God of War Ragnarök steunt me bij het verlies van mijn vader
Achtergrond

God of War Ragnarök steunt me bij het verlies van mijn vader

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Michel met God of War Ragnarök.

Niet gevreesd: je gaat in dit artikel geen spoilers tegenkomen over het einde van de nieuwe God of War, want zo ver ben ik nog niet. Misschien vind je het kolder dat ik de game toch als mijn favoriet van het jaar bestempel, maar daar is een goede reden voor. Het is dezelfde reden waarom ik het uitspelen ervan maar blijf uitstellen. God of War Ragnarök helpt me door een van de moeilijkste periodes uit mijn leven heen.

Afleiding

Ondanks dat ik wist dat het eraan zat te komen, kwam het overlijden van mijn vader als een door Thor gecreëerde donderslag bij heldere hemel. Ik had het ‘geluk’ dat ik afscheid kon nemen, maar dat maakt het natuurlijk niet minder droevig. Na het overlijden kreeg ik een stortvloed aan taken voor mijn kiezen, van vaste lasten overzetten tot het regelen van de uitvaart. Eigenlijk had ik nauwelijks tijd om stil te staan bij het feit dat ik mijn vader ben verloren.

Er was überhaupt weinig ruimte voor andere dingen. Toch pikte ik een paar dagen later God of War Ragnarök op. Ik moest toch al naar de stad om passende kleding te kopen voor tijdens de uitvaart. De ‘eerste’ God of War uit 2018 was bovendien uitstekend bevallen en ik hoopte op wat afleiding en ontspanning. 

©GMRimport

Fijne compagnon

We zijn inmiddels meer dan een maand verder en tussen al het geregel door vertoef ik elke dag een uur of twee in de virtuele wereld van God of War Rargnarök. Kratos en Atreus – vader en zoon – verkennen (meestal) zij aan zij de negen Noordse Werelden, vol met omgevingspuzzels om op te lossen en een heleboel monsters en goden om af te straffen. De game is, zeker met alle zijcontent in ogenschouw nemend, een stuk groter dan zijn voorganger. Op mijn slakkentempo doe ik dus erg lang over het spel. Wel merk ik dat het einde in zicht komt, maar daardoor vertraagt mijn speeltempo alleen maar. Ik wil nog niet dat dit avontuur ten einde komt.

Dat is niet per se omdat ik God of War Ragnarök nou zo’n onvoorstelbaar goede game vind. Natuurlijk is de productiewaarde torenhoog: de spelwereld ziet er onwaarschijnlijk mooi uit, het acteerwerk van Christopher Judge en consorten is van de bovenste plank en Kratos laat zich soepel besturen. Maar ik ervaar tegelijkertijd de eentonigheid van de gameplay-loop, de onoverzichtelijke menu’s en het vele busywork in de vorm van verzamelitems en omslachtige puzzels. Alles om spelers maar bezig te houden. Ragnarök is verre van perfect en ik durf te stellen dat er dit jaar betere games zijn uitgekomen.

©GMRimport

©GMRimport

Dat verandert verder niets aan het feit dat Ragnarök mijn game van het jaar is. Het is precies wat ik nodig heb op dit punt in mijn leven. Ik hoef niet veel na te denken bij de simplistische gevechten en puzzels en mijn ogen genieten ondertussen van de mooie vergezichten en indrukwekkende actiescènes. Soms speel ik door hele gedeeltes van het spel zonder echt na te denken over wat ik doe. Het geeft me de tijd om veel belangrijkere zaken in het leven te overpeinzen. Of ik ben juist even helemaal klaar met piekeren en laat mij meevoeren door de dolle achtbaanrit die Ragnarök ook vaak is. In beide scenario’s is deze game een fijne compagnon.

Menselijk

Bij wijlen geniet ik ook echt van de fysieke en persoonlijke reis die Kratos en Atreus samen afleggen. Ik vermoed dat ontwikkelaar Santa Monica Studio hun relatie vooral heeft gebaseerd op de ervaringen van werknemers die inmiddels ouder(s) zijn geworden. Nu heb ik geen kinderen, maar ik had wel een vader. Dat maakt de interactie tussen Kratos en Atreus ook voor mij herkenbaar.

Wanneer Atreus weer eens loopt te klagen of een ondoordachte beslissing maakt en zijn vader daar nors op reageert – zijn echte mening gedeeltelijk voor zich houdend – zie ik er mijn zestienjarige zelf in terug. Een snotaap die dacht dat hij toen al alle wijsheid van de wereld in pacht had, terwijl mijn vader wel beter wist. Soms liet hij mij m’n gang gaan en ging ik genadeloos op m’n bek, andere keren stuurde hij bij waar nodig. Alles deed hij uit onvoorwaardelijke liefde, al begreep ik dat toentertijd maar half.

©GMRimport

In Ragnarök accepteert Kratos langzaam maar zeker dat zijn zoon uitgroeit tot een eigen individu, waardoor hij zijn bezorgdheid voorzichtig los durft te laten. Dit doet me denken aan hoe mijn vader de laatste jaren steeds vriendelijker werd en zich meer openstelde. Hij vertelde mij een paar dagen voor zijn dood nog hoe trots hij was op mijn gekozen pad in het leven. Net als Kratos en Atreus gingen we elkaar steeds meer als mensen zien. Niet alleen met onze gebreken, maar juist ook met onze kwaliteiten.

Voorgoed op avontuur

Atreus is in Ragnarök bang dat hij zijn vader gaat verliezen. Ik heb geen idee of dat ook gebeurt – ik heb de game nog niet uitgespeeld, weet je nog? – maar Kratos reageert op de angst van zijn zoon met een nuchterheid die alleen voor vaders lijkt te zijn weggelegd. Alles vergaat ooit, legt hij zijn zoon uit, waaronder hijzelf. Als kind kun je daar niets tegen doen. Je kunt het alleen accepteren en je leven zo goed mogelijk proberen te leiden.

©GMRimport

Na weer een uur op avontuur te zijn geweest, zet ik de PlayStation 5 uit. Er is werk aan de winkel; het echte leven dendert onverminderd hard door. Ik denk terug aan wat Atreus tegen zijn vader zegt: “I’ll listen to your voice in my head when you’re not there to guide me.” Oftewel: “Ik luister naar je stem in mijn hoofd wanneer je er niet bent om mij te begeleiden”. Opeens besef ik me dat de stem in mijn hoofd die me adviseert bij alles wat ik doe niet van mijzelf komt, maar van mijn vader.

En God of War Ragnarök? Die blijft voorlopig nog onuitgespeeld. Zolang ik het einde niet bereik, zijn Kratos en Atreus voorgoed samen op avontuur.

God of War Ragnarök is verkrijgbaar voor PlayStation 5 en PlayStation 4. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Minecraft-attracties voor pretparken op de planning
Nieuws

Minecraft-attracties voor pretparken op de planning

In eerste instantie alleen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk

Er komen attracties gebaseerd op Minecraft naar petparken in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

De wereldwijde rechten op Minecraft-attracties in pretparken zijn nu in handen van Merlin Entertainments, het bedrijf achter Legoland, Madame Tussauds, Alton Towers en Peppa Pig World.

Men laat weten dat er twee Minecraft-attracties moeten verschijnen - eentje in het Verenigd Koninkrijk in 2026 en eentje in de VS in 2027. Daarbij zou er in beide gevallen een gebied omheen worden gebouwd in het thema van de populaire gamefranchise.

Microsoft laat weten dat dit er voor zorgt dat Minecraft ook buiten games steeds populairder wordt. Uiteindelijk moeten er ook buiten de twee hierboven genoemde landen Minecraft-attracties komen.

Overigens zijn pretparkattracties natuurlijk niet de enige manier waarop Minecraft buiten games van zich laat zien. Zo zijn er diverse Lego-sets gebaseerd op de game verkrijgbaar en komt er volgend jaar een film uit. Onlangs zijn er nog nieuwe beelden van A Minecraft Movie verschenen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws
Nieuws

Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws

Bepaal nu zelf of je stealth gebruikt of in het rond schiet

Ubisoft verdwijdert bijna overal in Star Wars Outlaws de secties waarin spelers verplicht stealth moeten gebruiken.

Dat kondigde de nieuwe creative director Drew Rechner aan via een artikel op de officiële website. Dat betekent dat spelers in de meeste secties van de game waar stealth voorheen verplicht was, zelf kunnen kiezen hoe ze de situatie aanpakken. Het blijft een optie om rond te sluipen, maar ook om al schietend een gebied te verkennen. Daardoor falen spelers dan ook geen missie wanneer ze ontdekt worden tijdens het sluipen.

Volgens Rechner, die eerder dit najaar het stokje van Julian Gerighty overnam, is dit een stap in de goede richting van het geven van spelerskeuze in de game. Daarnaast kunnen spelers nu ook gevechten houden in de zogeheten 'syndicate districts', waar voorheen stealth verplicht was.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Outlaws is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Dunke van Boekel gaf in de Gamer.nl-review een 8 aan de game: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error