Header

Anthem

Coöperatieve Iron Man-simulator

De EA-persconferentie gaf ons niet veel onverwachte aankondigingen, maar liet ons wel een kijkje nemen naar wat smakelijke gameplay van Anthem. Tijdens een presentatie op het EA Play-terrein keken we naar een langere versie van de demo onder het genot van wat extra uitleg.

De e entie van Anthem is niet veranderd sinds we vorig jaar een voorproefje kregen: de game is een “sociale co-op actie-rpg” in een wereld vol met natuur en oude structuren waarin je als speler rent, zwemt en vliegt om de confrontatie aan te gaan met de vijandige Scars. Dit is niet mogelijk zonder de verschillende Iron Man-achtige exosuits die Javelins heten. Deze multifunctionele pakken zijn al generaties oud en bieden hun eigenaars de mogelijkheid om onder andere wapens af te schieten, elementaire krachten te gebruiken, schilden in te zetten of dus de wereld vanaf de lucht te verkennen.

Transportplezier

De vlieg-gameplay van de Javelins biedt gelijk het belangrijkste unieke kenmerk van Anthem. De bewegingsvrijheid en het gevoel van snelheid in de bijpa ende grote spelomgevingen lijkt een bijzonder fijne afwi eling te worden ten opzichte van het gewandel in vergelijkbare coöperatieve games. Dat je ook naadloos onderwater met hoge snelheid kunt voortrazen, voegt alleen maar toe aan het transportplezier dat de Javelins bieden. Het lopen in een Javelin-pak is daarentegen behoorlijk sloom, wat de vraag opwekt waarom spelers niet gewoon zo veel mogelijk gaan rondvliegen.

Een ander vraagstuk blijft de manier waarop het verhaal uit de doeken wordt gedaan in een multiplayergame. De makers geven aan een creatieve oplo ing te hebben voor deze uitdaging door de ‘singleplayerelementen’ plaats te laten vinden op de thuisbasis wanneer spelers terugkeren na een mi ie. Na het zien van de presentatie vroegen we ons vooral af wat spelers moet motiveren om te blijven spelen. Puur het verzamelen van loot om je wapenarsenaal te upgraden is mi chien niet genoeg voor elke speler om geboeid te blijven, hoe mooi de wereld dan ook mag zijn.

Een complete ervaring

De presentatie maakt duidelijk dat Anthem een hele gave game kan worden voor vrienden die samen een openwereld-rpg van groot formaat willen ervaren. De Javelins, met hun eigen abilities en loadouts per speler, klinken in theorie erg tof, maar de combat moet zichzelf nog wel in de praktijk bewijzen. BioWare heeft namelijk nog niet bewezen een combatsysteem neer te kunnen zetten dat echt soepel en kinetisch aanvoelt. Ook het verhaal heeft in theorie potentie. We willen graag de wereld en inwoners leren kennen, door de hints die we tot nu toe hebben gezien van de grote hub-stad en de mythologische oude goden die de planeet vroegtijdig hebben verlaten. Hopelijk biedt Anthem genoeg narratieve elementen om de rest van de game te omlijsten.

Met een beetje geluk heeft BioWare goed gekeken naar vergelijkbare games als Destiny 2 en The Division en vooral geluisterd naar de kritiek op Ma Effect: Andromeda, want de verwachtingen zijn torenhoog. Het lijkt een haast onmogelijke taak, maar tot nu toe hebben we goede hoop dat de Canadese studio zijn reputatie kan herstellen.

Anthem is vanaf 22 februari 2019 beschikbaar voor pc, PS4 en Xbox One.

Aanbevolen voor jou