EA gaf onlangs aan te overwegen de klassieke Command & Conquer-games te remasteren. Welke C&C de ontwikkelaar opnieuw zou willen uitbrengen ter viering van het 25-jarig jubileum van de serie is echter nog niet bekend. Tijd om onder het genot van jeugdsentiment te analyseren welke games kanshebbers zijn.
De toekomst van Command & Conquer is al een tijdje onzeker. Na het geannuleerde Generals 2 werd het angstvallig stil rondom de franchise. Toen EA afgelopen E3 de mobiele game C&C: Rivals aankondigde, werd duidelijk dat er een sterke behoefte is vanuit de fans om de serie terug te krijgen op pc. Nu lijkt het er op dat één van de kla ieke games een remaster gaat krijgen.
Op Reddit is al een uitgebreide discu ie gaande over welke game of functies de fans graag terug willen zien. Maar niet elke C&C-game is geschikt voor een remaster. Daarom staan we bij elke game kort stil waarom deze wel of geen remaster verdient. Uiteraard onder het genot van de heerlijke soundtrack die we hieronder hebben geëmbed!
Command & Conquer (1995)
Na het succes van Dune 2 brengt Westwood, ‘’vooral omdat de programmeurs moe waren van zand’’, een rts in een nieuw universum op de markt. Command & Conquer vertelt over de strijd tu en GDI en NOD om een buitenaardse grondstof genaamd Tiberium. Het verhaal wordt verteld via echt opgenomen filmpjes met acteurs, iconisch voor de franchise. De soundtrack van de franchise wordt tot C&C: Generals verzorgd door Frank Klepacki, met in dit deel het iconische ‘Act on Instinct’.
Remaster!
De game waar het allemaal mee begon lijkt 25 jaar na het origineel perfect voor een remaster. Door het grote tijdsverschil zal een remaster bij de fans bijna hetzelfde effect hebben als een volledig nieuwe C&C-game en speelt EA het op safe als het gaat om nostalgische waarde.
Geen remaster
Het probleem is echter dat de game de tand des tijds niet goed heeft doorstaan. Waar de game destijds revolutionair was en het rts-genre op de kaart zette, is de multiplayer nu gewoon niet intere ant genoeg meer. De units en algemene gameplay waren voor die tijd geweldig, maar zijn in verhouding tot bijvoorbeeld C&C 3: Tiberium Wars onderontwikkeld. Ook is het heel moeilijk om trouw te blijven aan een game waarin elke unit dezelfde geluidsfragmenten heeft, en de twee legers niet goed gebalanceerd zijn. Als je dit allemaal moet aanpa en, blijft er van jeugdsentiment niet zoveel meer over.
Command & Conquer: Red Alert (1996)
Wat oorspronkelijk bedoeld was als een nieuwe skin voor C&C werd uiteindelijk een compleet nieuwe game. Het Red Alert-universum is nog steeds extreem populair en Hell March is een kla ieke soundtrack.
Remaster!
Red Alert is bijna nog iconischer dan de eerste C&C en daardoor zal niemand er gek van opkijken als het jubileum met deze kla ieker wordt gevierd. De game bouwt door op het succes van Command & Conquer en voegt naast grond- en luchteenheden ook schepen en onderzeeërs toe. Ook zijn er units te vinden met speciale vaardigheden, zoals de Spy, Chrono Tank en Mine Layer, waardoor de gameplay toch intere anter en uitgebreider is dan die van de eerste game.
Geen remaster
Ook Red Alert kampt met balansproblemen, waarbij de Allies wel heel erg moeten vertrouwen op hun hit-and-run tactieken tegen de superieure eenheden van de Soviets. Ook kun je je afvragen waarom Red Alert een betere keuze zou zijn voor een remaster dan het extreem populaire Red Alert 2. De kans dat Red Alert een remaster krijgt is dus een stuk hoger dan bij C&C 1, maar het grote succes van Red Alert 2 zit dit erg in de weg.
Command & Conquer: Tiberian Sun (1999)
Tiberian Sun maakte een grote sprong voor de franchise. De game ziet er grafisch indrukwekkend uit en voegt veel nieuwe elementen toe (een dag/nachtcyclus, weersomstandigheden, ondergrondse eenheden, filmpjes van hoge kwaliteit en een uitgebreid verhaal). De game is erg sfeervol en de duisterste Command & Conquer tot nu toe.
Remaster!
De community heeft een gigantische hekel aan de afsluiter van de Tiberium-saga (C&C 4: Tiberium Twilight). Als EA terug zou willen gaan naar dit universum, dan zou Tiberian Sun de meest intere ante game zijn voor een remaster. Hoewel het niet de afsluiter zou zijn waar de fans op wachten, is het een mooi gebaar om de community een laatste game te geven in dit universum. Het zou intere ant zijn om te zien of EA een soortgelijke sfeer kan neerzetten. Tiberium Wars was namelijk een stuk luchtiger dan Tiberian Sun.
Geen remaster
Tiberian Sun is de minst mainstream game uit de serie; het verhaal neemt zichzelf serieus, de sfeer is grimmig en de multiplayer voelt minder ‘arcade’ aan. Hoewel de game nog wel eens gespeeld wordt om precies die redenen, is de game een stuk minder leuk in de multiplayer en speelt die vrij traag. Als EA met een terugkeer naar de franchise vooral zoekt naar een game die hét C&C-gevoel geeft, dan is Tiberian Sun niet de uitgelezen titel.
Command & Conquer: Red Alert 2 (2000)
Waar Red Alert nog begon als een re-skin van C&C, zet Red Alert 2 het universum definitief op de kaart met gekke units als dolfijnen, spider-tanks en de iconische Kirov Zeppelin. Waar het Tiberium-universum de serieuze kant op ging, is Red Alert 2 puur popcornvermaak, inclusief acteurs die duidelijk genieten van de bizarre setting. De game wordt soms zelfs de beste rts ooit genoemd.
Remaster!
Red Alert 2 is mi chien wel de populairste game uit de franchise en staat hoog in de lijst van verzochte remakes. De game kan na achttien jaar wel een nieuw likje verf gebruiken, maar de gameplay staat al als een huis. Als EA door middel van de bronbestanden de iconische cinematics kan upscalen heb je, zeker met de uitbreiding Yuri’s Revenge, één van de vermakelijkste rts-campagnes ooit te pakken. Met wat aanpa ingen in de balans (het is nu vooral Rhino Tanks en Prism Tanks spammen) heb je daarnaast een heerlijke multiplayer.
Geen remaster
Wil EA slechts één game opnieuw uitbrengen, dan is Red Alert 2 een logische kandidaat. Als Red Alert 2 eenmaal geremasterd is, is het echter heel vreemd om de inferieure games C&C 1 of Red Alert 1 nog te remasteren. Het vertrouwen in EA aan het stuur van de C&C-franchise is op dit moment op een absoluut dieptepunt, dus de kans dat ze een gok nemen en eerst een minder succesvolle remaster uitbrengen lijkt klein. EA kiest echter wel vaker voor kwantiteit boven kwaliteit, en zou dus kunnen beginnen bij C&C 1 of Red Alert 1.
Command & Conquer: Generals (2003)
Generals doet veel dingen anders ten opzichte van de voorgaande C&C-games. Zo is de setting realistisch, in tegenstelling tot titels die zich in het Tiberium- of Red Alert-universum afspelen. Ook heeft de game meer weg van StarCraft door het vervangen van de iconische sidebar (waar je units en gebouwen selecteert om te bouwen) voor lo e bouwunits. Dit zorgt echter wel voor een zeer sterke multiplayerervaring.
Remaster!
Generals (en dan vooral de uitbreiding Zero Hour) zou weleens de grootste potentie voor een remaster kunnen hebben. De game speelt heerlijk weg. Met een paar kleine tweaks zou de game echt fantastisch uit de verf komen; een goede balans tu en de hoeveelheid werk en de relevantie om opnieuw te releasen. Afhankelijk van het prijskaartje kan EA ook besluiten om de iconische filmpjes van de franchise toe te voegen aan de campagne, iets wat destijds toch wel erg gemist werd.
Een andere reden die Generals geschikt maakt voor een remaster is het voorwerk wat EA heeft gedaan met de geannuleerde game C&C: Generals 2. De multiplayer staat daarnaast bekend als één van de sterkste in de franchise en EA zou een paar kleine balansupdates door kunnen voeren zonder fans te veel tegen het hoofd te stoten. Zero Hour wordt overigens nog steeds vrij actief gespeeld, dus mocht je niet kunnen wachten op een free-for-all op de map Twilight Flame, neem dan vooral hier een kijkje.
Geen remaster
De grootste reden om geen remaster uit te brengen van Generals, is dat de meeste fans meer nostalgisch sentiment hebben in het Tiberium- of Red Alert-universum. Generals wijkt op een aantal kerneigenschappen af van de formule van C&C. Hoewel dit de gebalanceerde gameplay ten goede kwam, mist de game hierdoor een kla ieke C&C-sfeer. Om juist met deze game een 25-jarig jubileum te vieren is mi chien wat krom.
Command & Conquer 3: Tiberium Wars (2007)
In C&C 3 keren we na acht jaar terug naar het Tiberium-universum. EA brengt de sidebar terug, Joe Kucan is weer gestrikt om Kane te spelen en EA doet een poging e-sports van de grond te krijgen.
Remaster!
Je zou het bijna vergeten, maar Tiberium Wars is inmiddels ook alweer elf jaar oud en kan dus overwogen worden voor een remaster. De game heeft sterke gameplay, de verkoopcijfers liggen in de buurt van Red Alert 2 en voor de balans is rekening gehouden met e-sports.
Geen remaster
Het is echter lastig aan te geven wat er precies aangepast zou moeten worden om deze game opnieuw in de schappen te kunnen leggen. De game is namelijk nog prima speelbaar, ziet er grafisch goed uit, heeft hoge kwaliteit filmpjes (in een resolutie van 720p) en is voor slechts 4,99 euro te koop op Origin. Het feit dat EA op Reddit vraagt hoe fans erover denken om de sidebar van C&C 3 in kla ieke games terug te zien, maakt de kans ook klein dat deze game gekozen gaat worden als (eerste) remaster.
Welke game krijgt een remaster?
Het moge duidelijk zijn: Command & Conquer is een franchise met een rijke geschiedenis en vele pareltjes. Veel gamers zijn opgegroeid met mooie herinneringen aan de iconische filmpjes, chaotische multiplayer en unieke units. Maar juist omdat de franchise één van de grondleggers was van het rts-genre, zijn niet alle titels even geschikt voor een remaster als we verder kijken dan jeugdsentiment.
Persoonlijk vermoed ik dat EA zal kiezen voor Red Alert 2, en hoop ik zelf op Generals (met uitbreiding Zero Hour). Welke game zou jij het liefste terug willen zien als remaster?
He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past. - Kane