnologie hoor je direct zodra je 3D Sound inschakelt. Waar dit soort gimmicks op andere gameheadsets vaak resulteren in een schelle, verkleurde klank, is de 3D Sound van de Mobius daadwerkelijk een bruikbare ervaring. Het is niet alleen leuk, het voegt ook diepte en perspectief aan geluid toe, wat tijdens gaming de immersie behoorlijk vergroot

©GMRimport

De Planar-drivers doen daarnaast wat ze beloven: de Mobius heeft een ongelofelijk gedefinieerde en transparante klank. De balans in de klank van deze headset is uitzonderlijk - niet alleen in vergelijking met gaming headsets, maar ook als je deze headset vergelijkt met serieuzere hoofdtelefoons voor studiogebruik. Bij het luisteren van muziek valt voornamelijk de dynamische respons van de headset positief op. Er zijn maar weinig gesloten hoofdtelefoons die zo’n groot dynamisch bereik kunnen overleggen, en dat levert indrukwekkende momenten op. De Mobius geeft daarnaast veel definitie en textuur in klanken weer, wat ervoor zorgt dat je muzikale details waarneemt die je op andere headsets zelden hoort. Wat wel ietwat tegenvalt is de breedte van de stereo-ervaring in de standaard en hi-res modi. Hoewel het dynamische bereik en de definitie zorgen voor een open klank die je zonder inspanning aandachtig laat luisteren, mist het hier en daar een beetje aan grootsheid

Het laag wat uit de Mobius komt is, in tegenstelling tot veel andere gameheadsets, niet zo overdreven aangezet. Dit is een welkome klankeigenschap als je naast fervent gamer ook een grote muziekliefhebber bent. De echt doorgewinterde gamers met een voorliefde voor spektakel moeten hier wellicht even aan wennen. Desalniettemin zorgt de Mobius in-game voor een zeer aangename, overzichtelijke weergave van zowel actie als verhalende momenten. De definitie in de klank laat goed geluidsontwerp nog beter uit de verf komen: herladen, voetstappen, sprankel in geluidseffecten - deze details komen prachtig naar voren. Dat maakt van de Mobius voornamelijk een headset die kalmte en immersie in de luisterervaring vergroot, en niet een headset waarbij je driftig opzoek gaat naar audiocues.

We hebben al vaker gekeken naar headsets met surround sound-mogelijkheden. Vaak resulteert deze technologie in een onrealistische, schelle klank dat voornamelijk aanvoelt als gimmick. Hoewel het ook bij de Mobius zeker een gimmick is, moet worden gezegd dat de 7.1 surround sound van deze headset daadwerkelijk overtuigt. De filtering die moet worden toegepast om de ruimtelijkheid te suggereren, klinkt niet schel en metalig, maar weet - zeer verassend - een behoorlijk open en dieptevolle luisterervaring te bewerkstelligen. De 7.1 surround sound geeft je daadwerkelijk het gevoel van afstand tussen jou en de bron en creëert daaromheen een subtiele illusie van een geluidsveld. Voornamelijk bij het kijken van films imponeert deze 7.1-simulatie en dat zorgt ervoor dat je met de Mobius echt alle kanten op kunt.

©GMRimport

Concluderend

Dat de Mobius een unieke headset is, moge duidelijk zijn. Dat resulteert er ook in dat het een headset is die wellicht niet voor iedere gamer de ideale oplossing biedt. Vooropgesteld klinkt deze gameheadset echt uitzonderlijk goed. De Planar Drivers bieden echt een unieke geluidskwaliteit als het aankomt op gameheadsets: het dynamisch bereik is groot, de definitie is prachtig en de algehele klank van de headset is ongelofelijk gebalanceerd. Daarnaast is het Audeze gelukt om overtuigende surround- en 3D Sound-effecten te ontwerpen die meer zijn dan alleen gimmicks.

Wel zijn er een aantal schoonheidsfoutjes in de gebruikservaring van de Mobius. Zo zijn er verbindingsdrops bij het wisselen van afspeelmodi en zijn de meegeleverde kabels wat kort. De ingebouwde versterker, die dient voor het aandrijven van de energie slurpende Planar Drivers, zorgt er daarnaast voor dat de ingebouwde batterij nog geen tien uur meegaat. Dat zijn voor de gemiddelde gamer wellicht redenen om de Mobius links te laten liggen. Het maakt van de Mobius echter absoluut geen slechte headset. Sterker nog: de Mobius is een gameheadset van een uitzonderlijk hoge kwaliteit, maar wel een die past bij een specifiek soort gebruiker. Deze Mobius is perfect voor de gamer die op meerdere platformen gamet, erg groot muziekliefhebber is, hoogwaardige geluidskwaliteit én de gimmicks van de surround- en ruimtelijkheids-technologie kan waarderen.

Lees meer hardware-reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error