Header

Nintendo’s online service: een stapje naar voren en een stapje terug

Betalen voor features die niet eens op de Switch zelf zitten

Deze week gaf Nintendo eindelijk meer informatie over de betaalde online service die ergens in september lanceert voor de Switch. De service heeft enkele aantrekkelijke voordelen voor toekomstige leden, maar het bedrijf zit zichzelf in de weg door elementen die de normaalste zaak van de wereld zijn op andere consoles alleen via een smartphone-app beschikbaar te maken.

Het aanbod is niet eens zo gek: voor 20 euro per jaar kun je games online spelen op de Switch, of, als je zeven vrienden of familieleden optrommelt, kun je een bedrag van 35 euro per jaar onder deze groep verdelen. Daar krijg je ook de mogelijkheid voor terug om je saves op de cloud te zetten (al is nog niet bekend voor welke games dit geldt) en toegang tot een soort nieuwe versie van de Virtual Console, die met twintig NES-titels van start gaat.

Cloud saves en Virtual Console

De cloud saves (een dienst die voor nog een onbekend aantal Switch-games beschikbaar komt) is een veelgevraagde feature en is dan ook meer dan welkom. Dat het achter een betaalmuur zit is niet zo heel gek, aangezien het bedrijf hier serverruimte beschikbaar voor moet stellen. Van alle consoles zijn cloud saves op de Switch het allerbelangrijkst. Als hybride console heb je immers meer kans om je Switch, en dus je savefiles, kwijt te raken dan een Xbox One of PlayStation 4, die nagenoeg altijd thuis staat te brommen.

De ‘nieuwe Virtual Console’ (een echte nieuwe VC staat niet op de planning voor Switch, dus het aanbod via de betaalde online service is het enige dat we deze generatie van Nintendo krijgen) valt of staat met Nintendo’s ondersteuning. Dat er twintig games op lancering in september beschikbaar zijn, is een goed teken, maar het zijn ‘maar’ NES-games. De VC op Wii U had bijvoorbeeld ook games voor de SNES en Nintendo 64, maar waar zijn die nu? Als Nintendo maandelijks veel nieuwe titels (van verschillende kla ieke consoles) aan de service blijft toevoegen, is dat het geld zeker waard. Daar is nu gewoonweg nog niets zinnigs over te zeggen. De tijd zal het leren. Er is echter behoorlijk wat werk aan de winkel, wil het aanbod in de levensloop van de Switch op hetzelfde niveau komen als dat van de Wii U en Wii, laat staan dat het er ruimschoots overheen gaat

Online gaming

Het belangrijkste onderdeel van de betaalde online service voor de Switch is dat hij gebruikers in staat stelt games online te spelen. Ergens voelt dit zuur: games kun je nu immers al gratis online spelen op de console. Het nadeel van het niet meteen introduceren van de online service tijdens de Switch-lancering vorig jaar, is dat iets dat nu gratis is straks opeens achter een betaalmuur zit. Games als Splatoon 2, Arms en Mario Kart 8 kun je dan niet meer online spelen zonder te betalen. Maar de concurrentie laat spelers ook betalen voor online gaming, dus heel gek is het ook weer niet.

Het probleem zit hem in wat je ervoor terugkrijgt. Uit Nintendo’s communicatie blijkt vooralsnog dat de basiselementen van online gaming helemaal niet direct op de Switch zitten. Het bedrijf legt wederom de nadruk op de Nintendo Switch Online smartphone-app die vorig jaar is gelanceerd. Alleen via deze app is het mogelijk om te communiceren met je medespelers en berichten naar elkaar te sturen. De Switch lijkt gewoonweg niet gemaakt voor goede online communicatie, zeker gezien het feit dat je niet direct een microfoon in je controller kunt pluggen.

De smartphone-app is daarbij een onaantrekkelijk programma voor online gaming. Na al die maanden is Splatoon 2 altijd nog de enige game die ervan gebruikmaakt. Erg overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is de app niet, al zijn er inmiddels wat verbeteringen toegepast ten opzichte van de app rond de lancering. Zo wordt het programma niet meer automatisch afgesloten wanneer je de app wegdrukt om kort even iets anders op je telefoon te doen.

Het voelt echter extra zuur om straks geld neer te leggen voor dit soort features die eigenlijk op de console zelf moeten zitten. Net als op de Xbox One of PS4 wil ik makkelijk kunnen communiceren met vrienden en onbekenden in de game zelf, via de console, en dus niet via een lo e app op mijn telefoon. Het is net een stapje te veel voor iets waar ik mijn zuurverdiende centjes voor neerleg. We betalen straks geld voor online gaming, en hoewel het om minder geld gaat dan bij de concurrentie, voelen dingen als voice chat en berichten sturen als basiselementen die niet mogen ontbreken aan een betaalde service.

Er is nog tijd voor Nintendo om dit te corrigeren. De E3 komt eraan en wellicht kondigt het bedrijf daar meer opties aan die de service het geld dubbel en dwars maken. Maar nadat de online service al meerdere malen is uitgesteld, bestond de hoop dat Nintendo er eindelijk voor ging zorgen dat de basis van online gaming op de console zelf in orde zou zijn. Elke keer als het bedrijf een stap in de juiste richting zet – bijvoorbeeld via cloud saves – neemt het op een ander gebied weer een stap terug. Ongetwijfeld weet Nintendo voldoende zieltjes te winnen doordat de nieuwe Smash Bros. straks ook alleen via de betaalde service online gespeeld kan worden, maar consumentvriendelijk voelt het tot nu toe allerminst. Bewijs het tegendeel, Nintendo!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurteni en in de game-industrie.

Aanbevolen voor jou