De nieuwe God of War is op veel vlakken een andere game dan wat we gewend waren. Kratos is rustiger, de gevechten zijn tactischer en je loopt rond in een heel andere wereld. Maar er is nog een groot verschil: seks heeft geen enkele rol meer.
In de originele God of War-serie was seks een vast onderdeel. In de games kon je orbs verzamelen om je levensmeter te vullen en je wapens te upgraden. Deze orbs vond je door vijanden te verslaan, potten te breken, maar ook door het bed in te duiken voor een triootje. Regelmatig lagen er namelijk twee vrouwen met enorme borsten voor Kratos klaar.
Wegdraaiende camera
Aanvankelijk wilden de makers nog context geven aan deze seksuele escapades. In de eerste game lieten ze zien dat Kratos met willekeurige vrouwen naar bed ging om de horror uit zijn verleden te vergeten. Zo is te zien dat Kratos aan de zijkant van een bed na zit te denken, terwijl twee dames kreunend aan het nagenieten zijn. Deze diepere laag houdt niet lang stand. Kom je later weer twee vrouwen tegen, dan druk je op het rondje op de controller om een potje te kieren voor orbs. Vervolgens loopt Kratos ongestoord verder.
De camera verplaatst zich tijdens elke vrijpartijen naast het bed, waarna de speler instructies in beeld krijgt voor de juiste bewegingen. Bijvoorbeeld kruisje, cirkeltje en de stick naar links draaien. In de eerste game stuitert een vaas op en neer totdat die bij de climax op de grond valt en Kratos zijn orbs heeft verdiend. In God of War 2 draait de camera naar een beeld dat verdacht veel op Manneke Pis lijkt. "Praise the gods!", roept een van de vrouwen uit, terwijl Manneke Pis zijn straal alle kanten op spuit.
Aphrodite
In God of War 3 kom je maar liefst drie vrouwen tegen. Die zijn alvast met elkaar begonnen, maar godin Aphrodite jaagt haar bedpartners weg om Kratos helemaal alleen te behagen. "Do you know how long it's been since a real man has come into my chambers?", vraagt de godin van de liefde.
Voor het gameverloop moet ze vervolgens een monoloog houden over kapotte bruggen, maar de makers proberen de aandacht van de speler erbij te houden door haar rond te laten rollen met weinig verhullende kleding aan. Er zijn zeker bruggen nodig voor de ravijnen die hierdoor in beeld komen.
Als Kratos op haar verzoek ingaat, verplaatst de camera zich naar de twee dames die eerder uit bed waren weggestuurd en nu toekijken. 'Such power!', roept de een. 'If it is this good watching, just imagine!', roept de ander. 'Is he going to… by the gods!', roepen ze waarna ze elkaar beginnen te betasten, terwijl de speler op cirkeltje en driehoekje drukt en de analoge stick een slinger geeft.
Zelfs in de PSP-games waren de triootjes een vast onderdeel. In Ghost of Sparta loopt Kratos een bordeel binnen en slingert hij een van de vrouwen over zijn schouder en werpt hij haar op bed om dat meubelstuk vervolgens compleet te slopen. Deze keer blijkt de trio zelfs maar een beginnetje. Terwijl de speler op de juiste knoppen drukt, springen er steeds meer vrouwen bij totdat er maar liefst acht dames zijn orbs vermaken
Past niet in de nieuwe God of War
Soortgelijke scènes zouden totaal niet pa en in de nieuwe game. Vader en zijn zoontje Atreus zijn bijvoorbeeld van begin tot eind bij elkaar. Atreus kan niet even naar buiten worden gestuurd als Kratos het as van zijn dode vrouw opzij legt om van bil te gaan voor het vullen van zijn levensbalk. Willekeurige seks voor wat orbs is wel het laatste wat hij aan zijn hoofd heeft.
God of War past daarnaast ook in een soort trend. Mannelijke helden in games waren meestal viriele supermannen, maar het zijn tegenwoordig steeds vaker vaders wiens kinderen alle aandacht opvragen.
Deze 'daddyfication' van videogames is waarschijnlijk grotendeels te danken aan een opgroeiende industrie. Gamemakers worden ouder, krijgen kinderen en stoppen hun ervaringen in de games die ze maken. De creative director van God of War, Cory Barlog, is zelf vader geworden en dat merk je in alles tijdens het spelen. Vader Kratos met zijn baard is bijna een compleet ander persoon geworden, omdat hij voor een kind moet zorgen.
Daddy
We moeten niet vergeten dat Kratos natuurlijk al eerder vader is geworden. Zijn vorige vrouw en kind is hij verloren door zijn eigen woede en hun as is voor altijd onderdeel van zijn lichaam. Mogelijk is het verschil tu en de oude en nieuwe games dat de makers eerst vaderschap als een van de eigenschappen van Kratos zagen, maar nu als een allesomvattende verandering van zijn wezen.
De manier waarop seks een rol had in de oude God of War-games en met name de rol van vrouwen daarin kan ook echt niet meer. De nieuwe God of War heeft nu een sterk vrouwelijk personage die zelf keuzes maakt, zonder dat ze in de game is gezet om een man te dienen.
God of War is veranderd van een serie over spieren, tieten en gore, naar eentje waarin mannen en vrouwen gelijk staan en de vrouwen mannen niets verplicht zijn. God of War is nu zelfs een game over een man die zijn emoties probeert te uiten terwijl zijn mannelijkheid in de weg zit. Wie had dat ooit van dit personage verwacht. We kijken al uit naar het vervolg, waarin Kratos zijn zoon op de meest ongemakkelijke wijze alles over de bloemetjes en bijtjes probeert bij te brengen.
In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen: