Ubisoft heeft een fantastisch jaar achter de rug. In het nieuws kwam vooral dat extra jaartje ontwikkelingstijd voor Assassin’s Creed Origins, dat de zwarte cijfers van afgelopen boekjaar behoorlijk spekte. Maar indrukwekkender is het succes en de vastberadenheid waarmee Ubisoft games-as-a-service heeft omarmd. Het moge duidelijk zijn: Ubisoft zet die trend door, en wel zonder een aankondiging van Splinter Cell.
Ubisoft begint zijn E3-conferentie met Just Dance, of eigenlijk, een dansende pandabeermascotte die met aanhang de zaal bestormt. De muzikale inleiding die ergens balanceert tu en geweldig en geen-idee-wat-er-gebeurt-maar-het-is-nog-steeds-geweldig, ontaardt in de aankondiging van Just Dance 2019. De draad wordt opgepakt met een waanzinnige CGI-trailer van Beyond Good and Evil 2, waarvan Ubisoft een maand geleden gameplay onthulde in een livestream met bedenker Michel Ancel.
Ook nu toont Ubisoft gameplay van de ‘space opera’, zoals de uitgever naar zijn mysterieuze openwereldgame refereert. De montage met pre-alpha-beelden is onduidelijk en kort, net als in de stream met Ancel. Acteur en producer Joseph Gordon-Levitt komt nog even het podium op, en hoewel niemand aanvankelijk lijkt te (willen) begrijpen waarom, kan de integratie van zijn vrijzinnige kunstplatform HitRecord in Beyond Good and Evil 2 serieus heel erg intere ant zijn. Alleen, hoe zit het met de distributierechten van de creatievelingen die al die content (gratis) gaan leveren?
Ka ucces Rainbow Six Siege heeft nu 35 miljoen spelers. Geen verra ing. Wel een verra ing, en met al dat vuurwerk op het podium ook bijna een vera ing: de aankondiging van de volgende Trials, genaamd Trials Rising. Het vervolg ziet eruit als het kla ieke Trials, wat een heel goed teken is gezien de verwaterde gameplay van het laatste deel, en krijgt later dit jaar een gesloten bèta. Trials Rising komt in februari naar alle logische platformen, en dus ook naar de Switch. Trials naar de Switch. God bestaat.
Februari 2019 is het nieuwe 27 oktober 2017
Ook is duidelijk dat februari 2019 een bizar drukke maand wordt met al die games. Maar voor we daar al te lang bij kunnen stilstaan krijgen we The Division 2 voor de kiezen, dat zich ditmaal afspeelt in Washington D.C. De sfeer in de trailer is grimmig, maar de natuur is groen, wat wel fijn is ten opzichte van het grauwe New York uit het eerste deel. De formule zoals die is onthuld lijkt vooral te liggen op nog diepgaandere rpg-elementen en samenwerking. De onthulde raids (jawel, een zegen voor de end-game) zijn te doorlopen met acht spelers.
Vervolgens zien we een live concert met beelden van Mario + Rabbids op de achtergrond, waarbij de focus uiteraard ligt op de nieuwe Donkey Kong-dlc. Iets spannender is de cgi-trailer van het naar 2019 uitgestelde Skull & Bones. Een game die we vorig jaar al speelden op de E3 en toen al een redelijk goede indruk op ons maakte, met zijn van A a in’s Creed geleende multiplayer-bootgevechten. De gameplay ziet er opnieuw vermakelijk uit, en met Ubisofts games-as-a-service-strategie in het achterhoofd, spreken we graag vertrouwen uit in het concept.
Ubisoft laat vervolgens echte beelden zien van het griezelige Transference. De game waren we een beetje vergeten, maar de beelden intrigeren. Het spel komt nog dit najaar uit. Starlight: Battle for Atlas, van Ubisoft Toronto, moet Ubisofts debuut op de toys-to-life markt eind oktober gaan inluiden – wat ondergetekende betreft opvallend laat. De combinatie met sci-fi (en – jawel – Star Fox) is in elk geval intere ant, maar ik vraag me oprecht af of de wereld op nog meer toys-to-life-games zit te wachten.
Een gestripte versie van For Honor is deze week gratis te downloaden op de pc - want ja, he, games-as-a-service - en liet met een cgi-trailer nogmaals zien dat het concept nog steeds wel tof is. Het betreft dan overigens de Starter-editie, want wie de volledige ervaring incluis de zojuist onthulde dlc wil, zal uiteraard alsnog de portemonnee moeten trekken. Tot die dlc behoort ook een Chinese factie. Mogelijk luidt dat een push met For Honor in op de Chinese markt door Ubisoft, dat sindskort deels in het bezit is van het Chinese conglomeraat Tencent?
Wat volgt zijn niet bepaald de verra ingen. The Crew 2 krijgt een open bèta. Het eerder gelekte A a in's Creed Ody ey ziet er echt ontzettend goed uit, is kleurrijker dan het ersultaat van een verfpijpbom in een filiaal van Jamin én leunt op nog meer bijna Bioware-achtige rpg-elementen.
Geen verra ingen, en dat is niet verra end
De vraag leek voorafgaand aan de persconferentie vooral: gaat Ubisoft blijk geven van die succesvolle service-strategie, inzetten op wat het al heeft en komen met diens aangekondigde games en de Splinter Cell-game die we na het inmiddels beruchte Wallmart Canada-lek allemaal verwachten? Deels. Het is jammer dat Sam Fischer niet van zich liet horen. Maar wat Ubisoft wel heeft, ziet er gewoon goed uit, en Ubisoft lijkt zich bewust van de valkuilen voor bijvoorbeeld The Division 2 (end-game-content) en A a in's Creed Ody ey (de schijn van een re-skin).
Het is duidelijk dat Ubisoft wederom een slag gaat slaan met games-as-a-service, games die de tijd krijgen om goed te worden en getrouwe ip's die getrouw geld in het laatje brengen. Eigenlijk heel logisch.