Waarom Microsoft de Bethesda-games weghoudt bij Sony
Achtergrond

Waarom Microsoft de Bethesda-games weghoudt bij Sony

Microsoft klom uit een diep dal na de Xbox One. Het bedrijf probeerde zich met een ‘Netflix voor games’ en cloud gaming tegen de traditionele strategie van Sony af te zetten. Dat maakt de recente aankoop van Bethesda extra spannend. Gaat Microsoft met deze aankoop het ‘traditionele’ Sony achterna, en houdt het Bethesda-titels exclusief, of kiest Microsoft geld voor zijn geld, en komen Bethesda-titels ook naar andere systemen?

Blijkbaar maakte Xbox-hoofd Phil Spencer geen grapje toen hij jaren geleden zei dat Microsoft de Xbox-divisie nog steeds buitengewoon serieus nam. De buitenwereld speculeerde destijds nog over de wankele toekomst van het Xbox-merk. Komt er wel een volgende Xbox-console na de geflopte lancering van de Xbox One? Durft Microsoft de strijd met Sony nog wel aan?

Inmiddels is er van zulke twijfel geen sprake meer. Microsoft gooit met geld waar Sony enkel van kan dromen. Sterker nog: Microsoft gaf na de aankoop van Bethesda aan nog lang niet met acquisities klaar te zijn. Waar Sony zijn studio’s gestaag opwaardeert in budget en grootte, zet Microsoft blijkbaar in op ‘inorganic growth’. Het geeft te denken: hoe ‘multiplatformvriendelijk’ is Microsoft nou echt als het zo agressief investeert in ip’s en talent?

©GMRimport

Waarom zou Microsoft afzien van Bethesda-exclusives?

Nou, ik verklap alvast: ik zat er waarschijnlijk naast toen ik in de Gamer.nl Podcast zei dat Bethesda-games gewoon naar de PlayStation 5 zullen komen.

Ik herken mij in dat opzicht heel erg in de column van Paul Tassi op Forbes. Toen het nieuws van de acquisitie naar buiten kwam, was ook mijn eerste reflex er niet louter een van ongeloof. Natuurlijk stond ik perplex, maar ik dacht ook: dit hoeft niet te betekenen dat al die Bethesda-games alleen op Xbox-platformen verschijnen. Microsoft lijkt nu veel minder waarde aan exclusiviteit te hechten dan tijdens het Xbox- en Xbox 360-tijdperk. Tenminste, dat is wat Xbox-baas Phil Spencer al jaren roept.

Zo zei Spencer begin dit jaar dat hij vond dat Xbox meer met Google en Amazon concurreerde dan met Sony en Nintendo. Dat was opvallend, vond zo’n beetje iedereen. Concurreren met Google en Amazon klinkt als verre toekomstmuziek. Was dit pr-gelul? Mogelijk. Maar Spencer speelde ook daarvoor al vaker en plein public met het idee dat exclusives niet enorm belangrijk zijn in het huidige gameklimaat.

Een losjes vertaald citaat uit een interview met de Amerikaanse game-website Gamespot (2017): “Mensen pakken me altijd op dit punt, want ik heb dit letterlijk gezegd: ik houd er niet van geld te betalen zodat andere platformen een wapen of level niet kunnen hebben. Ik weet dat als ik dat zeg, door die dlc-exclusiviteitsdeals van Xbox met Call of Duty, alle vingers terugwijzen naar ons. Maar ik ben wie ik ben. Het is niet het beste pr-antwoord. Maar ik houd er niet van.”

©GMRimport

Over gaming in zijn algemeenheid zei Spencer het volgende in dat interview: “Mensen op een Switch spelen nu Minecraft met mensen op een iPhone. Die mensen hebben geen Xbox-console of een Windows-apparaat. Maar ze hebben wel onze game en gebruiken onze dienst op verschillende apparaten. Dat is waar de toekomst van gaming om draait.”

Er zijn meer tekenen aan de wand. Microsoft communiceert maar al te graag dat het titels niet gebonden ziet aan consoles, maar aan het Xbox-ecosysteem. En die opvatting praktiseert Microsoft ook. Je kunt games straks op je Xbox spelen, maar ook op je mobiele telefoon dankzij Microsofts cloudnetwerk. Microsoft ondersteunt Minecraft (van Mojang, en dus Microsoft) nog steeds volledig op de PlayStation 4. Ori en diens vervolg zijn zelfs verkrijgbaar op de Switch, inclusief Xbox Achievements. Het is niet te ontkennen dat Microsoft bijdraagt aan de vervagende grens tussen verschillende platformen.

En dat is logisch: met het vervagen van exclusiviteit valt geld te verdienen. Neem The Elder Scrolls-serie die Microsoft nu bezit. Een The Elder Scrolls-game is normaliter een van de bestverkochte third-partytitels van een consolegeneratie. Microsoft zou grof geld verdienen aan een PlayStation 5-versie. Bovendien komt de game in dat scenario alsnog ‘gratis’ naar Game Pass, al dan niet tijdelijk exclusief. Met die propositie maakt Microsoft niet alleen Game Pass aantrekkelijker, maar geniet het bedrijf ook van de omzet van een PlayStation 5-versie.

Win-win dus. Waarom zou Microsoft niet van twee walletjes eten?

©GMRimport

De komst van Amazon

Om antwoord te krijgen op die vraag moeten we niet bij Microsoft zelf zijn. Phil Spencer gaf aan bestaande exclusiviteitsdeals voor de PlayStation 5 (Deathloop en Ghostwire: Tokyo) in stand te houden. Vervolgens wordt er case-by-case gekeken of Bethesda-titels wel of niet naar andere platformen komen, zegt Spencer. Dat is de enige uitspraak over dit onderwerp uit het Microsoft-kamp. Het is er niet een die zekerheid biedt.

Toch dacht ik na de Bethesda-aankoop: helder, Microsoft gaat die grote games gewoon naar de PlayStation 5 tillen terwijl het lekker teert op die 15 euro per maand. Win-win, toch? Nou, in alle eerlijkheid: ik twijfel steeds meer dat ik ernaast zat.

Ten eerste is het niet zo dat Game Pass geen exclusives nodig heeft. Zelfs al wil Microsoft teren op services, dan heb je alsnog goede games nodig om mensen naar je platform te trekken. Netflix heeft immers óók exclusives. En in het verlengde daarvan: als Microsoft Bethesda-games alleen tijdelijk exclusief wil maken, zou Microsoft ook gewoon een soort partnership kunnen afkopen. Oh, en ook niet onbelangrijk: Xbox zou geen goede exclusives hebben, en Doom, Wolfenstein, The Elder Scrolls en Fallout zijn goede exclusives. Probleem opgelost.

Ten tweede: Bethesda-games gaan niet verschijnen op andere streamingdiensten, dus waarom dan wel op de PlayStation 5?

Zelfs al wil Microsoft teren op services, dan heb je alsnog goede games nodig om mensen naar je platform te trekken. Netflix heeft immers óók exclusives.

-

Natuurlijk was het te kort door de bocht van Spencer om te stellen dat Xbox niet concurreert met PlayStation. Maar Spencer had over één aspect helemaal gelijk: het is momenteel niet PlayStation, maar Xbox dat de concurrentie aangaat met Amazon en Google Stadia. Ook op dat vlak zijn exclusives ontzettend belangrijk. Is het niet nu, dan wel in de toekomst. Ja, die strijd moet nog losbarsten. En ja, Google is op dit moment verre van een agressieve concurrent. Maar als het zover komt, staat Microsoft voor. Bethesda-games gaan nooit meer verschijnen op andere streamingdiensten. Mogelijk net als EA Play.

Maar wat heeft die strijd tussen services te maken met Bethesda-games op de PlayStation 5? Er is niet per se een link, want Sony heeft geen equivalent van Game Pass. Toch is de strijd tussen fysieke gameplatformen niet veel anders dan die tussen services. Spencer kan roepen over exclusiviteit wat hij wil, maar als de concurrentie moordend is, wint alleen de propositie met de beste games. Game Pass zonder goede games is niet goed genoeg. Exclusives zijn doorslaggevend. Vraag maar aan de PlayStation-divisie van Sony. Of aan Netflix.

©GMRimport

Wolfenstein 3

Niemand kan door de muren van het Xbox-hoofdkwartier in Redmond kijken. Maar één ding is honderd procent zeker: de inzet van Microsoft is dat jij de rest van je leven 15 (of meer) euro per maand betaalt. Daarvoor heeft Microsoft exclusieve titels nodig. Dat geldt voor de strijd in de cloud, maar ook voor de strijd in de winkel. Ik sluit dan nog steeds niet uit dat een game als The Elder Scrolls 6 naar PlayStation 5 komt. Case-by-case, zei Spencer immers. Maar dat er Bethesda-exclusives voor Xbox-platformen gaan volgen is zo goed als evident.

En als ik er dan geld op zou moeten inzetten: Wolfenstein 3, de spannende conclusie van een verhalende trilogie, is een logische eerste kandidaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flumes and Slides-update voor Planet Coaster 2 vandaag beschikbaar
Nieuws

Flumes and Slides-update voor Planet Coaster 2 vandaag beschikbaar

De update lost ook diverse bugs op

Frontier Developments brengt vandaag 'Update 1' voor Planet Coaster 2 uit, ook wel 'Flumes and Slides' genoemd.

De update brengt diverse verbeteringen aan de stromingen en glijbanen in zwembaden. Het zorgt er voor dat gasten zich op een natuurlijkere en gevarieerdere wijze bewegen en gedragen in deze attracties. Er zijn meer bewegingen toegevoegd - waaronder de manier waarop opblaasbare banden en drijvende matten zich gedragen in stromingen en glijbanen - en gasten kunnen met hun banden en matten van de zijkant af stuiteren. De update geeft ook de mogelijkheid voor meerdere gasten om tegelijkertijd in een stroming te zwemmen.

Verder zijn er ook verbeteringen aan andere facetten van de game doorgevoerd. Zo bevat de update nieuwe omgevingsdecoraties, waaronder transparant glas en vuurwerk. Er is nu geen downloadlimiet meer in de Workshop op pc. De user interface is verbeterd en er zijn nu aparte stations voor gasten om in- en uit te stappen in attracties. Ook gedragen werknemers en gasten zich nu nog natuurlijker. Hier zijn alle patch notes te vinden.

Tot slot heeft Frontier alvast gehint naar wat er in de toekomst volgt voor Planet Coaster 2. Daarbij wordt de nadruk gelegd op het gedrag en de bewegingen van gasten, die de komende tijd alleen maar verbeterd gaat worden.

Planet Coaster 2 is verkrijgbaar via Steam, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Uniek in e game dvergeleken met het origineel is dat men allerlei waterattracties kan bouwen. Denk onder andere aan diverse attracties waarin water een grote rol speelt, maar ook aan zwembaden. Ook zijn er manieren om parken aan te kleden. Zo is er een nieuwe tool om shows in elkaar te zetten voor gasten, inclusief het gebruik van animatronica en speciale effecten. Logischerwijs zijn er ook meer opties voor het bouwen van achtbanen.

Lars Cornelis gaf een 8 aan de game in de Gamer.nl-review: "Planet Coaster 2 is een parkbouwer waarin meestal alleen je eigen creativiteit en verbeelding een limiet vormen, maar soms ook de besturing en menustructuur je beperken. Zwembaden en glijbanen zijn een verrassend geslaagde en goed uitgewerkte toevoeging. De game is over het algemeen wat toegankelijker gemaakt voor mensen die niet het geduld of talent hebben om álles zelf te bouwen. Als managementgame is Planet Coaster 2 nog steeds magertjes."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hoverboardgame Star Overdrive arriveert in april voor Switch
Nieuws

Hoverboardgame Star Overdrive arriveert in april voor Switch

Het is niet bekend wanneer de game naar andere systemen komt

De eerder dit jaar aangekondigde tijdelijke Switch-exclusive Star Overdrive komt op 10 april 2025 uit.

Dat werd vandaag aangekondigd door uitgever Dear Villagers en ontwikkelaar Caracal Games. Ook werd een nieuwe trailer vertoond die hieronder bekeken kan worden. Het is niet bekend wanneer de game precies naar andere systemen komt.

In Star Overdrive scheuren spelers op een hoverboard door een fantasierijke scifi-wereld. De hoofdpersoon ontvangt een mysterieuze noodoproep en moet door een grote, buitenaardse wereld navigeren om zijn geliefden terug te vinden. Ontwikkelaar Dear Villagers is bekend van games als Fort Solis en Saviorless.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!