De aanbiedingen vliegen je weer om de oren tijdens de Black Friday-sales. Gek genoeg duurt die koopjesdag tegenwoordig een hele week. Wat mij vooral opvalt zijn de vele games die eigenlijk pas net zijn uitgekomen, maar nu al zijn afgeprijsd.
Het kan een manier zijn voor games die mi chien teleurstellend verkopen, om een stukje van de spotlight te claimen. Shadow of the Tomb Raider ging na een paar weken al in prijs omlaag, wat voelde als een poging om de verkoopcijfers op te krikken. Of wellicht zijn het games die al wat langer geleden uitkwamen en met een aanbieding proberen hun plekje in de Sinterklaaszak of onder de kerstboom veilig te stellen. Zo zag ik Detroit: Become Human, die afgelopen mei uitkwam, voor slechts 18 euro voorbij komen.
Maar goed, ook grote verkoopsucce en gooien hun prijzen omlaag. Het veelgeprezen God of War, een half jaar oud, gaat voor de helft van de prijs over de toonbank. A a in’s Creed Ody ey, nog geen twee maanden geleden uitgekomen, kost nog maar 38 euro. En ook Spider-Man, die net iets meer dan twee maanden geleden uitkwam, is een kwart goedkoper.
Wat is het probleem, hoor ik je denken, dat is toch alleen maar goed nieuws? Natuurlijk! Maak er vooral gebruik van als je deze games nog niet hebt gespeeld en scoor die deals. Ik doe het zelf ook met games die nog in mijn bibliotheek ontbreken. Voor 18 euro wil ik Detroit best een kans geven. Maar tegelijkertijd is de boodschap wel duidelijk: je bent gek als je nog 60 euro betaalt voor een game.
De hype-cycle
Uitgevers hypen ons maanden voordat hun game uitkomt op met gelikte trailers en mooie aankondigingen. De onthulling van een releasedatum is een evenement, dat gevierd wordt als een feestje. Omcirkel de datum maar in je agenda, want dan kun je eindelijk aan de slag met onze nieuwe game! Er worden bonu en uitgedeeld als je een game reserveert, en dan kun je hem gelijk al downloaden zodat je op releasedag direct aan de slag kunt. Eindelijk, het is zover, onze game komt uit!
Al die hype is een uitgever veel waard, want zo halen ze de gamers binnen die bereid zijn 60 euro te betalen voor hun spel. Na verloop van tijd gaat de prijs omlaag, om ook klanten met een krappere portemonnee te overtuigen. Alles om het aantal verkochte exemplaren en het binnengehaalde geld te maximaliseren.
Als je niet in de hype trapt, bespaar je jezelf een hoop geld, zien we ook nu weer in de Black Friday-sales. Als je een halfjaar achterloopt qua games, ben je maar half zo veel geld kwijt aan je hobby, of nog minder. Koop in dit najaar alle games die in het voorjaar uitkwamen, en over een halfjaar koop je alles wat nu uitkomt. Is het echt zo erg om een spel wat later te spelen? God of War is nu nog net zo goed als in april. Een halfjaar later heb je bovendien de volledig gepatchte versie van een spel, waarin alle kleine bugs en andere foutjes weggewerkt zijn.
Product van waarde
Er zijn daarbij twee belangrijke uitzonderingen. Ten eerste multiplayergames, waarbij je graag in het begin al mee wilt spelen om geen achterstand op te lopen. Als je na een paar maanden pas instapt in een competitief spel, zijn andere spelers al veel meer ervaren dan jij.
Daarnaast kun je voor Nintendo-games rustig je portemonnee trekken, aangezien hun spellen bijna nooit in de aanbieding gaan. Nintendo vindt dat haar games de volle mep waard zijn en gooit de prijzen soms pas na jaren pas omlaag. Deze producten houden hun waarde lang vast.
Andere uitgevers lijken dat minder belangrijk te vinden en zetten hun spellen steeds sneller in de uitverkoop. Dat kan uiteindelijk toch niet goed zijn voor ze? Gamers zijn slim genoeg om deze trend te zien en voortaan de kat uit de boom te kijken. De waarde die klanten aan een game toekennen gaat op die manier rap omlaag. Steeds vaker lees ik in de reacties onder onze reviews: “Ik wacht wel op een sale.” En meestal hoef je daar dus niet lang op te wachten.
Houden van hype
Ja, sites zoals Gamer.nl dragen bij aan al die hype die je verleidt om de volle zestig euro te betalen. We brengen de nieuwste trailers, schrijven previews over games die nog niet uit zijn, en op releasedag kun je bij ons lezen of een game de moeite waard is. Maar goed, we zijn een nieuw ite, dus brengen we het nieuws. Als een game in de winkel ligt, willen we potentiële kopers daar zo goed mogelijk over informeren. Dat een game van een halfjaar oud heel goed is, is natuurlijk geen nieuws.
Ik veroordeel niemand die op releasedag in de rij staat om gelijk een game te kunnen spelen. Sterker nog: ik ben de laatste die daar iets over mag zeggen. Ik ben zelf namelijk heel gevoelig voor hype, ik houd ervan om ergens naar uit te kijken en ik houd daadwerkelijk een lijstje bij op mijn telefoon met de data waarop mijn favoriete nieuwe games uitkomen. Dat komt deels omdat ik in deze industrie zit en het mijn baan is om over nieuwe spellen te praten, maar als ik niet voor Gamer.nl zou werken, zou ik het denk ik nog steeds doen. En als je het je kunt veroorloven, is het eigenlijk ook niet zo’n groot probleem.
Maar het is wel mijn voornemen om wat vaker tot tien te tellen voordat ik een splinternieuwe game meeneem naar de toonbank. Moet ik dit echt per se nu spelen, of kan ik wachten op een aanbieding? Erg lang hoeft dat wachten waarschijnlijk niet te duren.
Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurteni en. Lees ook: