Sony had vorig jaar veruit de meest indrukwekkende persconferentie tijdens E3. Dit jaar pakte het Japanse bedrijf het grotendeels hetzelfde aan en toch maakte het ditmaal veel minder indruk. Hoe kan dat?
Vorig jaar maakte Sony nauwelijks woorden vuil aan zijn persconferentie en toonde het game na game na game. Na een tot dusver wat tegenvallende E3 blies dat het publiek en de kijkers thuis helemaal weg. De ene na de andere verra ing dook op, al was het vaak voor games die voorlopig nog niet in de winkels verkrijgbaar zouden zijn.
Zelfde trucje, minder mooi effect
Sony deed afgelopen nacht hetzelfde trucje, maar dat leverde niet zoveel positieve buzz op als vorig jaar. Een van de redenen is dat bedrijven als Ubisoft en Microsoft al prima persevenementen hadden gehouden de dagen (en uren) ervoor. Maar belangrijker is dat Sony simpelweg niet zoveel verra ingen had als vorig jaar.
We zeiden het eigenlijk al voor E3: Sony heeft vorig jaar zoveel nieuwe games aangekondigd, dat het bijna niet anders kon of het bedrijf moest deze titels dit jaar meer gaan uitdiepen, in plaats van weer een sloot aan ver-van-je-bed-show-games de wereld in helpen. Dus kwamen wederom trailers van games als God of War, Detroit: Become Human en Days Gone langs.
God of wow
Al die games die we al kenden oogden overigens niets minder dan indrukwekkend. Zeker God of War zag er magisch mooi uit. Minstens zo belangrijk is dat veel van de getoonde potentiële toppers exclusief naar de PlayStation 4 komen. Hoewel Microsofts persconferentie verra ender was en ook van een betere balans genoot, blijft Sony de koning van de first party-games, een belangrijk wapenfeit voor een bedrijf om zijn console een eigen identiteit mee te geven.
Maar waar Sony de voorgaande jaren de ene na de andere verra ing onthulde (en niet alleen op E3, maar ook op evenementen als de PlayStation Experience), daar waren ze nu op één hand te tellen. De meest in het oog springende is zonder twijfel een remake van Shadow of the Colo us. Het is een game die geprezen wordt om zijn artistieke insteek en met een gerust hart een moderne kla ieker genoemd mag worden, maar de game ontving al een remaster op PlayStation 3. Een andere verra ing is een uitbreiding voor Horizon: Zero Dawn. Meer gameplay voor deze Nederlandse topgame is altijd welkom, maar laten we eerlijk zijn: het blijft een uitbreiding. Voor de fans van Japanse games was het verder opvallend om een nieuwe Monster Hunter-game op de PlayStation 4 te zien, nadat de franchise jarenlang van Nintendo-handels zijn thuisbasis maakte.
Spider-Man van Insomniac stal de show. Hoewel de uitgebreide trailer weinig weggaf van hoe de game zich nou precies laat spelen, zat het filmtechnisch gezien nagenoeg perfect in elkaar en kreeg je zelfs als niet-comic-fan zin om met de superheld rond te slingeren.
Wat kon beter?
Hoe had Sony zijn persconferentie beter kunnen maken? Het was ontwikkeltechnisch waarschijnlijk niet mogelijk, maar meer beelden van Kojima’s Death Stranding, Final Fantasy 7 Remake en Shenmue 3 hadden niet mi taan. De games zijn duidelijk nog niet gereed voor publiekelijke vertoning, maar het had wel de belofte die Sony de afgelopen jaren tijdens zijn persconferenties heeft gemaakt ingelost. Een tweede manier had geweest om toch nog een paar verra ingen er tegenaan te gooien. Tot slot waren specifieke releasedata van veel van de getoonde games ook fijn geweest. De line-up voor de rest van het jaar blijft op deze manier vrij onduidelijk. Moeten we het later dit jaar echt doen met de uitbreidingen voor Horizon en Uncharted?
Er wordt automatisch het meest kritisch naar de marktleider gekeken en ondanks bovenstaande verbeterpunten lijkt de PlayStation 4 vooral in 2018 een duizelingwekkende line-up te krijgen, dat bewees Sony vannacht wel. Maar tegelijk bewees het bedrijf dat een sterke line-up met goede, exclusieve games nog geen prettige persconferentie maakt.