Wat hebben we dit weekend gespeeld?
Achtergrond

Wat hebben we dit weekend gespeeld?

Dragon's Dogma 2 en Stellar Blade

Pasen zit erop en de werkweek is begonnen, dus blikken we terug op wat de redactie van Gamer in het extra lange weekend zoal heeft gespeeld, gekeken en gelezen!

Michel Musters

Nadat ik afgelopen vrijdag The Last of Us: Part 2 Remastered heb uitgespeeld - de game maakte nog minstens zoveel indruk op me als het origineel - ben ik aan Dragon's Dogma 2 begonnen. Ik had wel zin in een fantasievol avontuurtje en dat valt tot nu toe zeker niet tegen. Als Monster Hunter-leek krijg ik wel het idee dat de game redelijk wat DNA met die franchise deelt qua gevechten. Daarbij is het spel behoorlijk janky, met hier en daar ruwe graphics, diverse bugs en natuurlijk de gebrekkige framerate. Maar ergens heb ik het gevoel dat dit bijdraagt aan de ervaring, alsof je een ruwe diamant vindt in een zee aan eenheidsworst.

Erik Nusselder

Mijn gametijd draait nog steeds om Ichibans avontuur in Like A Dragon: Infinite Wealth en dat blijft voorlopig wel even zo, denk ik. Maar omdat het soms ook wel fijn is om in een paar uurtjes een game uit te spelen, heb ik als tussendoortje Open Roads gespeeld. Het is een verhalende game over een moeder en dochter, die een roadtrip ondernemen nadat ze op een mysterie stuiten in het huis van hun overleden oma. Het is heerlijk geschreven en de dialogen tussen moeder en dochter voelen natuurlijk en herkenbaar, maar het uiteindelijk verhaal was een beetje matig en voorspelbaar. Prima als tussendoortje, dus!

Jari Klapwijk

Dit weekend ben ik in de demo van Stellar Blade gedoken. Ondanks de ietwat stroeve combat viel dat best in de smaak. Ik verwachtte een soort Devil May Cry of Bayonetta, maar het blijkt toch meer soulslike, en dat vind ik helemaal niet erg. Deze staat nu zeker op m'n radar. Ook heb ik nog wat leveltjes Hi-Fi Rush gespeeld op de PS5. Heb hem al helemaal gespeeld op de Xbox, maar de ritmische combat is zo lekker dat ik hem met alle liefde nog een keer speel.

Marcel Vroegrijk

Hier is het nog steeds Dragon's Dogma 2 wat de klok slaat. En het slaat de klok hard, want voor je het weet ben je weer een paar uur verder. Dit is geen game die je even een uurtje speelt, want dan kom je waarschijnlijk nergens. Het is geen tijdverdrijf, eerder een investering. Maar als je bereid bent om die te maken, word je ruimschoots uitbetaald in de vorm van van onvergetelijke avonturen. Ik zit inmiddels al ruim over de 100 uur en ik ontdek nog steeds zoveel nieuwe dingen.

Jacco Peek

Ik heb besloten eerst Final Fantasy 7 Rebirth af te maken voordat ik aan iets anders begin. Ben bijna bij chapter 11, dus in principe gaat het hard. Verder heb ik voor het eerst D&D gedaan dit weekend, en het was ontzettend leuk! Het helpt als je Baldur’s Gate 3 hebt gespeeld, want veel van de systemen en regels zijn uiteraard hetzelfde. En als je een goede Dungeon Master hebt natuurlijk, die ons beginners perfect door de campagne leidt. En als Paaseieren zoeken een game is, dan heb ik zeker niet gewonnen.

©GMRimport

Ron Vorstermans

Ik heb dit weekend Chants of Sennaar bijna uitgespeeld. Ik moet nog een klein stukje. Ik had ‘m wel al eens gespeeld, maar nu heb ik daadwerkelijk doorgezet. Ben blij dat ik dat gedaan heb want deze game valt helemaal in mijn straatje. Dit spel leert je puzzelen met taal om een overkoepelend mysterie op te lossen, maar, een beetje als in Dusant, wordt het interessanter hoe hoger je komt. Erg leuk gedaan.

Thijs Barnhard

Iedereen speelt Dragon's Dogma dus het leek mij een heel goed moment om het eerste deel nog een kans te geven. Dragon's Dogma: Dark Arisen is niet de mooiste game, maar ik vermaak mij de eerste paar uren prima met deze game. Het is bovendien een compleet andere game dan Islets die ik momenteel ook aan het spelen ben. Deze kleurrijke Metroidvania leent niets van Hollow Knight of Dark Souls en dat is eigenlijk best verfrissend.

©GMRimport

Dunke van Boekel

Ik bracht het paasweekend in Friesland door, dus doorgaan met Final Fantasy 7 Rebirth zat er voor mij helaas niet in. Wel ben ik op de Switch begonnen met Cassette Beasts, wat vooralsnog een ontzettend leuke Pokémon-kloon lijkt te zijn met een aantal unieke mechanics en lekkere muziek. Die blijf ik de komende tijd wel spelen, me dunkt. Verder heb ik eindelijk The Last Ronin gelezen, wat één van de beste Ninja Turtle-verhalen ooit is, en zijn de X-Men net ontsnapt van het levende eiland Krakoa. Nu weer aan de bak!

©GMRimport

Cody van den Bogert

Final Fantasy 7: Rebirth uiteraard. Nadat ik mezelf vier keer heb verteld dat ik nu écht de hoofdmissies moet gaan doorspelen en al het overige moet laten voor wat het is, heb ik nu alle gebieden op honderd procent staan. Dat betekent alle zijmissies, alle world intel en al die rooie missies voor die protelic-zooi + Queen's Blood tegenstanders EN combat simulator dingen. But at what cost? Nou, praktisch m'n hele paasweekend. Hoe dan ook, ik ben zojuist chapter 12 ingewandeld en ben absoluut voornemens om jullie volgende week te vertellen dat ik Rebirth volledig uitgespeeld heb. Wat een marathon is dit geworden zeg.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!