Assassin's Creed Valhalla is meer actie, minder stealth
Nieuws

Assassin's Creed Valhalla is meer actie, minder stealth

Hoe lang zal Assassin's Creed nog gaan over sluipmoordenaars? Bij een drie uur durende hands-on sessie van Valhalla voelde hoofdrolspeler Eivor eerder als een lompe krijger die liever op het slagveld vecht.

Assassin's Creed Valhalla is alweer het derde deel volgens de nieuwe formule. De ontwikkeltijd is verdubbeld naar twee jaar, waarbij ook meer nadruk is komen te liggen op rpg-systemen. Bij Origins en Odyssey ging dat goed af: beide games werden bovengemiddeld goed ontvangen en bleken tientallen uren aan speeltijd te bevatten.

Met Valhalla wijkt Ubisoft niet heel veel af van deze formule. Ditmaal speel je als de Viking Eivor tijdens de Deense invasie van het Verenigd Koninkrijk. Door te plunderen probeer je nederzettingen te veroveren, al liggen de verhoudingen niet zo zwart-wit: tijdens onze speelsessie hielpen we bijvoorbeeld een koning om de troon van een land in het oosten te bestijgen, in de strijd tegen een Vikingrivaal.

©GMRimport

Man en vrouw

Je kunt wederom kiezen voor een mannelijke of vrouwelijke hoofdrolspeler, al werkt dat systeem ditmaal anders dan in Odyssey. In die game kon je kiezen uit hoofdrolspelers Alexios en Kassandra, die ook naast elkaar in het verhaal bestonden. In Valhalla speel je altijd als Eivor, die afhankelijk van je keuze een man of een vrouw is.

Je speelt daarom altijd exact hetzelfde verhaal, ongeacht je geslachtskeuze. Een klein voorbeeld: tijdens onze speelsessie kwamen we op een bruiloft terecht als de mannelijke Eivor, waar een andere man voorstelde om "even zijn ploegzwaard te laten zien". Als we de vrouwelijke Eivor hadden gespeeld, hadden we exact dat voorstel gekregen. Hierdoor zul je nooit het idee hebben iets te missen door je geslachtskeuze.

Het aangepaste systeem brengt een bijkomend voordeel met zich mee: de game laat je nu middenin een speelsessie alsnog je geslacht veranderen. Dat wordt in-game weggezet als een simpele keuze in de vr-machine Animus, waarin ook Valhalla zich afspeelt.

In de kern is Valhalla grotendeels gelijk aan Odyssey gebleven.

-

Corona

Visueel ziet Valhalla er prima uit - voor zover wij dat goed konden zien. We speelden de game wegens het coronavirus vanuit huis, terwijl Ubisoft het scherm vanaf een pc in Parijs naar ons toe streamde. Daarbij was de resolutie vastgezet op 1080p en waren soms wat artefacten in beeld te zien door de videocompressie. Maar zelfs onder die omstandigheden was te zien dat bijvoorbeeld lichteffecten er indrukwekkend uitzien. Zonlicht stroomt soms langs boomtakken en door mist heen, met een typisch Britse atmosfeer als gevolg.

In de kern is Valhalla grotendeels gelijk aan Odyssey gebleven. Er is wederom een rpg-systeem en een grootse open wereld die je vrij kunt verkennen. Verspreid over de kaart zijn schatkisten te vinden, torens te beklimmen en simpele puzzels om op te lossen. Tijdens anomalies kruip je soms in de huid van Animus-bestuurder Layla om meer te ontdekken over het overkoepelende verhaal van de drie games.

©GMRimport

Dieper vechtsysteem

Het gevechtssysteem is op een paar vlakken uitgediept. Eivor kan nu een wapen in iedere hand houden, waardoor je zijn of haar vechtstijl meer naar eigen smaak kunt aanpassen. In eerste instantie heb je een bijl en een schild ter beschikking, maar je kunt er ook voor kiezen bijvoorbeeld twee bijlen te gebruiken. Of je kunt een goedendag in één hand houden, die helpt om schilden te versplinteren.

Klappen voelen zwaarder en gewichtiger aan, terwijl tegenstanders ook harder lijken te slaan. Gevechten voelden hierdoor bedachtzamer: een klap pareren was ineens een groot risico, dat op zijn beurt ook flinke voordelen met zich meebracht. Dat systeem kwam het beste tot zijn recht tijdens de optionele baasgevechten verspreid door de spelwereld. We vochten bijvoorbeeld tegen een heks in een uithoek van de wereld die aanvoelde als een baas in een Souls-game. Daarmee lijkt de game te spelen met het idee van mythologie en niet puur aan de geschiedeniskant te blijven. Dat is ook terug te zien in geplande dlc, waarin het verhaal van Beowulf wordt uitgediept.

©GMRimport

Plunderen

Eivor kan met zijn mede-Vikingen vanuit een schip dorpen en nederzettingen plunderen. In eerste instantie is dat een simpele kwestie van soldaten in een dorp uitmoorden, maar tijdens verhaalmissies kwamen we een complexere variant tegen.

Met stormrammen moesten we ons door de deuren van kasteelmuren werken, waarbij boogschutters en open vuren obstakels vormden voor je ramteam. Door al deze elementen in goede banen te leiden kom je steeds dieper in een fort met steeds krachtigere vijanden en op het einde een pittig baasgevecht. Het is te hopen dat deze plundertocht een voorbeeld is van wat later in de game de norm wordt, en dat het niet een simpel, cinematisch verhaalmoment was.

©GMRimport

Amper sluipen

Hoewel Valhalla een Assassin's Creed is, kan Eivor eigenlijk geen sluipmoordenaar genoemd worden. We hadden tijdens onze sessie de mogelijkheid om rond te sluipen, maar de game doet zijn stinkende best je te motiveren om gewoon op oorlogspad te gaan met je Vikingmaten. Waar we alsnog probeerden te sluipen, waren ook weinig plekken om je goed te verstoppen.

Binnen de setting van de game voelt dat logisch - Eivor is immers een Viking die vooral als veroveraar ervaring lijkt te hebben. Maar het lijkt alsof stealth een steeds minder grotere rol speelt in de gamereeks, wat in Valhalla een nieuw dieptepunt bereikt. Gelukkig maakt het verbeterde gevechtssysteem het één en ander goed.

©GMRimport

Hetzelfde, maar heftiger

De kern van Valhalla is gelijk aan zijn voorgangers, maar met een grotere nadruk op veldslagen en gevechten - die er ook nog eens een stuk bloederiger uitzien. Het is nog zien of deze nadruk hetzelfde is bij de volledige game, maar wat we speelden zat wel goed in elkaar.

Het is een prima verlengstuk voor iedereen die na tientallen uren nog niet klaar was met Odyssey, maar we verwachten niet dat Valhalla de wereld compleet zal veranderen.

Assassin’s Creed Valhalla komt eind dit jaar uit op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en Google Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error