We hebben een fantastisch gamejaar achter de rug en we hebben allemaal volop games gespeeld dit jaar. Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2017 en de Top 100 van 2018 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over hun favoriete games van 2017. Vandaag: Gillian de Nooijer met Fortnite: Battle Royale.
“Wat, Fortnite is je favoriete game van 2017? Maar gaf je die geen 7 in de review?” Ja, dat klopt en dat cijfer staat nog steeds. Vijf maanden later is die game, na zeven jaar ontwikkeling, nog steeds niet af. De UI is intu en wel sterk verbeterd, maar de gehele tweede helft van het spel zit er bijvoorbeeld nog steeds niet in. Na level 42 (uit 100) zijn de geplande mi ies op. Uiteraard is het Early Acce , maar de geplande releasedatum komt er hard aan. Dus hoe is Fortnite alsnog zo tof geworden?
Battle Royale
Het antwoord is een van de grotere controverses van 2017. Fortnite-ontwikkelaars Epic en People Can Fly hebben vrij plat de populaire game PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) gekopieerd en gratis aan Fortnite geplakt onder de naam Battle Royale. Niet heel sjiek, maar helaas busine as usual in gamesland. Epic kreeg een flinke tik op de kop in de media, maar daarbij werd vaak vergeten dat GTA Online even ervoor ook een PUBG-mode toevoegde met Motor Wars en bijvoorbeeld Minecrafters al volop PUBG-mods speelden. Niet te vergeten was de laatste game van de ontwikkelaar achter PUBG zelf wel heel erg ‘geïnspireerd’ door Diablo 3.
Maargoed, de hype is los en andere aangekondigde Battle Royale-genre games vliegen al de headlines in. En met enkel kopieerwerk ben je er nog niet. Fortnites versie van PUBG is kleiner, sneller en erft de stijl en bouwtechnieken van Fortnite. Fortnite Battle Royale wist binnen no-time miljoenen spelers te verzamelen omdat het gratis was en op de PUBG-loze Xboxen en PlayStations verscheen. De sterkste troef moet dan nog komen. Bij release is Fortnite Battle Royale nog een leeg spiegelbeeld van PUBG, maar ervaren ontwikkelaar Epic is achter de schermen hard aan het werk.
Events, modes, patches, updates!
Epic start gelijk na de release van Battle Royale met haar eerste Events in basisgame Fortnite. In onlinegames is het vrij standaard om op langere termijn evenementen te organiseren rond bijvoorbeeld Pasen en Kerstmis, met allerlei thematische cosmetische items om te ontgrendelen. Fortnite start er al mee in Early Acce en voegt, naast allerlei tijdelijke nieuwe wapens, telkens totaal nieuwe spelmodi toe. Dit doen ze nu al vrijwel onafgebroken iedere maand, waardoor er ineens een hoop afwi eling in de endgame is gekomen.
Zo was er de Survival-modus. Hierin moest je met je team iedere speldag in tien minuten tijd een gigantisch gezamenlijk fort bouwen, om vervolgens ’s nachts stand te houden tegen aanvallende zombies. Dit kon uitgerekt worden tot een marathon van wel 14 nachten, gelijk aan vier volle uren aan slopende survival waar spelers zelfs geen schroefje meer over hadden om kogels te maken.
Dan was er een evenement waarin je, buiten het spel, een minifort kon voorbereiden met beperkte materialen (alsof je met een ouderwets zakje Lego te maken had). Deze werd opgeslagen en vervolgens gebruikt in een survival-modus met drie andere minifortjes tegen steeds zwaardere golven vijanden. Dan kwam er weer een Halloween-event met een compleet nieuwe kaart en mi ies, nu is er een kerstevenement gaande met een verbeterde survival-modus en het gaat maar door.
50 vs 50
Epic heeft dus flink wat mankracht ingezet om Fortnite constant fris te houden. Belangrijker: dit is ook aan het overslaan naar Battle Royale. Na de introductie van ranking, een cosmetisch systeem en dergelijke basisbenodigdheden is nu ook het eerste kerstevenement voor Battle Royale gaande – met de tijdelijke introductie van een 50 vs. 50-modus, de leukste variant in het Battle Royale-genre tot dusver. Met een team van vijftig mensen forten bouwen is chaotisch, tof, leuk en alles wat je ervan verwacht.
We hebben al de tofste tactieken voorbij zien komen. Spelers zonder goede wapens rammen (op welke willekeurige plek dan ook) tijdens de grote confrontatie gigantisch mooie forten eruit, waar de spelers met goede snipers en rocket launchers direct inklimmen om het vijandelijke fort te bestoken, terwijl de bouwers terugrennen om neergehaalde teamleden tot leven te wekken, terwijl de troepen met goede machinegeweren met een omweg tu en de bomen sluipen om het vijandelijke fort in de rug te bestoken. Dat is wat je wil in multiplayer!
Die modus zal wanneer je dit artikel leest weer verdwenen zijn, maar we hopen dat het snel terugkomt. Dat, en in combinatie met de productiekracht van Epic (we zien al de eerste sporen van een focus op de personages in hun productie á la Overwatch), maakt van Fortnite Battle Royale een onverwacht sterke tegenstander voor PUBG komend jaar.
De twee kemphanen pochen beiden met miljoenen. Heeft PUBG 25 miljoen spelers? “Nou wij 30!”, roept Epic. Epic 1,5 miljoen gelijktijdige spelers? “Nou wij 3 miljoen!”, roept PUBG Corporation. Feit is, door Epics gesloten systeem kunnen wij het niet controleren. Maar duidelijk is wel: dit gaat de grote strijd van 2018 worden.