Voorspel: De geseksualiseerde man | Gamer.nl

Voorspel: De geseksualiseerde man | Gamer.nl

We houden er allemaal van om sexy mensen op ons scherm te zien, of we nou een film kijken of een game spelen. Seks verkoopt. Toch klinkt er vaak kritiek over de constante seksualisering van vrouwen in games, maar worden mannen niet net zo goed geseksualiseerd? Het nieuwe Injustice 2 is een goed voorbeeld van hoe het ervoor staat.

Elk vrouwelijk personage in de superheldengame is onwijs sexy, met strakke, weinig verhullende kleding, wiegende heupen en prominente borsten. Dit terwijl de mannen armen als boomstammen hebben en hun enorme borst vooruit steken. Aan beide kanten hebben de helden dus een onrealistisch lichaam waar de speler zelf niet aan kan voldoen.

Media has no description

Deze lichamen komen rechtstreeks uit de strips waar Injustice 2 op gebaseerd is. Deze comics zijn bedacht om jongens geld uit te laten de geven en de helden zijn daarom ontworpen als figuren om naar op te kijken. Sterke en snelle mannen met een geïdealiseerd lichaam. Pas later werden er ook vrouwelijke superhelden bedacht. Deels om ook meisjes geld uit te laten geven, zoals met Wonder Woman, maar voornamelijk voor diezelfde jongens om verlekkerd naar te kijken. Hierdoor was een sexy uitstraling belangrijker dan een atletisch lichaam en praktisch kostuum.

Scheve verhouding

Die scheve verhouding tu en personages in oude comics is nog steeds merkbaar in huidige games. Zowel vrouwen als mannen worden neergezet als ideaal voor de heteroseksuele man. Dat betekent dat vrouwen sexy en mannen sterk zijn. Mannen met grote spieren tonen is namelijk niet hetzelfde als ze seksualiseren. Kratos wordt wel eens geopperd als voorbeeld van hoe mannelijke personages in games ook geseksualiseerd worden, maar die man heeft ondanks zijn weinig verhullende outfit geen greintje sexappeal.

Media has no description

Het gaat niet om grote spieren en ook niet om rondslingerende piemels met physics waar de borsten uit Dead or Alive Xtreme jaloers op zouden zijn. Denk subtieler aan het complimenteren van bepaalde lichaamsdelen via strak zittende kleding of het net laten zien van de lage buikspieren. Maar nog veel belangrijker dan het uiterlijk is hoe een personage beweegt en hoe de camera naar dat personage kijkt.

Enoch en zijn strakke spijkerbroek

Mannen worden op deze manier in games consequent, met enkele uitzonderingen daargelaten, niet geseksualiseerd. Als het wel gebeurt is het vaak subtiel. Neem Enoch uit El Shaddai, met zijn strakke spijkerbroek en pantser dat eraf valt als hij schade oploopt. Of Geralt uit The Witcher 3, die zijn kleren maar al te graag uittrekt buiten het vechten om voor een duik in bad of een andere activiteit.

Er is duidelijk vraag naar. Zodra gamemakers ruimte geven voor sexy mannen, worden ze verrast door de positieve reacties. Zo was Chris Redfield in Resident Evil 5 plots erg populair met zijn strakke shirt en Capcom speelde hier op in door met latere kostuums onder andere een leren pakje te introduceren. Ook Street Fighter's Ryu met zijn weelderige baard werd geprezen als Hot Ryu. Capcom reageerde daar slim op door hem later officieel zo te noemen en zelfs Hot Ryu-poppetjes op de markt te zetten.

Media has no description

De Japanse game-industrie lijkt vergeleken met het westen sowieso minder terughoudend om mannen sexy in beeld te plaatsen en daarmee weten ze slim een extra deel van de markt aan te spreken. Mannelijke personages dragen in deze games vaker complimenteuze kleding en durven zich sneller kwetsbaar te uiten. Denk aan de gehele Final Fantasy-serie of dat ene pakje in Breath of the Wild.

Verbetering op komst

Mogelijk word je ongemakkelijk van het idee dat mannen in games worden geseksualiseerd. Of beter gezegd: dat mannen net als vrouwen worden behandeld. Maar bedenk je als man dan eens hoe ongemakkelijk vrouwen zich constant moeten voelen bij het gamen. Gelukkig is op dat gebied verbetering merkbaar. Vrouwen worden vaker in de hoofdrol geplaatst, hebben realistischere verhoudingen en dragen bijvoorbeeld minder vaak een bikinipantser als ze tegen een horde orks vechten.

Media has no description

Mogelijk is die scheve verhouding ook via de andere kant recht te zetten. Is Dead or Alive Xtreme bijvoorbeeld niet minder walgelijk als je op dezelfde manier met mannen kunt spelen?

Grotendeels komen deze problemen in de game-industrie doordat veel games door mannen worden gemaakt die moeite hebben om zich in andere doelgroepen in te leven. Hoewel de helft van alle gamers vrouw is, is nog maar zo'n 22 procent van alle mensen in de industrie vrouw. Dit percentage stijgt wel constant, dus mogelijk trekt hierdoor de scheve verhouding steeds meer recht en is er in de toekomst voor iedereen wat leuks op het scherm te zien.

Media has no description

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Voorspel: Sexy Fire Emblem

Voorspel: PlayStation VR porno

Voorspel: De bizarre wereld van gameporno

Update voor "Maak Jaal bi in Ma Effect: Andromeda": In dit artikel beschreven we hoe het biseksueel maken van het personage Jaal in Ma Effect: Andromeda veel zou betekenen voor een bepaalde groep spelers. BioWare heeft inmiddels bevestigd dat Jaal in een volgende patch inderdaad te romancen is als Scott Ryder: "We begrijpen dat de oriëntatie van een personage een belangrijk onderdeel is van wat hen echt maakt. De relaties met je crew zijn enkele van de meest geliefde en gekoesterde onderdelen van onze games, dus we wilden zeker weten dat we het goed deden. We hebben met leden van de LGBTQ-community gepraat, zowel extern als binnen onze eigen studio's. Na alle feedback nauwkeurig te hebben overwogen, hebben we besloten dat dit een belangrijke verandering is om te maken. Eentje die logisch is voor Jaal, Scott en de Angara." Hoera!

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou