AMD zet Ryzen Z1 en Ryzen 7040U uiteen
Nieuws

AMD zet Ryzen Z1 en Ryzen 7040U uiteen

Soortgelijke chipset, maar met een andere focus

Ondanks de vele overeenkomsten verheldert AMD dat de Ryzen Z1-chips in de ROG Ally en de Ryzen 7040U-chipsets wel degelijk andere apu's zijn.

De gelijkenissen werden vrij snel gemaakt toen Asus de AMD Ryzen Z1-processoren noemde in een ROG Ally-presentatie. De hoeveelheid Zen 4- en RDNA 3-rekenkernen van de apu's komt direct overeen met bepaalde chipsets uit AMD's Phoenix-aanbod (respectievelijk 8 cpu-kernen en 12 grafische werkgroepen), maar volgens AMD zijn de Z1-chips niet per se identiek aan de Ryzen 7040U-reeks.

In een interview met Tom's Hardware zet AMD-woordvoerder Matthew Hurwitz de twee chipsets uiteen: "De Ryzen Z1-reeks is gebouwd met handheld-gaming voorop. Daarvoor hebben onze ingenieurs de chips van specifieke voltagecurves voorzien — dat kaliber optimalisatie en validatie moeten we niet trivialiseren."

"Ondanks het feit dat de bouwstenen (zoals Zen 4 en RDNA 3) identiek zijn voor de [Ryzen] 7040- en Z1-series, komen de eindproducten met hun eigen karakteristieke eigenschappen, doelgerichte op hun eigen use cases." Hurwitz voegt daaraan toe dat om die reden ook de AMD Ryzen AI Engine op de Z1-chips uitgeschakeld is.

Ondanks het specifiek afstellen van de Ryzen Z1-chips op mobiel gebruik, heeft AMD noch Asus ooit verhelderd op wat voor wattage en kloksnelheden de apu's van de ROG Ally precies opereren. AMD stelt dat de Ryzen 7040-reeks tussen de 15 en 30 watt verbruikt; een interne bron van Tom's Hardware meent dat de Ryzen Z1-chips af kunnen dalen tot 9 watt.

De ROG Ally staat aanstaande 11 mei officieel te verschijnen, al blijven officiële adviesprijzen voor de Windows 11-handheld nog uit. Gelekte prijzen voorspelden eerder wel dat de duurste uitvoering mogelijk 700 dollar kost.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error