Header

De microtransacties in Assassin’s Creed Odyssey zijn onschuldig

Een blik op de controverse

Er zijn hele generaties gamers die al beginnen te kokhalzen wanneer ze het woord ‘microtransacties’ zien staan. Behoor je tot zo’n generatie, houd in dat geval de emmer maar bij de hand. Er is namelijk behoorlijk wat ophef over de microtransacties in Assassin’s Creed Odyssey, en wat mij betreft is die ophef ongegrond.

Het is helemaal prima dat veel gamers niets van microtransacties moeten hebben. Je hebt immers al een fors bedrag voor een game betaald, waarom zou je er dan nog meer geld aan uitgeven? Het is net zo begrijpelijk dat sommige gamers – vooral jongeren die niet anders gewend zijn – zonder blikken of blozen geld uitgeven in games. Van pay-to-win-spellen tot betalen voor een Battle Pa : voor velen is het al de normaalste zaak van de wereld. Iedereen moet dat lekker zelf weten, ook de uitgevers en ontwikkelaars die het in hun spellen toevoegen. Zolang de bedrijven zich maar bewust zijn van het feit dat ze de ervaring verpesten zodra spelers die betalen voor microtransacties een voordeel hebben tegenover spelers die dat niet doen.

Levellen

Een paar weken terug schreef ik na zo’n vijftig uur in A a in’s Creed Ody ey te hebben gestoken de recensie voor Gamer.nl. Ik beloonde het spel met een 8,5. Er zit namelijk veel om van de houden in de nieuwe Ubisoft-titel: een gigantische, open wereld waarin een grote variatie aan avonturen is te beleven; een sterk narratief in zowel de hoofd- als vele zijmi ies; uitgebreide combat die prima aanvoelt; en zo gaat de lijst nog wel even door.

Het is echter geen perfecte game. Een van de minpunten die ik benoemde is dat je tijdens het spelen van het hoofdverhaal een aantal keer tegen een muur aan loopt. Gebieden in Ody ey hebben net als in voorganger Origins een minimum level. Als je personage daar een aantal levels onder zit, krijg je van vijanden in dat gebied genadeloos op je donder en is het een helse klus om verder te geraken. Je bent tu en het spelen van de hoofdmi ies door dus regelmatig verplicht om wat zijmi ies op te pakken.

Maar, zo leg ik ook uit in de recensie, dat is eigenlijk niet eens zo’n ramp. Juist omdat er zoveel intere ants te beleven valt in het oude Griekenland word je door dit systeem gedwongen om op zoek te gaan naar zijmi ies die regelmatig erg leuk zijn om te doen en die vaak behoorlijk origineel uit de hoek komen. Er zijn mythische wezens om op te jagen, battle royale-achtige gevechten en zijmi ies waarin je veel invloed uitoefent op hoe een situatie precies afloopt. De game dwingt je door de hoge niveaus van sommige gebieden dus om eropuit te trekken en gebieden te ontdekken die helemaal niet belangrijk zijn voor het hoofdverhaal. Was het beter geweest als Ubisoft spelers de keuze had gegeven om in één ruk met het hoofdverhaal verder te gaan? Natuurlijk, maar het is absoluut niet ongekend voor een rpg om zo’n opzet te hebben als Ody ey.

Micro-Ody ey

Eén element van de game besprak ik echter niet in mijn recensie, namelijk de microtransacties. Je kunt in het menu van A a in’s Creed Ody ey kleine bedragen uitgeven, bijvoorbeeld om meer grondstoffen te ontvangen. Die heb je eigenlijk nauwelijks nodig; je krijgt er tijdens het spelen al meer dan genoeg in je schoot geworpen. Je hebt daarentegen ook de optie om een XP-boost te kopen, waardoor je tijdens het spelen anderhalf keer zoveel XP krijgt. Op die manier komt het dus minder vaak voor dat je door alleen het hoofdverhaal te spelen in een gebied komt dat te moeilijk is voor het niveau van je personage.

Dat dit niet in de recensie staat komt doordat ik er simpelweg niet op had gelet. Ik was er niet bewust van dat dit een optie is in het menu van de game. Let wel: het was wel degelijk beschikbaar tijdens het recenseren van Ody ey, maar ik heb er geen moment aan gedacht. Dit omdat ik nimmer de behoefte had om sneller XP te krijgen! Ik vond het zo leuk om op verkenning te gaan in de rijke spelwereld van Ody ey en zijmi ies aan te nemen, dat het geen moment als grinden aanvoelde.

Begrijp mij niet verkeerd: ik had het moeten benoemen in de recensie. Dat is mijn fout. Maar sinds de release van de game vallen veel gamers op fora en in reacties op websites over het feit dat Ody ey microtransacties heeft. Er worden zelfs hele artikelen aan gewijd op andere websites, zoals dit artikel op Polygon en deze . Ubisoft zou gamers in Ody ey stimuleren om de XP-boost aan te schaffen, door verhalende mi ies expres achter een muur te plaatsen die een hoger level vereist.

Dief van eigen portemonnee

Deze redenatie begrijp ik niet. Ik krijg het idee dat sommige journalisten en gamers de microtransacties zagen en automatisch in de verdediging schoten, zonder echt na te denken over de balans van de game zelf. Niet alleen zitten de microtransacties al in voorganger Origins, je hebt de XP-boost simpelweg niet nodig om van Ody ey te genieten. Er zit meer dan genoeg content in de game – je haalt je geld er dubbel en dwars uit – en de zijmi ies zijn dankzij de prima kwaliteit een e entieel onderdeel van het spel. Sterker nog, betalen voor extra XP zodat je alle zijcontent over kan slaan is een beetje dief zijn van eigen portemonnee: je betaalt zodat je stukken van de game over kunt slaan.

Je kunt, kortom, de microtransacties geheel links laten liggen en een geweldige tijd hebben met de nieuwe A a in’s Creed. Gamers die zich echt alleen willen richten op het hoofdverhaal van de game moeten inderdaad kiezen tu en wat extra mi ies oppakken of wat geld uitgeven om het levellen sneller te laten verlopen, en ik schreef al in mijn recensie dat het verstandiger was geweest van Ubisoft om de keuze bij de speler te leggen.

Maar uiteindelijk is de wereld verkennen en zowel hoofd- als zijmi ies spelen een wezenlijk onderdeel van het spel. Kritiek hebben op die structuur betekent eerder dat dit genre mi chien niet zo goed bij je past. In feite zijn de microtransacties in Ody ey niets meer dan cheatcodes om sneller het einde te bereiken. Ik word daar niet warm of koud van. Ik laat uitgevers liever op deze manier microtransacties toepa en dan dat ze er de balans mee verpesten in multiplayergames.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurteni en. Lees ook:

Aanbevolen voor jou