De CMA-beslissing over Activision Blizzard is terecht
Achtergrond

De CMA-beslissing over Activision Blizzard is terecht

Met het oog op een toekomst in de cloud

Even leek het er op dat er een eind kwam aan al dat gedoe rondom de overname van Activision Blizzard door Microsoft. Deze week kwam er een einde aan die illusie: de Britse waakhond CMA wil definitief een stokje steken voor de overname. Met het oog op een toekomst in de cloud is dat helemaal geen gek idee.

Microsoft kondigde de gigantische overname waar een slordige 68,7 miljard dollar mee gemoeid is in januari vorig jaar aan. De uitgever van een aantal van de grootste franchises in de game-industrie, waaronder Call of Duty, Candy Crush, Tony Hawk's Pro Skater, Diablo, Overwatch, Warcraft, Spyro en Crash Bandicoot, zou wel even worden overgenomen door de Xbox-maker. De overname van ZeniMax Media, het moederbedrijf van onder andere Bethesda, verliep immers ook soepel.

©GMRimport

Al gauw blijkt dat de overname niet zo makkelijk in kannen en kruiken is als Microsoft hoopt. Verschillende waakhonden, waaronder de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC), de Europese Commissie (EC) en de Britse Competition and Marketing Authority (CMA), duiken namelijk diep in de materie en lijken allerminst van plan om de deal zonder slag of stoot goed te keuren.

De eerste waarschuwing komt in december vorig jaar. De FTC spant een rechtszaak aan om de overname te blokkeren, of om in ieder geval voor de rechter concessies af te dwingen. De commissie is van mening dat de deal ervoor zou zorgen dat Microsoft de concurrentie kan onderdrukken op het gebied van consoles, hun snelgroeiende abonnementsservice en clouddiensten. Daar zouden gamers de dupe van worden. 

De FTC benoemt nog nadrukkelijk de consolemarkt, in tegenstelling tot de EC en CMA. Vooral laatstgenoemde richt zich steeds meer op de cloudgamingmarkt. Dat blijkt als de Britse waakhond in februari dit jaar diens voorlopige conclusie bekendmaakt. Over de consolemarkt maakt zich men niet geen zorgen, maar over de cloud des te meer. Het roept Microsoft dan ook op om met concessies te komen om die zorgen weg te nemen. Dat doet Microsoft in de vorm van een hoop tienjarige contracten met allerlei verschillende streamingdiensten, waaronder GeForce Now van Nvidia, Ubitus en de Britse internet- en mobiele dienst-provider EE.

De tienjarige deals blijken echter niet voldoende om de twijfels weg te nemen. De CMA is van mening dat Microsoft al een sterke positie in de cloud heeft en vindt het aannemelijk dat het bedrijf Activision-games in de toekomst exclusief wil maken voor diens cloudgamingservice. Een nog groter Microsoft zou innovatie in de groeiende tak ondermijnen, aldus de waakhond. De CMA wil de overname dan ook blokkeren.

©GMRimport

De beslissing roept bij velen een hoop vragen op. Want is die cloudgamingmarkt nou zo relevant? Nee, op dit moment nog niet. In de toekomst gaat dat geheid veranderen, zo durf ik wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen. Dat is nu nog lastig voor te stellen, maar net als de film- en muziekindustrie vermoed ik dat de game-industrie ook die kant op gaat.

Nog even en we hebben geen console of pc meer nodig om onze favoriete games te spelen. Daar bereidt Microsoft zich op voor. Met hun enorme cloudinfrastructuur hebben ze de capaciteit om zich volledig op deze toekomst te richten. In tegenstelling tot op de consolemarkt, ligt daar wel het gevaar van een monopolie op de loer. Dat Microsoft een van de belangrijkste spelers op de cloudmarkt is, mag geen geheim heten. Zelfs concurrent Sony maakt gebruik van de Azure-technologie van het bedrijf, zo werd in 2019 aangekondigd. Cloudgaming is wellicht nu nog een ver-van-je-bed-show, maar dat kan over een jaar of tien zomaar anders zijn. XCloud werkt bijvoorbeeld al behoorlijk soepel en ook via Netflix kun je al best prima games spelen. Tien jaar geleden begon Netflix in Nederland met het streamen van content en inmiddels is dat dé manier waarop we films- en series consumeren. Dat is allemaal ontzettend snel gegaan. 

©GMRimport

Dit toekomstbeeld maakt de tienjaardeals waar Microsoft de afgelopen tijd mee strooide ook vrij schijnheilig. Binnen die tien jaar blijven consoles en pc’s nog enorm belangrijk. De focus ligt in die jaren nog niet volledig op de cloud. De kans dat dat over tien jaar anders is, is echter aannemelijk. Exclusiviteit wordt als al die deals verlopen zijn pas echt interessant voor Microsoft. Als je als bedrijf dan de enige bent die games als Call of Duty, Overwatch en mobiele gigant Candy Crush tot je beschikking hebt, kan dan totale dominantie opleveren.

En dat is in geen enkele sector een goed idee. Daarom is de beslissing van de CMA prima te billijken. Zodra cloudgamen de wereld overneemt, zijn we als gamers waarschijnlijk blij dat er niet maar één partij is die de dienst uitmaakt. Zo blijft de door ons zo geliefde industrie gezond en competitief, en krijgen we minder te maken met absurde prijsstijgingen en andere onzin waar een dominante markleider niet vies van is.

Al lopen we nu wel erg op de zaken vooruit, want de beslissing van de CMA wil natuurlijk niet zeggen dat de overname er nooit komt. Het zorgt er in ieder geval voor Microsoft in een hoger beroep meer concessies moet aandragen om te bewijzen dat ze geen kwade bedoelingen hebben op het gebied van concurrentie. Als ze de deal er op die manier alsnog doordrukken levert het in ieder geval minder gevaar op voor de concurrentie. Dat is belangrijker dan lekker Call of Duty en Diablo 4 spelen op Game Pass!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!