Nadat veel gamers intens hebben genoten van The Witcher 3, zijn alle ogen gericht op de volgende rpg van CD Projekt Red. Cyberpunk 2077 is deze E3 eindelijk uit de doeken gedaan. Achter gesloten deuren werden vijftig minuten van het spel getoond. We hebben veel openwereldgames gezien, maar nog niets zoals Cyberpunk.
Cyberpunk 2077 is kort samengevat een first-person shooter rpg die The Witcher, Grand Theft Auto en Deus Ex met elkaar combineert. De game speelt zich af in Night City, een duizelingwekkend grote metropool waarin megacorporaties de dienst uitmaken en vechten tegen georganiseerde misdaad.
Als speler bestuur je V, een huurling en Cyberpunk die het niet zo nauw neemt met de regels en dodemansklu en aanneemt alsof het niets is. Aan het begin van de game kies je geen kla e, maar stel je wel je eigen personage samen. Geslacht, lichaamsbouw, tatoeages en zelfs een eigen achtergrondverhaal hebben hierbij invloed op de gameplay. Daarbovenop komen nog zes statistieken die je speelstijl bij aanvang van de game bepalen, maar daarover later meer.
Welkom in Night City
De demonstratie begint met een spectaculaire mi ie in een ongezellig gebouw van Scavengers. Dat zijn mensen die andere mensen ontvoeren voor hun implantaten. Implantaten, bijkomende drugs om deze in toom te houden en de eurodollar zijn de grootste oorzaak van ellende in de stad. Voor V en haar kameraad Jackie de reden om het rovershol binnen te dringen en een vermist meisje te redden.
Direct valt op dat Cyberpunk echt speelt als een shooter, waarmee deze eerste mi ie ontzettend spectaculair is. Schadecijfers en bloed vliegen in het rond terwijl Jackie en V hun vijanden verrot schelden en overhoop schieten, en zelfs de ontblote borsten van het meisje worden in beeld gebracht. Het eerstepersoonsperspectief geeft een rauw randje aan de brute actie, en dat kunnen we absoluut waarderen.
Nadat wordt uitgelegd dat V relaties aan kan gaan met npc’s en dat daar uiteraard ‘volwa en beelden’ bij horen, krijgen we wat context over Night City. V woont in een megagebouw, een samenleving binnen de grotere samenleving met een eigen economie. De stad is opgedeeld in zes districten met unieke kenmerken en gebouwen. In V’s appartement zelf kun je het vliegverkeer observeren vanuit het raam, kleding aantrekken en mi ies aannemen. Het duurt dan ook niet lang voordat we een lift naar beneden pakken en de adembenemende stad binnengaan.
De eerste indruk van Night City is vrij overweldigend, omdat er zoveel te zien is op het scherm. We zien kleuren van neonlichten die overdag zelfs schijnen, burgertenten, vliegende schepen, npc’s die de weg oversteken en zelfs een verdwaalde kat. Mensen op straat dragen unieke kapsels en kleding, doen hun eigen ding en hebben allemaal een stem. Cyberpunk 2077 is technisch niet alleen indrukwekkend, ook lijken er weer absurd veel details in de game te zitten. Ook worden we geïntroduceerd aan de sportauto waarin je de stad kunt verkennen vanuit een eerste- of derdepersoonsperspectief. Rijden voelt erg soepel aan en doet ons denken aan GTA.
Implantaten, drugs en kleding
Voordat V haar volgende mi ie begint, gaan we even langs de Ripperdoc, de plek waar je nieuwe implantaten koopt. Een korte blik vertelt ons dat er veel soorten aanpa ingen zijn, waaronder upgrades voor je ogen en handen. De nieuwe optische scanner geeft V de mogelijkheid om zich beter voor te bereiden op vijanden van een hoger level en de nieuwe wapengrip verbetert haar reflexen en de schade die ze aanricht. Kleding heeft ook invloed op de statistieken Hacker, Tech, Cool, Intelligence, Reflexes en Constitution. Kledingstukken hebben daarnaast ook additionele bonu en, zoals een betere reputatie op straat. Puffers geven je een tijdelijke boost in de desbetreffende vaardigheden.
Mocht je je zorgen maken over het feit dat de game speelt als een shooter, weet dan dat Cyberpunk niet onderdoet voor alle statistieken en systemen uit The Witcher 3. Het uitstekende keuzesysteem uit die game is ook weer terug en is meer gelinkt aan de gameplay. Besli ingen over wie bijvoorbeeld een gijzelaar wegdraagt of tijdens ieder gesprek je pistool kunnen trekken, kunnen van grote invloed zijn. Door de nieuwe scanner kan V haar kans inschatten tegen sterkere vijanden en op basis daarvan besli en in te stemmen met een deal. Keuzes bepalen hoe vredig zaken verlopen, of hoe alles in de soep loopt.
Cyberninja
V en Jackie moeten een militaire robotspin, die je met de universele plug aan de zijkant van je hoofd kunt besturen, kopen van de lugubere Melstrong-bende. Deze ‘mensen’ streven er naar volledig machine te worden en vervangen zoveel mogelijk onderdelen van hun lichaam, waardoor we uiterst gespannen onderhandelen met mensen met halve hoofden, rode lichten als ogen en stijlloze kabelkapsels. Uiteraard worden V en Jackie erin geluisd door hun opdrachtgever en breekt een hels gevecht los.
Het laatste stuk van de demo toont pas echt hoe snel en gevarieerd de gameplay van Cyberpunk is. De ontwikkelaars tonen wat later beschikbare vaardigheden, waaronder kogels die via de muur weerkaatsen, wall jumps, als een spin over de muur kunnen klimmen, door muren kijken en kogels die hun doel volgen. De ontwikkelaar die de game speelde ging tekeer als een losgeslagen cyberninja en maakte op spectaculaire wijze korte metten met een eindbaas die de boel romdom V aan gort schiet. De mi ie had ook op andere manieren kunnen eindigen als je andere keuzes had gemaakt, zo wordt ons verzekerd.
Een game uit de toekomst
Het moge duidelijk zijn dat Cyberpunk 2077 indruk heeft gemaakt. De uitgebreide opties voor speelstijlen, de gedetailleerde en bruisende stad en de duizelingwekkende actie hebben ons een voorproefje gegeven van hoe games er in de toekomst uitzien. CD Projekt Red heeft in potentie een nieuw meesterwerk in de maak en we kunnen niet wachten er zelf mee aan de slag te gaan.
Cyberpunk 2077 is in de maak voor pc, PlayStation 4 en Xbox One en heeft nog geen releasedatum.