Tijdens een grote fanconferentie kondigde Square Enix afgelopen weekend href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/nieuwe-final-fantasy-14-uitbreiding-heet-shadowbringers/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">twee dingen</a> aan: een gloednieuwe uitbreiding voor Final Fantasy 14 en een nieuwe 'job'. Dat eerste nieuws werd met gejuich ontvangen, maar de nieuwe job heeft vooral veel mensen boos gemaakt. Hoe zit dat?
Afgelopen weekend vond Fan Fest plaats in Las Vegas. Tijdens dit feestje komen Final Fantasy 14-fans samen, met aan het begin een presentatie met het laatste nieuws. Dit jaar ging het om twee dingen: de naam en setting van de nieuwe uitbreiding - en een nieuwe job die al begin 2019 voor iedereen speelbaar zal zijn.
Wat is de nieuwe job precies?
Square Enix voegt in patch 4.5 de Blue Mage toe. Door te vechten met monsters, kan hij hiervan de spreuken 'afpakken'. Zo kun je bijvoorbeeld leren om de 1000 Needles-aanval van een Cactuar te gebruiken, of een ij preuk van Shiva.
De Blue Mage is een oude rot in Final Fantasy-games. Hij verscheen voor het eerst in Final Fantasy 5, waarna hij geregeld terugkwam in latere games. Hij was ook speelbaar in Final Fantasy 11, wat net als Final Fantasy 14 een mmorpg is.
Oké, maar waarom zijn mensen dan boos?
De Blue Mage is een 'limited job', een nieuw idee van Square Enix. Je kunt er net als met alle andere jobs in de game mee spelen, maar hij kan niet worden gebruikt voor alle content in de game.
Een Blue Mage kan daarom niet een kerker in met willekeurige andere spelers, of PvP-mi ies spelen tegen anderen. Je kunt alleen multiplayercontent doen als je een vooraf samengestelde groep hebt, en zelfs dan zijn je mogelijkheden beperkt. Volgens Square Enix is de Blue Mage alleen bedoeld voor content die je alleen speelt.
En daar balen mensen van?
Ja, nogal. Veel oud-FF14-spelers wachten al jaren op de Blue Mage. En nu hij er eindelijk is, horen ze dat ze niet met deze job kunnen samenspelen met hun vrienden. In een game die juist is gebouwd om samenspel aan te sporen.
Deze spelers hadden gehoopt op een volwaardigere kla e. "Liever niks dan dit", is een veelgehoord argument.
Waarom doet Square Enix dit eigenlijk?
In iedere mmorpg is balans van fundamenteel belang. Iedere kla e moet ongeveer even sterk zijn als de rest, zodat het niet uitmaakt wat je precies speelt. Klopt die balans niet, dan ontstaat er een game waarin iedereen alleen maar de 'sterkste' optie kiest.
De Blue Mage is op zijn beurt ontzettend lastig te balanceren. Hij kan maar liefst 49 spreuken leren, waarvan je er 24 tegelijkertijd kan gebruiken. Daardoor zijn er veel speelstijlen mogelijk, wat lastig is om een peil op te trekken.
Wat was het alternatief geweest?
Bij de Red Mage stond Square Enix al eens voor een vergelijkbaar dilemma. Dat was in voorgaande Final Fantasy-games een mengelmoes van een zwaardvechter en een magiër, wat ook lastig is om naar een mmorpg te vertalen. In FF14 heb je namelijk slechts één rol in een gevecht in plaats van twee.
Daarbij koos de ontwikkelaar echter voor de omgekeerde aanpak. Het idee achter een Red Mage werd 'versimpeld', waardoor het een magiër was met slechts een handjevol zwaardaanvallen die slechts spaarzaam gebruikt worden.
De Red Mage werd op zijn beurt bekritiseerd omdat hij weer wat simpel aanvoelde. Maar was dat een betere oplo ing dan een job die bepaalde dingen niet mag doen?
Trekt Square Enix wat aan van de kritiek?
De Blue Mage is dit weekend pas onthuld, dus het is te vroeg om te zeggen hoe dit precies gaat aflopen. Waarschijnlijk komt de Blue Mage in eerste instantie gewoon naar de game in patch 4.5, die begin 2019 verschijnt. Pas dan weten we ook hoe spelers reageren op de daadwerkelijke uitwerking van de nieuwe magiër. Nu zijn mensen immers alleen boos om iets dat ze nog niet hebben gespeeld.