De Grand Theft Auto-trilogie kan beter een goede herinnering blijven
Nieuws

De Grand Theft Auto-trilogie kan beter een goede herinnering blijven

Het lijkt erop dat er dit najaar remasters van drie Grand Theft Auto-games uit het PlayStation 2-tijdperk verschijnen. Haast uit reflex is iedereen op het internet razend enthousiast, maar juichen we eigenlijk niet te vroeg? Misschien kunnen sommige goede herinneringen dat ook beter blijven: goede herinneringen, niet besmeurd door de tegenvallende realiteit.

De geruchten liegen er niet om: er zouden remasters (of, volgens sommige websites, remakes) van Grand Theft Auto 3, Grand Theft Auto: Vice City en Grand Theft Auto: San Andreas in de maak zijn. De games zouden op Unreal Engine draaien en dit najaar op zo’n beetje elk modern platform verschijnen. Als iemand die enorm van de oorspronkelijke games heeft genoten, gaat mijn gamershart er automatisch sneller van kloppen, maar tegelijkertijd ben ik erg bang dat het alleen maar tegen gaat vallen.

Vrijheid, blijheid

De ‘Grand Theft Auto 3-trilogie’ op PlayStation 2 verscheen precies op het juiste moment. 3D-games waren net mainstream aan het worden en spelers begonnen langzaam maar zeker aan de ingewikkeldere besturing en uitgebreidere spelwerelden te wennen. Grand Theft Auto 3 kwam in 2001 uit en liet zien wat er precies allemaal mogelijk was dankzij die toegevoegde dimensie. Het was natuurlijk niet de eerste game met een open wereld, laat staan de eerste 3D-game, maar niet eerder werd een modern ogende spelomgeving zo realistisch en met zoveel vrijheid op een spelcomputer weergegeven.

©GMRimport

Ik kan mij nog goed die eerste stappen in GTA 3 herinneren. Ik was daarvoor eigenlijk vooral relatief lineaire 3D-ervaringen op spelcomputers gewend – zelfs de demo van Metal Gear Solid 2 die op menig op lancering aangeschafte PlayStation 2 stond te brommen, liet je een redelijk vooraf vastgelegd pad bewandelen. Maar toen was daar GTA 3. Ik liep de straat van Liberty City op… en toen? Wat moest ik in hemelsnaam doen, waar ging ik in vredesnaam naartoe? Die vrijheid was enorm verwarrend, maar tegelijkertijd extreem aanlokkelijk.

Bovengenoemde vrijheid werd snel genoeg de nieuwe standaard. Natuurlijk, GTA 3 heeft missies om te voltooien, maar de game draait eigenlijk om lekker rondcrossen door de stad, explosies veroorzaken, prostituees neerknuppelen, de politie van je afschudden en je raketwerper op onschuldige voorbijgangers afvuren. Ik schetste het beeld al in de vorige week verschenen column: met mijn toenmalige vriendin kon ik hele middagen achter de televisie zitten en GTA 3 spelen, waarbij we alleen de controller uit handen gaven wanneer één van ons werd opgepakt of het leven liet. In het spel, welteverstaan.

Zo heb ik tientallen, zo niet honderden uren in Liberty City vertoefd, en geen seconde daarvan voelde als verspilde tijd. Vervolgen Vice City en San Andreas telden daar nog ontelbare speeluren bij op. Hoewel ik het ‘kunstje’ tegen de tijd dat ik San Andreas voor het eerst opstartte inmiddels wel kende, werd daar de gameplay nauwelijks minder vermakelijk van – zeker de enorme expansie van de spelwereld had daar een groot aandeel in.

©GMRimport

De tand des tijd

Nostalgie is een sterke emotie en het is dan ook logisch dat het internet massaal staat te springen om de mogelijke remasters. Maar nostalgie is ook een wrede verleidster, een die het verleden mooier kan weergeven dan dat het werkelijk is. De oorspronkelijke GTA 3-trilogie ziet er naar hedendaagse maatstaven natuurlijk niet meer uit, maar dát is wel het minste wat Rockstar met remasters of remakes kan oplossen. Banger ben ik voor of de gameplay de tand des tijds heeft doorstaan.

Gamedesign heeft sinds de eerste jaren van het huidige millennium immers niet stilgestaan. Rockstar was na San Andreas zelf ook zoekende naar de toekomst van de franchise. GTA 4 voelde héél anders aan en met GTA 5 lijkt de ontwikkelaar de balans tussen het arcadeplezier van de klassieke delen en het realisme dat bij deze tijd hoort te hebben gevonden. Maar ook andere ontwikkelaars hebben met games hun plasje gedaan over het openwereldgenre, van soortgenoten als Watch Dogs, Saints Row en Sleeping Dogs tot fantasievolle sandboxgames als Assassin’s Creed en Zelda: Breath of the Wild. Er heerst zelfs een bepaalde ‘openwereldmoeheid’ onder veel spelers, zó populair en allesomvattend is het genre geworden.

Is het dan een goed idee om de drie games die dit genre groot hebben gemaakt opnieuw uit te brengen? Ik kan niet in de toekomst kijken en weet niet in hoeverre Rockstar het design van de games aanpast in de remasters, maar de gameplay is naar huidige maatstaven nogal ‘simpel’. Missies kunnen vrij eentonig zijn of soms ronduit irritant (hallo, vliegmissies in Vice City!) en het is allang niet meer uniek om zonder enige limiet door een stad te rijden en te doen waar je zin in hebt. Dat was het begin jaren 00 wel, en daarom hebben we die goede herinneringen aan de games. Hoe gaat Rockstar ervoor zorgen dat we met remasters ook nieuwe goede herinneringen kunnen maken?

©GMRimport

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de soundtrack, een van de belangrijkste aspecten van Vice City en San Andreas. In eerder verschenen heruitgaves misten al vele essentiële nummers op de radiostations. Betaalt Rockstar alle artiesten opnieuw om weer een complete soundtrack te kunnen aanbieden, of zijn we gedoemd om door Vice City te rijden zonder Michael Jacksons Billie Jean, of door San Andreas zonder dat 2Pac en Rage Against de Machine door de speakers schallen?

Favoriete games

Maar goed, misschien loop ik op de feiten vooruit. Eerst moeten die remasters maar eens officieel aangekondigd worden. Wie weet krijgen we dan ook meteen een beter beeld van hoe Rockstar deze klassiekers naar de moderne tijd brengt. Ik wil alleen maar zeggen dat ik de hype die nu al gecreëerd is door een stel geruchten goed begrijp, maar dat we vooral moeten oppassen dat we geen verwachtingen creëren die niet waargemaakt kunnen worden. GTA 3, Vice City en San Andreas behoren tot mijn favoriete games ooit en dat wil ik graag zo houden.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oplettende Age of Empires 2-spelers spotten PlayStation-gebruikers in lobby
Nieuws

Oplettende Age of Empires 2-spelers spotten PlayStation-gebruikers in lobby

Weer een Microsoft-game naar PlayStation?

Age of Empires 2: Definitive Edition is mogelijk de volgende Microsoft-game die de overstap maakt naar PlayStation-consoles.

Op de subreddit van Age of Empires 2 werd door een oplettende speler een afbeelding geplaatst. Daarop zijn PlayStation-logo's te zien bij twee spelers in een multiplayer-lobby. De game is echter nooit uitgekomen voor PlayStation, dus het zou mogelijk om testers kunnen gaan.

Age of Empires 2: Definitive Edition verscheen in 2019 voor pc, maar kwam vorig jaar ook uit op Xbox-consoles. Het is een van de games die eerder dit jaar in geruchten genoemd werden en waarvan Microsoft zou overwegen om ze op andere platforms uit te brengen. Tot nu toe is een overstap naar PlayStation echter nooit bevestigd.

Bij die geruchten van journalist Tom Warren werd ook een remake van de eerste Halo-game genoemd, die mogelijk ook naar PlayStation-consoles zou komen. Andere games die volgens Warren overwogen worden voor een multiplatformrelease, zijn Starfield, Senua's Saga: Hellblade 2 en Age of Mythology. Hij meldde daarnaast dat Gears 6, Fable en South of Midnight vooralsnog niet worden overwogen voor een multiplatformrelease.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
BioWare tempert verwachtingen voor aankomende Mass Effect-dag
Nieuws

BioWare tempert verwachtingen voor aankomende Mass Effect-dag

Niet zo massaal

BioWare heeft aangegeven dat fans geen groot nieuws hoeven te verwachten op Mass Effect-dag.

Komende donderdag is het 7 november, wat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot Mass Effect-dag. Het is een verwijzing naar N7, een speciale eenheid binnen het leger van de System Alliance in de gamewereld.

Ontwikkelaar BioWare heeft echter aangegeven dat er dit jaar weinig nieuws te verwachten valt. Dat heeft alles te maken met het feit dat de studio net hun nieuwste game heeft uitgebracht, Dragon Age: The Veilguard. Ongetwijfeld wil de ontwikkelaar zichzelf niet voor de voeten rijden.

"We hopen dat iedereen geniet van hun tijd in Dragon Age: The Veilguard", schrijft BioWare op X. "Over een paar dagen is het N7 Day, en dit jaar wordt stiller vanwege de release." De studio geeft wel aan dat ze iets zullen doen voor de speciale dag, maar dat het niets groots zal zijn. "Maar kom wel terug voor iets leuks!"

Vorig jaar werd er tijdens N7 Day een korte teaser getoond voor het aankomende Mass Effect 5. Onlangs werd nog bekend dat het nieuwe deel een realistische stijl zal aanhouden, in tegenstelling tot het nieuwste deel in de Dragon Age-serie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!